Græskar Tærte

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Græskar Tærte

Post by annetteB »

Portionen passer til en bradepande på 25x35 cm.

Bunden laves af grov mørdej: 125 gram koldt smør i små tern, 100 gram sukker, 1 nip salt, 175 gram mel, 75 gram grahamsmel, 1 æg og ½ dl iskoldt vand. rør så lidt ved dejen som muligt, jeg plejer at køre det hele sammen i røremaskinen - først mel og smør, bagefter når smørret er smuldret ud i melet tilsættes ægget og vandet - og så hurtigt forme en tyk rulle af dejen og putte den i køleskabet i en times tid. Derefter skæres dejen i tynde skiver, som fordeles i tærteformen og skubbes/trækkes sammen til en relativt sammenhængende bund og kant. Bunden skal ikke forbages.

fyldet laves af 3 store kopper fuld græskarmos (koges som usødet æblemos og dryppes derefter af i en tætmasket si, til alt vandet er rendt af) Bland græskarmosen med 1 kop lys muscovadosukker, 1 dåse kondenseret mælk, 3 tsk kanel, 1½ tsk stødt nellike, 2 tsk stødt ingefær, ½ tsk kardemomme og ½ tsk salt (smag på det ind imellem, måske vil du have et andet forhold mellem krydderierne) til sidst piskes massen igennem med et piskeris, så det bliver jævnt, tilsæt 4 æg og 1 tsk bagepulver og pisk lidt mere.

hæld fyldet i tærteformen, drys med lidt demeraresukker som "knas" og bag v 200 gader i 40 minutter, stik en kniv i fyldet og se om det "slipper" ellers skal tærten have lidt længere. Fyldet skal være fast og sammenhængende.

Smager rigtig godt lun med en klat flødeskum eller is til - igår fik vi kanel-is fra carte d'or til og dét var mums!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
katrin
Posts: 11
Joined: Wed 14. Oct 2009 18:29

Re: Græskar Tærte

Post by katrin »

det har jeg aldrig hørt om, det kan være man skulle prøve at lave den... :aribeth:
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Græskar Tærte

Post by HeidiO »

Det her er en rigtig god kage!

Vi fik en klat creme fraiche til, det synes jeg passer godt til.

(Godt jeg har flere græskar :anonym: )
Heidi
Post Reply