atengstedts kanelsnegle

Post Reply
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

atengstedts kanelsnegle

Post by KatieKat »

Kanelsnegle at producere:

2 pakker gær røres ud i 1 liter skummetmælk
tilsæt 1½ deciliter sukker, 1½ teske fuld salt og 2½ deciliter smeltet smør.
Rør 4 æg og 1½ teske fuld kardemomme i blandingen.

Tilsæt 1½-2 kilo mel lidt af gangen.
Sandsynligvis skal det sidste af de 2 kilo mel i dejen før eller siden - evt først når dejen skal æltes efter hævningen, men dejen skal faktisk være ret blød og klistre til alting.

Hæver til dobbelt størrelse. Imens laves fyldet:
1 pakke smør
3/4 pakke lyst muscovado sukker (mørkt kan også bruges: de får en anden smag, men stadig en GOD smag)
3 store spiseskefulde mørk roesukkersirup.
4 spiseskefulde kanel med lille top på
2 spiseskefuld mel.
Røres sammen i en gryde på lille blus. Skal lige boble lidt: Melet jævner remoncen, så den ikke render alt for meget ud under bagningen.

Dejen slås ned. Deles i to kugler, som mases og trækkes ud til tilnærmelsesvis rektangulære plader af ca 3/4-1 cm tykkelse.
HUSK rigeligt mel på bordplade og hænder: Dejen klistrer!

Smør den lunkne/varme remonce på i et relativt jævnt lag med en paletkniv. Rul dejpladerne sammen på den lange led. Tryk dejen sammen i sammenføjningen. Tril rullen lidt frem og tilbage på bordet indtil den er nogenlunde lige tyk over det hele.

Stil et ordentligt geled papirsforme til muffins frem.
Skær en skive af rullen, omkring 3/4 cm - skiverne kan hurtigt blive for tykke, rullerne er jo store. Sno skiven lidt omkring sig selv, så den ligner en knude og dump den hurtigt ned i muffinformen. Fortsæt på samme vis.

Hvis der løber remonce ud på bordet (dét gør der sikkert) så skrab det op med en kniv og hæld det ud over de snegle, som er lavet af rullernes endestykker: der er aldrig ret meget remonce i fra "naturens side".

Lad kanelsneglene hæve til de fylder formen næsten ud. Frys dem ned til bedre tider eller bag dem omgående ved 225 grader på næstøverste hylde. De skal have omkring 12 minutter....13, hvis de kommer fra fryseren.

Dejen i sig selv er også udmærket til teboller...og kan naturligvis også nedfryses som ubagte sådanne til hvis der en dag skulle komme et fremmed menneske.

Der bliver omkring 50 snegle/boller ud af portionen.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

atengstedts kanelsnegle

Post by CXEC »

:elsk: :aribeth:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: atengstedts kanelsnegle

Post by 99E »

De er stadig gode...
Desværre havde jeg ikke nok muffinforme - så nu har jeg pakket nogle af dem ned ved siden af hinanden i en bagepapirforet form, så man kan lave en "kanelsneglekage".
De er røget i fryseren, sammen med 20 i forme.

Resten - de er pakket i køleskabet, så jeg kan have en med til frokost næste uge.
Mums.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: atengstedts kanelsnegle

Post by CXEC »

Eeeeeeeeeeeeej, Ninie! Nu er jeg SNART nødt til at bage kanel snegle igen!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Zippeline
Posts: 461
Joined: Sun 2. Mar 2008 18:57

Re: atengstedts kanelsnegle

Post by Zippeline »

Mums - det bliver jeg nødt til at prøve en af dagene... :aribeth:
Post Reply