Pseudoitalienske kødboller med ost

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by annetteB »

[b:e0a51e45cc]Tilberedningstid: [/b:e0a51e45cc]45 minutter, vil jeg tro?

[b:e0a51e45cc]Antal personer retten er beregnet til: [/b:e0a51e45cc]6-8

[b:e0a51e45cc]Ingredienser: [/b:e0a51e45cc]

[i:e0a51e45cc]Til kødbollerne:[/i:e0a51e45cc]
600 gram hakket oksekød, eller kalv, eller halvt okse/halvt svin.
2 gule løg, revet på rivejern
1-2 fed knust hvidløg
1 dl rasp eller brødkrumme fra et godt brød.
mælk.
2 æg
friskkværnet peber
salt
basilikum eller merian og stødt laurbærblad.
Ost i terninger. Mozarella er topdollar, men andre oste er også anvendelige.

[i:e0a51e45cc]Til sovsen:[/i:e0a51e45cc]
2-3 dåser flåede hakkede tomater
1-2 hakkede gule løg
1 lille chili
salt
peber
stødt kanel
olivenolie.

[b:e0a51e45cc]Fremgangsmåde - for dummies: [/b:e0a51e45cc]
Put raspen/brødkrummen i en røreskål, hæld mælk over og rør rundt imens - der er mælk nok i, når det hele har konsistens som stiv havregrød.
Tilsæt revet løg, knust hvidløg 1 tsk salt, æg og fars.
Rør det hele sammen med røremaskine (eller gode armmuskler) tilsæt øvrige krydderier og rør igen.
Smag evt på farsen, om den er salt nok og krydret nok.
(muligvis kommer de fra fødevarestyrelsen og giver dig en bøde for at smage på rå fars, men dét må du så leve med. Jeg modtager INGEN erstatningskrav i dén henseende :lea: )

[i:e0a51e45cc]Lad farsen stå imens du laver sovsen:[/i:e0a51e45cc]
hakket løg steges ved svag varme i olivenolie, til det er klart. Tilsæt chili og tomater.
(hvis du smider chilien i som hel frugt er den nemmere at hive op igen, når den har afgivet nok smag. Hvis din mad gerne må være stærk kan du bare hakke hele frugten og smide den i - men så er den ikke så "italiensk" mere)
Kog sovsen godt igennem og smag til med salt, peber og kanel. Sovsen skal være sød, men lidt stærk og med tydelig kanelsmag.

Skær osten i tern på størrelse med yatzyterninger.
Form farsen til kødboller omkring osteterningerne.
Farsen skal omslutte osten HELT ellers bliver det til grat, når bollerne koges.

Læg bollerne ned i tomatsovsen med en ske og lad dem koge for svag varme til de er gennemkogte. Der bliver en del boller, så der er ikke plads i gryden til dem alle på en gang. De færdige boller tages op og lægges i et fladt fad i ét lag og holdes varme i ovnen.

Spæd evt sovsen med lidt vand, hvis den bliver for tynd.
Hæld sovsen over kødbollerne.

[b:e0a51e45cc]Særligt at være opmærksom på: [/b:e0a51e45cc]
Bollerne er gennemkogte når de føles helt faste og osten så småt begynder at sive ud af "samlingerne"

[b:e0a51e45cc]Fryseegnet/ikke-fryseegnet [/b:e0a51e45cc]
Glimrende egnet til frysning. Fadet med boller + sovs kan stilles direkte i ovnen fra fryseren.

[b:e0a51e45cc]Andre ting:[/b:e0a51e45cc]
Krydrer du bollerne med oregano istedet for basilikum, så smager de rigtig godt med fetafyld...men må vel så være pseudogræske istedet for pseudoitalienske?

[b:e0a51e45cc]Tilbehør:[/b:e0a51e45cc]
Pasta, brød og salat, måske?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by CXEC »

[quote:4fa909d6e6]600 kilo [/quote:4fa909d6e6]

Øhm Anntte, det er godt nok en STOR portion kød? Mente du 600 gram?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by annetteB »

Fejlen er straks rettet. Skrev oprindeligt et halvt kilo - og lagde så lige lidt til...uden at ændre betegnelsen!
:mur:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by Birgittekw »

Kloge Strigler :aribeth: , af nogle i dette moment ligegyldige årsager, må jeg ikke spise brød, dvs. rasp og for den sags skyld heller ikke pasta.

Hvad kan jeg bruge istædet for rasp i disse herlige pseudo-middelhavs kød boller ?????

Birgitte
Birgitte



M
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by annetteB »

[quote:10a6258eef]Hvad kan jeg bruge istædet for rasp i disse herlige pseudo-middelhavs kød boller [/quote:10a6258eef]

Faktisk kan du bruge fint revet squash, hvor du først har klemt væden fra!
:ide:

Bollerne bliver lidt mere usammenhængende = kog FORSIGTIGT og ved meget svag varme, men de smager stadig udmærket.
:aribeth:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by Lone Beck »

Kanel??? :afvist:

Jeg formoder ikke at det er et problem at udelade dette i mine ører helt og aldeles upassende krydderi? :ondgrin:

For så lyder det dæleme som mums :aribeth:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by annetteB »

[quote:9a788c94e3]Jeg formoder ikke at det er et problem at udelade dette i mine ører helt og aldeles upassende krydderi?[/quote:9a788c94e3]

Sikkert ikke. Men nu ER der jo dét ved kanel at det sammen med tomat og basilikum indgår en HIMMELSK symbiose, som du går FULDstændig glip af, hvis du springer det over pga "risengrødsassociationer" eller lignende.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lisbeth Sejberg

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by Lisbeth Sejberg »

Uha ja kanel sammen med chili i tomatsovs :aribeth: ..... for slet ikke at snakke om at kaste et par stykker mørk chokolade i en chiliret ..... uha det er også godt :slik:
Mvh. Lisbeth
Lisbeth Sejberg

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by Lisbeth Sejberg »

Har lige et spørgsmål .... :ehh: .... Hvis man skal spæde sovsen med vand, hvis den er blevet for TYND, hvad skal man så gøre, hvis den er blevet for TYK ?? .... :lol:

Mvh. Lisbeth
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Pseudoitalienske kødboller med ost

Post by annetteB »

Cement, måske?
:lea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply