Double Crust Apple Pie

Post Reply
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Double Crust Apple Pie

Post by Ane »

Min opskrift som den ser ud efter oversættelse og små justeringer. Der er noget med at en teske og en spsk. ikke er samme mængde på 'europæisk' og amerikansk, men det har jeg ikke taget højde for.

315g. hvedemel
1 tsk salt
1 tsk sukker
22 g smør
50g palmin
75ml. iskoldt vand

De tørre dele blandes i en skål og fedtstof smuldres ud i dem. Dejen samles med vandet. Dejen må ikke blive for varm og 'glinsende'. Skal ikke æltes og bliver rimeligt lind i det. Deles i to dele der formes til små flade runde stykker så de er nemme at rulle ud. Proppes på køl i en ½ time (eller ind til man skal bruge den).

Hvis dejen har ligger på køl længe så tag den ud lidt inden du skal rulle. Hvis den 'brækker' i stykker i kanterne når du ruller er den for kold. Start med at give den nogle gode dask med bagerullen så den bliver flad, det gør rullearbejdet nemmere.

Fyld:
8+ æbler - der må stables så mange på som tyngdeloven og dejlåget tillader
1 spsk citronsaft
200g sukker
3 spsk. Maizena majsstivelse
1 tsk kanel
1/8 muskatnød (tag den på gefühl)
1 spsk smør
1 æg

Skræl og udkern æblerne (hvis du laver store stykker så bevarer de noget struktur inde i kagen. Jeg laver kvarte æbler).
Overhæld æblerne med citronsaft og bland alle de tørre dele i en skål. Hæld blandingen over æblerne og vend rundt.

Rul bunden ud og pas på ikke at strække dejen nede i formen, den er ikke særligt elastisk, skub den på plads. Pensel bunden med det sammenpiskede æg og stabel æbler med sukkerblanding på op på bunden. Put små klatter koldt smør rundt på æblerne. Rul derefter låget ud og læg det ovenpå æblerne og klem det forsigtigt ned omkring æblebjerget. Saml bund og låg rundt i kanten af tærteformen, pensl låget med æggeblanding, skær lidt snit til luft og strø låget med kanelsukker.

Ifølge original opskriften skulle kagen have 30 min v. 220 og derefter 10-20 min v. 200

Min erfaring siger at 200 grader i 40 min. også er fint.

Det er en fantastisk æblekage :aribeth:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Double Crust Apple Pie

Post by Ane »

det er naturligvis 225 g smør!

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Double Crust Apple Pie

Post by 99E »

Mhh... Den blev god!
:aribeth: :aribeth:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply