Elvira Madigan

Om stærke kvinder i historien - nogle af dem havde sikkert osse hest....
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Elvira Madigan

Post by KatieKat »

Hverken Elvira Madigan eller Sixten Sparre var specielt kendte i deres samtid. Da de døde var der en kort overgang en masse om dem i aviserne, mest pga af det lignende Mayerling drama der var sket i Østrig kort forinden. (Jeg skal nok vende tilbage til Mayerling også). Ellers er Elvira Madigan mest kendt fordi Mozart har skrevet et meget smukt stykke musik som idag kendes under hendes navn og hun er blevet en romantisk heltinde i film. Sandheden er en langt mere tragisk Romeo og Julie-fortælling.

Elvira Madigans rigtige navn var Hedvig Jensen.
Hendes forældre havde mødt hinanden i Tyskland da de begge optrådte i Cirque du Nord.
Moderen hed Eleonora Cecilia Christina Olsen (Kunne man ikke give sit barn andet kunne man altid give det mange navne.) Hun optrådte som danserinde under navnet Mademoiselle Eleonore, men blev ellers bare kaldt Laura.
Faderen hed Frederik Peter Jensen og han var rytter.
Parret var ikke gift, men 4. december 1867 fødste Laura (der selv kun var 17 år) en velskabt lille pige som fik navnet Hedvig Antoniette Isabella Eleonora Jensen. Fint skulle det være på trods af et uægte barn født af cirkusforældre.
Kort efter forsvinder Frederik Jensen ud af historien og han er formodentlig død.
Laura og Hedvig rejser rundt med forskellige cirkus og møder da Hedvig er ca 9 år den amerikanske cirkusartist John Madigan og de slår pjalterne sammen med ham.
Laura og John grundlagde sammen et lille cirkus og John lærte Laura at ride og hun optrådte derefter som parforcerytterske.

Hedvig tog kunstnernavnet Elvira Madigan og hun optrådte sammen med en plejedatter som Laura og John havde taget til sig. De var linedansere og optrådte blandt andet i Tivoli i sommeren 1886. Det var en ret flot forestilling. Elvira og Giselle Madigan som de kaldte sig. Giselle gik på en stram line mens Elvira lavede samme nummer på en slap line over hendes hoved. De to plejesøstre var meget forskellige af udseende hvilket også gav showet et fint touch. Elvira var lyst og nordisk mens Giselle var mørk og eksotik.
De gav en ekstraforestilling for den danske kongefamilie og kongen gav efter forestillingen pigerne hver et lille kors af guld. Det var ikke en orden, men alligevel har det været en flot gestus og det har været en fantastisk reklame for Madigans cirkus.

Sommeren 1888 i Kristianstad mødte Elvira første gang Sixten Sparre. (Hans fulde navn var Bengt Edward Sixten Sparre)
Elvira var 20 år og Sixten var 34 og de to forelskede sig i hinanden. Det var ikke så heldigt for der var flere faktorer der gjorde det umuligt for de to at få hinanden.
Sixten Sparre var svensk. Han var adelig, men han var ikke greve som det ellers ofte bliver fortalt. Han var uddannet i militæret, men var ikke speciel ambiciøs og nåede aldrig en højere rang en dragonløjtnant.
Men ud over at være adelig var den største forhindring for det forelskede par at Sixten var gift. Han var gift med en komtesse ved navn Luitgard Engel Agda Dorotea Adlercreutz fra Vetlnada. (Er de ikke bare skønne de navne?) og de havde en søn og en datter, men det var ikke et lykkeligt ægteskab og Sixten faldt over hals og hoved for den smukke linedanserinde.

Laura og John var meget beskyttende over for Elvira og ville ikke lade nogen af hendes mange tilbedere komme sor tæt på. Hun var jo guld værd for forretningen og det var de ikke parate til at miste. Men i al hemmelighed skriver Elvira og Sixtem sammen hele den følgende vinter og sammen begynder de at planlægge at stikke af for at være sammen.
I juni året efter stak Elvira af. Hun mødtes med Sixten og sammen flygtede de til Danmark. De tog til Svendborg hvor de indskrev sig på et hotel som et par på bryllupsrejse. En måneds tid efter tog de til Tåsinge. Det cirkus hvor Elviras bror arbejdede kom nemlig til Svendborg og han kunne jo genkende dem. De lejede sig ind på et sommerpensionat i Troense.
Men parret begyndte at indse at deres forhold ikke havde nogen fremtid. Ikke med mindre de ville være på flugt for evigt. Ud over det var de ved at løbe tør for penge og kunne ikke rigtigt se en mulighed for at skaffe flere penge uden at afsløre hvem de i virkeligheden var. Det har sikkert været som om hele verden arbejdede i mod dem.
Omkring den 20. eller 21. juli (datoen vides ikke med sikkerhed, men det er lige der omkring) gik parret en tur ud i Nørreskov. Her trak Sixten Sparre sin tjenestepistol og skød først Elvira og derefter sig selv.
Det unge par blev fundet og den 27. juli 1889 blev de begravet på Landet kirkegård hvor man kan se deres grave den dag i dag. De oprindelige grastene er ens i størrelse og form, men hvor Elviras er hvid er Sixtens grå. På Elviras står der bare Hedvig Jensen og der er derfor lavet nye gravstene der er ens og hvor der på Elviras står Elvira Madigan, født Hedvig Jensen.

Så det var historien om de danske Romeo og Julie. En romantisk og tragisk historie.

Og som dagens bonus snupper vi lige Mayerling dramaet også. Det er muligvis derfra Elvira og Sixten har fået ideen til at gå i døden sammen og de var sket i Januar samme år.

I Østrig og Ungarn regerede kejseren Franz Joseph og ved hans side kejserinde Elizabeth (Også en fascinerende kvinde vi kan hive frem en dag hvis jeres tørst for historiske kvinder ikke bliver mættet)
De havde en søn der hed Rudolph. Han var gift, men som de fleste royale ægteskaber på den tid var det en politisk aftale og havde ikke det fjerneste med kærlighed at gøre. Rudolph elskede den unge smukke Maria Vetsera, men der var ingen fremtid for de to. Rudolph var landets tronfølger og han havde ansvar og pligter. Men tilsyneladende var en krone var ikke nok for Rudolph. Kunne han ikke få Maria ville han slet ikke leve. Og han kunne ikke få Maria. Så Rudolph og Maria tog ud på slottet Mayerling og der gjorde de begge selvmord. Stor skandale!
Det har selvfølgelig været for forsiden af alle Europas aviser i ugevis og man har ganske givet ikke snakket om andet længe efter. Og måske har de givet Elvira Madigan og Sixten Sparre en idé eller to...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Deerhunter

Elvira Madigan

Post by Deerhunter »

2. Sats af Mozarts klaverkoncert nr. 21 blev først kendt som Elvira Madigan koncerten efter Bo Widerbergs film om hende og grev Sixten Sparre.

Mozart døde som bekendt i 1791.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Elvira Madigan

Post by KatieKat »

Det skal nok passe. De her små historier er skrevet efter en lang historie-tråd. De er skrevet efter hukommelse og der kan derfor sagtens snige sig fejl af den slags ind.
Jeg kan lige se om jeg kan hitte et link til den oprindelige tråd...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Elvira Madigan

Post by KatieKat »

http://www.strigler.dk/forum/viewtopic.php?t=224
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Lisbeth Sejberg

Elvira Madigan

Post by Lisbeth Sejberg »

[quote:a3f85e52ee]Det skal nok passe.[/quote:a3f85e52ee] ...... :mur: ..... altså så slattent kan man da ikke tillade sig at forholde sig til det Deerhunter skriver.

Jeg må indrømme min lyst til at læse videre begrænses af sådan en faktuel øje-bæh som din henvisning til at, Mozart skrev en stykke musik til hendes ære.

Eller VAR Mozart i virkeligheden synsk og kunne forudse historien ?? :lea:

Mvh. Lisbeth
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Elvira Madigan

Post by KatieKat »

Du skal være velkommen til at lade være med at læse videre Lisbeth. Deerhunter har ret i det han siger, ingen tvivl om det og min faktuelle øjebæ er rettet.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Lone

Elvira Madigan

Post by Lone »

jeg tror du lægger for meget i det Lisbeth.

Dorthes intention er vel mest at være underholdende, så det er jo bare lidt romantiske småhistorier og ikke nødvendigvis historisk korrekt - og det har hun vist hele tiden givet udtryk for.
Så selvom det er en gedigen bommert på 100 år, så er det da tilgiveligt i den genre det er.

Jeg må desværre sige, at jeg aldrig har læst disse her "Fortidens strigler" før i går, foranlediget af aktiviteten i tråden - men såvidt jeg husker, da Dorthe spurgte om hun kunne skrive disse her - så lagde hun klart frem, at det bare var underholdende fortællinger og så har jeg personligt ikke følt at det betød så meget med korrektheden.
Ellers blir det jo osse helt andre ting det skal rumme for at sætte det i en historisk korrekt kontekst - og det er jo ikke det samme så - på underholdningsplanet.

Så Mozart og Elvira i samme århundrede - det er bare kunstnerisk frihed :hhansen:
Lisbeth Sejberg

Elvira Madigan

Post by Lisbeth Sejberg »

Det er sgu da synd, hvis en eller anden læser noget historisk ukorrekt og så går ud og gør sig selv til grin, hvis vedkommende genfortæller det som fakta.
Jeg kender ikke baggrunden for disse skriverier, jeg tillod mig bare at reagere på hendes reaktion på Deerhunters rettelse.

Gode gedigne løgnehistorier kan være rigtigt underholdende, hvis man på forhånd har en anelse om forfatterens hensigt.

Mvh. Lisbeth
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Elvira Madigan

Post by KatieKat »

Jeg håber da de fleste er klar over at man ikke kan stole på hvad som helst på nettet og jeg synes heller ikke stilen er noget der lover korrekthed.
De her små beretninger stammer fra en tråd der endte med at blive temmelig lang, så for at kunne skelne dem fra alt det andet endte vi med at samle dem for sig selv. De strigler de er skrevet for og til er godt klar over at årstal og den slags kan smutte når man bare skriver løs ud fra hukommelse, men det er da muligt at der nu er brug for en advarsel inden man begynder at læse.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Lisbeth Sejberg

Elvira Madigan

Post by Lisbeth Sejberg »

KatieKat hvis du har så ondt i rumpen over min mening, så få dog en eller anden til at slette mine indlæg i tråden, når du åbenbart tager dig det så nært.
Mvh. Lisbeth
Post Reply