Epona - og reining og ridning og alt det der...

Hvad er problemet med/i konkurrenceridning?

Rytterne
3
11%
Trænerne
2
7%
Dommerne
3
11%
Hestene
1
4%
Organisationerne (FEI, DRF, NRA etc)
5
19%
Alle sammen - afskaf skidtet...
13
48%
Problemet? Hvilket problem? Der er ikke noget problem!!!
0
No votes
 
Total votes: 27

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by 99E »

Disclaimer:
Jeg har ikke abbonnement på Epona og jeg bliver ikke betalt for at nævne dem i debatter.
Jeg er ikke reiningrytter og mine stops stinker og antallet af slides, jeg har fået ud af Sorcha kan tælles på fingrene - og hun har aldrig været skoet til det.
Faktisk er jeg ikke engang "rigtigt westernrytter" - men vil gerne have lov til at ride i min westernsadel, blive god nok til at ride med mit psykoflotte stangbid og så... Ride dressur. I det udstyr. Fordi det er sindssygt flot... :viben:



Er det forbigået nogens opmærksomhed at Epona har været i Sverige for at filme "opvarmning" til et reiningstævne?
Det håber jeg ikke - men ellers kan man tjekke det her ud:
http://epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/leder/?tx_ttnews


Jeg synes det er interessant - af flere grunde.

Den første er naturligvis, at jeg engang HAR været westernrytter. Sådan defineret mig selv som det. Selv ment, det var det, jeg var. På min westernpony/ex-dressurpony.
Og som "tidligere westernrytter" synes jeg det er interessant/skræmmende,/brækfremkaldende hvad der er sket med "westernsporten" mens jeg har været væk - især fordi det begyndte at ske allerede da jeg stod med støvlerne på og en tung sadel i hånden over på Bornholm:
Konkurrencefokuseringen vandt frem - på bekostning (det er min påstand) af fokus på God Ridning.
Altså på bekostning af en fokusering på god BASIS-ridning, gode BASIS-teknikker og god GRUND-ridning.

Det var ikke længere "godt nok" at ville "ride godt og pænt", men var kun "godt nok" hvis man vandt sløjfer.
I samme ombæring kom skiftet fra "alle kan være med på enhver hest" (det, der på fagsprog kaldes "all breed"-ridning) til at det skulle være på amerikanerheste med fine, lange navne og flotte papirer.

Her er MIN påstand:
Når ridning bliver til konkurrenceridning...
Og når konkurrenceridning bliver mere prestigefyldt end "hverdagsridningen" aka. basistræningen...
Så er hestene taberne.

For hvis det, der er prestigefyldt - er det, der vises på stævnepladserne
Så er hverdagsridningens eneste berettigelse
det, der giver points på en stævnebane.

Og det, der giver points på stævnebanerne
er et spørgsmål om mode og trends
ikke NØDVENDIGVIS om reel viden om heste og ridning.

Det handler om at se smart ud
ikke om at ride smart.


En anden grund til, debatten er interessant er, at man tilsyneladende skal vælge om man er...
- FOR reining i den nuværende form...
- IMOD al reining fordi alle reiningøvelser er psykopatisk-idiotiske og skadelige for hesten og alle reinere mishandler deres ponydyr.

Jeg synes reining som "koncept" er lige så fint som dressur; man viser nogle "øvelser", der oprindeligt havde et praktisk formål, men hvor man nu bare viser dem for at spille smart og score tøser. Eller det der.
I dressur er det øvelser, der engang har givet mening ift. at slagte fjender med sin ryttersabel - i reining er det øvelser, der engang har givet mening ift. at drive køer omkring.
Øvelserne er i begge tilfælde i deres nuværende form overdrevne og "stivnede" ift. praktisk brug - og der er rigtig mange dressurryttere, der ikke ejer en ryttersabel - og pænt mange reinere, der ikke driver køer.

Og her er så endnu en påstand:
Når man river "øvelser" ud af deres praktiske kontekst - når de ikke længere skal "bruges til noget"...
Så risikerer man alt, alt, alt for nemt at disse "øvelser" bliver overdrevet eller "kørt ud af en tangent" - og dermed mister ikke bare deres praktiske anvendelighed, men bliver "usunde".

Så ser vi dressurheste på topplan, der ikke kan rides i æresrunden fordi de faktisk ikke ER lydige og "under hjælperne" (uanset at Anky-fans undskylder det med at "dressurheste i dag er meget mere tændte end de var for 25 år siden"...)
Så ser vi reinere, der rides med hovedet mellem forbenene (selv ind i stoppet) og halvvejs op ad barriererne og dunkes i munden med store stangbid - men ikke ville kunne genkende en ko eller rides i terrænnet om man så gav rytteren en million for det... (Men det er naturligvis fordi reininghestene i dag er langt mere tændte og kapacitetsfyldte end de var for 25 år siden...)...
Og så ser vi springheste, der - når først de er "på banen" - stæser over samtlige spring og kun med nød og næppe kan kontrolleres iført deres 3-rings-kombinations-hackamore-gagbid med eletrisk spil og truthorn, og som helt sikkert ikke kan stoppes eller ville kunne gå en jagt i fornuftig form/tempo... (Men det er - surprise - fordi heste på DET niveau jo er langt mere tændte, har mere fremaddrift og mere kapacitet end - I ved nok - heste for 25 år siden...)

Jeg kan ikke for min død se, hvordan hestens "temperament" nogensinde kan være en (acceptabel) undskyldning for at den er "svær" at ride i en konkurrencesituation?! På verdensmesterskabsniveau?
Jeg kan forstå at vi andre glade amatører trisser rundt her og laver fejl i varierende grad - jeg ved, jeg gør - TIT!
Jeg kan forstå, folk på klub- og distriktsniveau har heste, der er "dumme" eller som har "temperamentsfejl".
Jeg Kan Ikke Forstå hvordan man kan være verdensmesterskabsdeltager og så klynke over at ens hest er så hys at man er nøøøødt til at hakke den med biddet, underkue den ved at ride roll kur eller sparke den med sporerne.... Uanset hvilken sadel eller hattetype, man har på.

Hvorfor er konkurrenceridning så betændt?
KAN det lade sig gøre at have "god og sund" konkurrenceridning eller skal vi bare - som Katrine opfordrer til på FB - afskaffe det med det samme?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by aribeth »

åh ja... jeg har set det i MANGE år nu efterhånden... både på stævnepladserne men i særdeleshed også til clinics og på "salgsvideoer" tilmed.... jeg er ikke imponeret... men det er tilsyneladende ikke noget mange i westernverdenen stiller spørgsmålstegn ved... det er lidt alment accepteret at den lige skal have lidt tamtam... hvor mange clinics har jeg ikke set på og deltaget i hvor der blev galopperet og gallopperet rundt og rundt og rundt og rundt og pillet og pillet og pillet... ned og ind og ned og ind hele tiden... jeg kan huske en for 2-4 år siden... den dejligste 2½ års...som havde været 3-4 måneder i proff træning i Tyskland... og nu var træneren så kommet til DK og skulle afholde clinic og havde den 2½ års med... direkte fra Tyskland ud og rides 2x60 minutter over 3 dage på den her clinic... galop galop galop pille pille ind... 2½ års... meget sød og rar lille hest... meget træt lille hest.... meget meget smadret lille hest....
Så tendensen til generelt ikke at tænke så meget hestens tarv, den findes altså i stor stil i westernverdenen...

Jamen altså... jeg er jo imod reining og synes lortet skal afskaffes og har ment det i mange år... af den grund at hvis det her er reining... det som vises af "verdens bedste ryttere" i dag... det der honoreres til stævnerne, af dommerne, det der blåtstemples af FEI, NRHA og så videre... er det vi ser nu... jamen, så synes jeg vi er derude hvor ridningen efterhånden er så dårlig at det mere er mishandling end ridning... og det ER jo det der honoreres, det der klappes af... det der betegnes som det BEDSTE reining i verden... jeg mangler at se de der "gode og søde" ryttere der kan få samme score og dermed honoreres på lige fod med svineriderne!

Træningen vi kan se på Eponas videoer er sørgelig... og den dårlige træning og ridning smitter af i showarenaen... seriøst... har I set en reininghest gå et pattern? Hovedparten af de heste man ser, er redet voldsomt på forparten, så meget at det ser ud som om bagparten aldrig rører bunden. De går stort set konsekvent bag lod og ligner nogle der er ved at slå en koldbøtte hele tiden... hvad det skal gøre godt for kan jeg simpelthen ikke forstå... det er da ikke en form at stile efter?

men det er det så åbenbart... og det kan vi jo se når det er det der vinder... altså... den form, og den slags ridning er det der er smart... moderne...det der vinder præmierne!
Jamen så skal det i MINE øjne forbydes... men det er fordi jeg mener at hestens tarv skal komme før "trends" og smarthed og den slags....

Og hvis nogen kommer og påstår at det slet ikke er et problem for hesten at spinne 18 gange i træk, mens den bliver hevet rundt i tøjlen og helst skal se bagsiden af albuen samtidig, blive fencet, rykket voldsomt i munden adskillige gange og så videre... og at det bliver man altså NØDT til engang imellem... og "min hest fencer da sig selv ude på folden, den kan godt lide det, derfor er det helt superduper nice og fint og ok at man gør det på hestene i træningen"... så synes jeg de skulle tage sig sammen og tænke sig om inden de begynder på deres forsvarstale!
Det vi kan se på videoerne er IKKE noget NOGEN burde overhovedet overveje at forsvare!

Jeg er glad for, at Epona gad at kigge på reiningen... tak fordi du tog imod "udfordringen" Julie :linski:
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by MinnaN »

Katrine, jeg elsker dig. Bare en lille smule!
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by Stimata Doamna »

Jeg har stemt på, at det er hestenes skyld. Heste er simpelthen for venlige og lægger krop til alt for meget!

Jeg mangler en 'synder' på listen: Penge. Jeg tror, at det er det, der er essensen i problemet med konkurrenceridning. Når der går penge i skidtet, går dyrevelfærden fløjten. Hvis jeg kan presse hesten lidt mere, er jeg bedre end x, og så kan jeg få flere heste i ridning, få flere elever, sælge hesten for flere penge osv.

En af mine kolleger ville gerne begynde at ride western, fordi hun mente, at det var mere hestevenligt end engelsk ridning. Mit råd var, at hun skulle sørge for at finde en rideskole med den rigtige indstilling, for ligegyldigt 'hvad' man rider, så er det indstillingen, der gør, om ridningen er hestevenlig eller ej. Det har intet med selve disciplinen at gøre. Og det har i princippet heller ikke noget med konkurrenceridning at gøre. Jeg kender også anti-konkurrenceryttere, der rider grimt og brutalt. De gør det så ikke for at vinde sløjfer eller for at tjene penge - de gør det bare for sjov og fordi de kan lide det :mur: :mur: :mur:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by JulieT »

Jeg er glad for, at Epona gad at kigge på reiningen... tak fordi du tog imod "udfordringen" Julie



Selv tak og tak for tippet :gave:

Bortset fra det, er I fandeme ved at være en flok værre hippier efterhånden, hele bundtet :viben: :viben: :viben: :viben: :viben:


Julie
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by Annemaja »

Men bare så Epona gad bruge nogle seriøst i bund og grund ordentlige trænere til at udtale sig mv - istedet for noget der er lige så slemt hvis man gider gå til bunds med det.... :minna:

Blev lige lidt ked af mit abonnement...
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by JulieT »

Ped, du kan godt glemme det. Du er totalt busted.


MBN, hvis du er lidt mere specifik, kan det være, jeg kan finde på noget intelligent at svare :)


Julie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by 99E »

Nå, jeg har svaret, at det er rytternes skyld.
Og det er fordi... Uanset hvad FEI belønner, dommerne elsker, kunderne vil ha', publikum hujer af...

Så er det den, der sidder på hesten, der har det sidste ansvar.
Det er rytteren, der udfører ridningen - og dermed rytteren, der har det endelige ansvar.

Det er OGSÅ dommernes og organisationernes og publikums ansvar - men primært, mener jeg det er rytterens.
Om ikke andet fordi det som regel er rytterens ego, der skal poleres lidt med den arme hests sved....

Kan man have konkurrenceridning uden det går ud over hesten?
I teorien, ja.
(Men i teorien er kommunisme jo også en nice ide...)

I praksis kræver det en mængde checks and balances, der kan sikre at hverken dommerne eller organisationerne eller trænerne eller pengene - får monopol på at diktere konkurrenceridningens form og udførsel.
Så kan man måske.

Ud over det kan man indsætte diverse kontrolmekanismer - tøjletræksmålere, måle stress ud fra fysiske faktorer etc - men i praksis er det jo megadyrt og sindssygt besværligt.

Ja!
Jeg er skeptisk overfor konkurrencesport med heste.
Meget.
Jeg bliver mere og mere i tvivl om, om det er noget, jeg vil "betro" hestemennesker, i hvert fald...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by JulieT »

Jeg er enig med 99E

Og jeg vil gerne klage over at man ikke kan vælge at stemme på at alting er Eponas skyld. Det plejer jo at være en mulighed, som mange gerne vil benytte sig af.


Julie
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Epona - og reining og ridning og alt det der...

Post by JulieT »

Hvis der sidder nogen og venter på at få at vide, hvem det er, EPONA.tv har "brugt til at udtale sig", som iflg. MBN er lige så slem som det, vi har filmet i Malmö, kan jeg nu oplyse, at det drejer sig om en person, som har skrevet et indlæg i kommentarfeltet under én af vores nyheder, hvilket alle og en hver kan gøre, når blot de har et abonnement. Det er altså ikke nogen, som vi "anbefaler" på nogen måde, eller har benyttet som taler for hestens sag.


Jeg syntes, det var på sin plads at nævne, da MBNs lidt upræcise indlæg kastede en uheldig skygge over alle de superfede kilder, vi eksponerer, og som træner heste på en ordentlig måde.


Mvh


Julie
Post Reply