Olgas Flødebudding

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Olgas Flødebudding

Post by annetteB »

2 dl piskefløde
2 æggeblommer
2 store spsk melis
3-4 spsk rom
6 blade husblas
2 æggehvider.

Æggeblommerne piske stive med sukkeret.
Husblassen lægges i blød i vand.
Æggehviderne piskes til stift skum
Fløden ligeså.

Husblassen tages op af vandet og smeltes (jeg plejer bare at hælde en lille sjat kogende vand over og så røre, til det hele er smeltet - gider ikke det der med vandbad og hvad ved jeg)
Det smeltede husblas tempereres med rommen og hældes i æggesnapsen under omrøring.
Vend flødeskummet i med lette tag.
Vend æggehviderne i på samme måde.
Hældes i en randform der er skyllet i rent vand og ikke aftørret.

Stilles køligt til randen er helt stiv.
Dyp randformen i kogende vand inden den vendes ud - eller læg viskestykker der er opvredet i kogende vand på bunden af formen.

Min mor lavede osse denne flødebudding ind imellem - men hun puttede altid mere (hvid) rom i, så den fik en decideret parfumeret smag - og så serverede hun varm kirsebærsovs til. Det smagte egentlig osse meget godt, men er muligvis en tilvænningssag.
Lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Olgas Flødebudding

Post by annetteB »

jeg laver lige et forsøg idag med lidt mindre stivelse. Synes faktisk det ser ud af MEGET husblas?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Olgas Flødebudding

Post by annetteB »

Nu har jeg lavet en portion med "kun" 4 blade husblas. Den ser go nok ud - men om det hele vælter, når den skal ud af formen er endnu ikke godt at vide.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Olgas Flødebudding

Post by annetteB »

Den holdt faconen! 4 blade husblas er altså nok.
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Olgas Flødebudding

Post by Tigerbaby »

Undskyld, men ordet flødebudding er altså bare så nederen. Jeg får næsten kvalme bare ved at sige det.

Men jeg er nok også bare miljøskadet. :linski:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Olgas Flødebudding

Post by annetteB »

[quote:3062fbf84f]Men jeg er nok også bare miljøskadet. [/quote:3062fbf84f]

Nej, det ER faktisk et grimt ord!
(men det smager udmærket! :aribeth:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Olgas Flødebudding

Post by CXEC »

Hvad så med at kalde det flødeguf eller noget andet så det ikke lyder så nederne? :skoer: Jeg tror nu det er :aribeth:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Olgas Flødebudding

Post by Tigerbaby »

Hehe, flødeguf? Det er sgu da næsten endnu værre. :linski:
Post Reply