Ninietærte

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Ninietærte

Post by annetteB »

[b:320f75e6b0]Tærtebund:[/b:320f75e6b0]
100 gram rørsukkerflormelis
et lille nip maldonsalt
150 gram smør
250 gram mel (lidt af det må gerne være fuldkornsmel)
2 æggeblommer (gem hviderne, de skal bruges i fyldet)
2 spsk ISkoldt vand.

Mel, sukker og salt blandes i en stor bred skål. Smørret hakkes/smuldres/foodprocesses ud i melet sammen med æggeblommerne, så det hele ligner smulder.

Saml lynhurtigt dejen med det kolde vand. Der skal røres så lidt ved dejen som overhovedet muligt: ikke ælte eller trække eller noget, så må dejen hellere være lidt uhomogen.

Form dejen til en firkantet klump. pak den ind i sølvpapir og smid den i køleskabet en times tid.

Skær derefter dejen i tynde skiver og for en tærteform med skiverne, de skal overlappe hinanden med få mm. Igen: rør så lidt som muligt ved dejen.


[b:320f75e6b0]Chokoladefyld:[/b:320f75e6b0]
Tænd ovnen på 175 grader.
300 gram GOD mørk (70%) chokolade puttes i en ildfast skål sammen med 100 gram smør. Stil skålen i ovnen mens den varmer op - hold øje med det, så chokoladen kun smelter og ikke brænder!

Pisk imens 3 æg og de to ekstra æggehvider med 200 gram demerarasukker, korn af en stang vanille, et lille nip maldonsalt 3 spsk ahornsirup samt cirka 1 tsk stødt kanel og ½ tsk revet muskatnød...og måske en lillelillelillebitte smule stødt chili. (jeg smagte mig frem, derfor den upræcise mængdeangivelse)

Når chokoladen er smeltet og rørt sammen med smørret og æggemassen er tyk og blød og lækker røres chokoladesmørret i æggemassen.
Tilsæt en god deciliter drænet yoghurt og rør rundt, til det hele er en jævn masse. Hæld så dejen i tærtebunden.

Stil hele svineriet i ovnen lige lidt under midten og bag den i 35 minutter.
Spises i meget små og tynde skiver for at mindste risikoen for chokoladeforgiftning - gerne med bær og lidt flødeskum til.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Ninietærte

Post by 99E »

Chokoladeforgiftning?
Det tror jeg ikke på.
Bevis det!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Ninietærte

Post by aribeth »

nej ikke forgiftning af kun 300 gram... men det lyder godt :-)


Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Ninietærte

Post by annetteB »

Advarslen imod chokoladeforgiftning bringes fordi Claus var tæt på et sådant tilfælde i går aftes efter at have spist en kvart tærte.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lisbeth Sejberg

Ninietærte

Post by Lisbeth Sejberg »

En kvart tærte ??? Hvad dælen er han for en svækling ?? :viben:
Mvh. Lisbeth
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Ninietærte

Post by 99E »

Hmm...
Jeg tror stadig ikke på det.
Måske tåler Claus bare chokolade dårligt?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Ninietærte

Post by KatieKat »

Ped du sidder med guderne må vide hvor meget chokolade og virker nærmest besat af den her tærte. Du er altså noget helt særligt.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Ninietærte

Post by annetteB »

Nu er der ikke mere tilbage. Jeg spiste det sidste lille stykke igår (til stor ærgrelse for knægten på 13 der ellers havde kigget langt efter det :lea:)

Jeg kan regne ud, ped, at din "god bedring-pakke" fra mig skal være en tærte? send din adresse i en pb, så skal jeg sende dig en i næste uge...flødeskummet må du dog selv piske!
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Ninietærte

Post by aribeth »

Ku du ikke engang have delt stykket med din knejt Annette... !! Altsår

:loneb:


Katrine
Post Reply