Speltbrød for begyndere

Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Speltbrød for begyndere

Post by 99E »

Nåh, her er et brød til ære for svigerfamilien, der er meget til spelt og andre underlige brødformer - og meget lidt til mit yndlingsbrød: Velbagt, hjemmelavet, lækkert HVIDT brød uden kerner og grovhed og nederenhed.
Det her kan jeg faktisk godt lide - selvom jeg har et grovbrødstraume...

Ingredienser:
100 gram parboiled spelt - udblødes i kogende vand ca 20 minutter til det er al dente.
25 gram gær/1,5 tsk tørgær
Cirka 3 dl kogende vand
1 spsk sukker, honning eller agavesirup
2 tsk salt (eller 1, hvis man er mindre salt-craving end vi...)
Ca. 7 dl speltmel
Et par håndfulde speltflager (ligner grovvalsede havregryn)
Evt. hørfrø, solsikkefrø og den slags. Geldannende frø udblødes ikke. Alle andre udblødes med speltkernerne. Valnødder farver brødet mørkere og smager godt.

Sådan gør du:
DU MÅ ALDRIG bruge varmt vand fra hanen til at bage med. Helst heller ikke koldt vand, som du "lige varmer lidt op".
Kog vandet og lad det køle af. Det skal være varmere end lillefingervarmt, gerne sådan en 42 grader.
(Seriøst nørdede bagenørder måler temperaturen på melet og regner ud fra det ud hvad vandets temperatur skal være for at man rammer en dejtemperatur på sådan en 35-37 grader...)

Rør en lille håndfuld mel ned i det lune vand og bland gæren i.
Tilsæt i samme ombæring salt, sukker og de udblødte kerner.
RØR (ikke ælt) dejen med en solid grydeske - tilsæt melet gradvist. (Det er på dette stadie, jeg drømmer om en bagemaskine... Uhhhh!)
Du skal gerne kunne se glutennettet danne sig stille og roligt.
Dejen skal have konsistens som uspiseligt tyk havregrød (og hvis du HAR en rest havregrød smider du bare den i dejen) - den skal altså ikke ÆLTES, men RØRES. Rør dejen til den tydeligt danner bobler og begyndende glutennet, klask den derefter i en lille brødform, drys med speltflager (næææh, hvor bli'r det fint!) og lad den hæve til dobbelt størrelse.

Bag det så ved ciiiirrrrka 175 grader indtil det er færdigt.
(Jeg tror det plejer at tage en 40-50 minutter...)

Brødet bør være saftigt og lidt "elastisk" i skorpen - lidt som et meget lyst rugbrød.

Brødet holder sig lækkert en lille uge i en frysepose i køleskabet.
Evt. rester kan ristes, raspes og proppes i næste gang grovbrødsbagning eller gives til fuglene/kaninen/hestene/naboen/...

Ad melet:
FINAX' sigtede speltmel er langt, langt mere groft end AMO's nederen sigtede speltmel.
Du skal bruge noget mel, der "lidt ligner" grahamsmel i strukturen. Bland evt. nederen AMO-mel indtil du opnår dét.
Find evt. noget økospeltmel, hvis du er mindre nærig (eller spiser mindre brød) end jeg.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply