En anden bønnesalat

Post Reply
aribeth

En anden bønnesalat

Post by aribeth »

[b:22d070db04]Tilberedningstid: [/b:22d070db04] ikke lang tid

[b:22d070db04]Antal personer retten er beregnet til:[/b:22d070db04] afhængig af størrelsen på portionen.

[b:22d070db04]Ingredienser: [/b:22d070db04] Grønne bønner, eller haricots verts eller hvad faen de nu hedder... De store tørrede bønner, hedder de hestebønner eller sådan noget??!!, hvidløg, cherrytomater, bredbladet persille, citron, olivenolie, salt, peber.

[b:22d070db04]Fremgangsmåde - for dummies: [/b:22d070db04] Stil de store bønner i blød dagen inden og når de er klar koges de i den anviste tid, ca. en times tid vil jeg tro, køl dem af. skyl og rib de grønne bønner og skær dem i 4-5 cm lange stykker. halver eller kvart cherrytomaterne og bland begge slags bønner med dem, hak bredbladet persille groft og put i. knus et hvidløg over og hæld olivenolie og citronsaft over, plus peber og lidt salt.
[b:22d070db04]
Særligt at være opmærksom på: [/b:22d070db04] Er godt som tilbehør til det meste kød, de grønne bønner kan både bruges rå eller kogte.

Hilsen
Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

En anden bønnesalat

Post by annetteB »

Lige et appendix til din bemærkning om at anvende rå bønner: Faktisk er almindelige grønne bønner (alias "Harry Kuvert") erklæret lettere giftige i rå tilstand pga indholdet af Lektin.

(et proteinstof, som vi ikke rigtig tåler. Milde forgiftningssymptomer er mavesmerter, kvalme, opkastninger, diarré. Alvorlige forgiftninger giver blødninger, herunder indre sådanne.....men så skal man nok æde RIGTIG mange rå bønner!)

Lektin denatureres ved opvarmning og så er den hellige grav igen velforvaret.

Jeg har godt nok ædt snesevis af rå bønner uden nogensinde at have opdaget det med giftigheden (hvilket sikkert beviser, at jeg ER ignorant) - men det er ikke desto mindre rigtigt!??!

Lektinkoncentrationen er højest i bønnefrøets skal.
- og er ikke til stede i alle bønnetyper:
Azukibønner (Vigna angularis) og mungbønner (Vigna radiata) indeholder således ikke lektin og kan derfor sagtens spises som rå (fx i form af bønnespirer)

Men ham der Harry Kuvert(Phaseolus vulgaris), skal man derimod passe på i alle hans former (voks, snit, stang, grøn, lilla eller plettet) - ligeledes med hans fætre limabønnerne (Phaseolus lunatus) og pralbønnerne.(Phaseolus coccineus)

Endelig er rå hestebønner (Vicia faba) sltså osse giftige.
(rå hestebønner smager altså også ualmindeligt rædselsfuldt!! Puadr. Hvis man kan æde dem rå, så FORTJENER man altså både diarre, kvalme og mavesmerter!! Prøvede en gang for flere år siden, hvor jeg dyrkede dem i køkkenhaven - og de friske bønner så ellers så lækre og lysegrønne og blanke ud i modsætning til dens grågrumsede indtørrede kollegaer, som man ser i butikkerne? Hestebønneblomster dufter forresten FANTASTISK!)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

En anden bønnesalat

Post by annetteB »

Hov forresten - jeg har jo SPIST den salat ude hos dig og Keld!
Den smager dejligt. Min varmeste anbefaling!
:aribeth:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply