Nem, men uhyrligt god, chokoladekage.

Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Nem, men uhyrligt god, chokoladekage.

Post by 99E »

Ingredienser til basiskagen:
100 gram smør, smeltes.
2,5 dl melis
2 æg
1,5 dl hvedemel (yep...)
3 spsk kakao
1 tsk vaniljesukker

How to:
Mens smørret smelter pisker du æg og sukker - ikke sådan meget, bare lige lidt. Et minut eller så.
Bland alle ingredienser sammen med æg/sukker.
Nej, der skal ikke bagepulver i. Den er god nok.

Put den noget stive dej (ja, den skal være ret stiv...) i en passende form - en lille tærteform er passende i størrelsen, men jeg bruger en VELSMURT silikoneform...

Bag ved 175 grader i et passende tidsrum:
20 min: Den originale bagetid. Giver en ekstremt snasket kage, der på svensk hedder kladdkaka...
40 min: En klistret brownietype...
60 min: Ehm, chokoladekiks?

Varianter over temaet - læg flg. fyld i formen før dejen "smøres" ud over:
Digestive-kiks i mundrette bidder, friske eller frosne hindbær, marshmallows i små stykker og ekstra chokoladestykker: "S'mores-kage" eller "Lejrbåls-kage".
Et par håndfulde mere eller mindre hakkede valnødder, frosne blåbær, hele "store" riste-marshmallows: Giver en kage med store karamelagtige partier, bløde bær og smækre nødder.
Boy Brownies: Smid hakkede nødder af forskellige slags i. Bag til brownie-konsistens. Hvorfor "Boy Brownies", spørger du? They've got nuts. Haha.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Nem, men uhyrligt god, chokoladekage.

Post by Mikkel »

Favoritten er klart versionen med valnødder, skumfiduser og blåbær i, da det giver en guds velsignelse af forskellige konsistenser og smagsindtryk... Kagens svar på Ben & Jerry's is, om man vil.
Image
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Nem, men uhyrligt god, chokoladekage.

Post by udlandet »

Den Svenske udgave (gerne lun) spises med flödeskum eller cremefraiche :respekt: .
99E wrote:Ingredienser til basiskagen:
100 gram smør, smeltes.
2,5 dl melis
2 æg
1,5 dl hvedemel (yep...)
3 spsk kakao
1 tsk vaniljesukker

How to:
Mens smørret smelter pisker du æg og sukker - ikke sådan meget, bare lige lidt. Et minut eller så.
Bland alle ingredienser sammen med æg/sukker.
Nej, der skal ikke bagepulver i. Den er god nok.

Put den noget stive dej (ja, den skal være ret stiv...) i en passende form - en lille tærteform er passende i størrelsen, men jeg bruger en VELSMURT silikoneform...

Bag ved 175 grader i et passende tidsrum:
20 min: Den originale bagetid. Giver en ekstremt snasket kage, der på svensk hedder kladdkaka...
40 min: En klistret brownietype...
60 min: Ehm, chokoladekiks?

Varianter over temaet - læg flg. fyld i formen før dejen "smøres" ud over:
Digestive-kiks i mundrette bidder, friske eller frosne hindbær, marshmallows i små stykker og ekstra chokoladestykker: "S'mores-kage" eller "Lejrbåls-kage".
Et par håndfulde mere eller mindre hakkede valnødder, frosne blåbær, hele "store" riste-marshmallows: Giver en kage med store karamelagtige partier, bløde bær og smækre nødder.
Boy Brownies: Smid hakkede nødder af forskellige slags i. Bag til brownie-konsistens. Hvorfor "Boy Brownies", spørger du? They've got nuts. Haha.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Nem, men uhyrligt god, chokoladekage.

Post by 99E »

Glutenfri:
0,5 dl havremel
0,5 dl fuldkornsrismel
0,5 dl boghvedemel
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply