Græskarboller

Post Reply
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Græskarboller

Post by Lena »

Når du nu alligevel har gang i græskarene og er ved at lave Annettes skønne græskarmarmelade, så undlad ikke at lave en gang boller til....... Men gang endelig opskriften op et par gange.......




Græskarboller ca. 10-12 stk:


250 gram Græskar, renset vægt
2 spsk. Olie
0.5 tsk. Ingefær, stødt eller 1 cm friskrevet
1 tsk. Kanel, stødt
1 tsk. Salt
1 tsk. Sukker
0.5 dl. Vand
25 gram Gær
½ dl. græskarkærner
300 gram Hvedemel



250 g græskar rives fint og svitses i fedtstof til det har opsuget det og afkøles.

Krydderierne blandes i sammen med sukker, væde og gær.

Hvedemelet og græskarkærnerne kommes i og dejen samles til en fast masse. Når dejen hænger sammen, stilles den til hævning et lunt sted.

Dejen formes til små boller, der pensles med olie og bages i ovn ved 200 grader C ca. 25 minutter.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Græskarboller

Post by annetteB »

ørj, det lyder godt!
:aribeth:

(jeg eksperimenterer forresten videre med græskarrene p.t og barsler med en muffinsopskrift en af dagene.)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Græskarboller

Post by Lena »

De er virkelig gode......... Jeg tror nok at der var et par stykker tilbage. De skal testes i morgen for "fugtighed".......... Jeg kunne forestille mig at græskarret gør at de holder godt på fugten.........


Muffins? Uhmm........
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Græskarboller

Post by Lena »

Vi lavede også en græskarmarmelade med honning og sesamfrø.........

400 g græskar
400 g syrlige æbler
400 g appelsiner
1 glas honning
2 dl sesamfrø
evt. lidt citronsaft

Skræl græskarret i små dele.
Skræl æblerne og skær dem i mindre stykker.
Kør græskar- og æblestykkerne gennem kødhakkeren.
Findel appelsinerne og opvarm det hele i en lille gryde.
Rist sesamfrøene let på en pande og tilsæt honningen.
Når honningen er flydende og blandet godt med de let ristede sesamfrø kommes det i marmeladen, der er kogt mør i ca. 20 minutter.
Marmeladen smages evt. til med saften fra en citron.
Skal marmeladen opbevares længe, tilsættes konserveringsvæske inden den kommes på glas.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Græskarboller

Post by Lena »

Hvis man laver tilstrækkeligt mange boller vil man opleve at de ikke bliver tørre..... Der har ligget et par boller i en pose på jobbet..... Hver morgen har jeg skåret én over og tjekket for "lækkerhed" og friskhed........ og må sige at de stadig er lækre og friske.
Post Reply