Mikkels Mørke Muscovadokarameller

aribeth

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by aribeth »

Eller endnu smartere.... brug en saks til at klippe dem ud :-D

Mikkel, jeg er sikker på du vil lave en fortræffelig imitation af Vivian!! (er det ikke det hun hedder??)
:lol:

Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by KatieKat »

Nåh, jeg kunne ikke vente til i morgen til at prøve at lave de karameller. Nøj sådan noget muscovadosukker dufter godt når man smelter det. Nu ligger det og køler.... Mums mand
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by annetteB »

Jeg har et karameltrauma: Mine karameller gryner ALTID under afkølingen og jeg ved ikke hvorfor!?!
:mur: :brok: :mur:

For at undgå fnulderet er jeg gået over til kun at fremstille lun karamelsovs til desserter og kager - så kan vi nå at æde det mens det er sejt og smager dejligt.
:aribeth:

Men jeg ælsker rigtige karameller, så det er en sølle erstatning.
Hvis nogen har et råd til at undgå grynede fnuldrede karameller så er jeg lutter ører. (selv Frellsens chokolade har af og til problemet: har mere end én gang købt fnuldret fudge hos dem. :opkast:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by 99E »

Den nemmeste måde at undgå fnuller er ved at lave en portion kanelsnegle, fryse dem ned, og så forhandle sig til en byttehandel hos fx Mikkel.

Ellers er mit bedste bud at det kan have noget at gøre med nedkølingshastighed, eller med hvor længe karamelmassen har kogt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by annetteB »

[quote:6a0e380724]eller med hvor længe karamelmassen har kogt. [/quote:6a0e380724]

Se, det har jeg også overvejet: Kan man koge det for LÆNGE?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by KatieKat »

Man kan i hvert fald godt koge det for kort tid. Det gjorde jeg og karamellerne ville slet ikke stivne. De var bare evig chokoladesovs. Nu har jeg hældt dem tilbage i panden og kogt dem en gang mere i laaaaaaaaaaaaaang tid og nu ser det bedre ud. Nu har de bare at afholde sig fra at gryne.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by 99E »

Tjah, jeg trro måske at hvis man koger det for længe fordamper for meget af væsken - og så kunne det godt gryne. Det er jo lidt det, man gør når man laver krokant?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by KatieKat »

Mine har ikke grynet. Nu har jeg lige rullet dem ud til små kugler og det er godt nok en snasket affære, men for pokker da hvor smager de godt. Nu står de i køleskabet og venter på at få et chokoladeovertræk i morgen...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by Mikkel »

Det er en fin balance.

Hvis man koger for længe, krystalliserer sukkeret let ud (det "fnuldrer"), hvis man koger for kort, får man karamelsovs (også godt...). Hvis man rører for meget i massen under kogningen kan den også finde på at "fnuldre".

-Mikkel
Image
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Mikkels Mørke Muscovadokarameller

Post by Pilevadgaard »

...øv, har ikke ahornsirup... kan andet bruges??
Post Reply