99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Hvad er der galt med min hest?

Den er gammel og træt - og derfor faldt den om.
3
18%
Den kedede sig - hvor sjovt tror du selv det er at spæne rundt i 8-taller???
3
18%
Den snublede over sine egne ben - det er sikkert noget gigt.
1
6%
Den blev forpustet og fik ikke ilt nok til hjernen?
1
6%
Epileptisk anfald forårsaget af en hjernetumor.
2
12%
Epileptisk anfald forårsaget af infektion i centralnervesystemet.
0
No votes
Epileptisk anfald forårsaget af elektrolytubalance.
2
12%
Epileptisk anfald forårsaget af ubalance i fodringen.
0
No votes
Den er allergisk over for Parelli... D'OH!
4
24%
Den skal have sko på! På ALLE 4 hove!!!
1
6%
 
Total votes: 17

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by 99E »

OK, Aribeth, you asked for it!
Nu prøver jeg (at huske at) oprette mindst en tråd om ugen (ikke noget med gennemsnit her - gennemsnit er for tabere...)

I kender Sorcha - hende den snart 21-årige pony, jeg fjoller omkring med, og som er glad og rask så længe hun går i løsdrift.
Image

For et par uger siden red jeg rundt på min hest ude på ridebanen. (Tro det eller lad være - jeg RIDER ind imellem på hende!!!)
Vi lavede lidt forskelligt - efter den generelle opvarmning: Først travede og galopperede vi ottetaller om et par tønder (sådan noget dreje uden tøjler-noget) og red lidt volter - så fandt jeg nogle tøjler og prøvede at få vores sidebevægelser lidt mere flydende (jeg har det med at glemme at en traversade ikke er en traversade uden det også går fremad...) og galop/skridt-overgange.

Efter en lille skridtpause, ville jeg liiige se om vores galop-ottetaller uden tøjler ikke kunne forfines lidt mere - så af sted det gik.
Vi fik redet nogle rigtigt fine ottetaller med både changement gennem skridt og et par flyvende.
Tempoet var roligt og koncentreret, og hun "tænkte" med hele vejen rundt.

Der er bare det at... Pludselig blev hun lavere. Fortil. Fordi hun fald ned på forknæene.
Derfra "rullede" hun ned på skulderen og så helt ned på siden.
Helt. Ned. På. Siden.
Og lå stille.

Hun lå stille mens jeg fik vrikket mit ben fri (Fordel ved westernsadel: Man sidder godt fast. Ulempe: Man sidder GODT FAST!!!) og kom op at stå.
Hun blev liggende mens jeg spænede over på "ben-siden" af hende og hev i hendes hovede, tappede hende i måsen og sagde desperate hyp-hyp-lyde.
Hun blev liggende mens Mikkel kom ned på Pieton fra den anden ende af ridebanen.
Hun blev liggende, mens jeg spændte begge gjorde op og fjernede så meget sadel, jeg kunne, og mens jeg pillede tøjler og hovedtøj af.
Hun lå helt stille - trak vejret dybt, havde åbne øjne (men blinkede ikke) og hendes ben strittede ud i luften (i stedet for at "falde ned" og hvile på jorden som de normalt ville).
Hun virkede stiv i halsen/nakken, da jeg hev i tøjlen.

Efter en 20-30 sekunder rejste hun sig op, prustede og tiggede efter godbidder.

Dyrlægen - som jeg ringede til mandag morgen - mener, det nok er en slags epileptisk anfald og har bedt mig blive på jorden i en periode og se om jeg kan genskabe episoden - og filme den.
Det arbejder vi så på - så vi galopperer ottetaller i snor og den slags - endnu uden besvimede heste.

Hvad er Striglernes bud på hvad der foregår med ponyhestedyret?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by Intunia »

Det må have været en skrækkelig oplevelse for dig.
Jeg har stemt på gammel og træt, da jeg slet ikke har forstand på tumors og centralnervesystemet.
Kan heste få et slagtilfælde ? Så tror jeg på det.
bla bla bla
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by Lena »

Hvor uhyggeligt...........

Jeg håber I finder ud af hvad det er........ Men det kan jo også være en engangsforeteelse.

Det lyder til at hun slet ikke var påvirket bagefter......?? Det kunne tyde på epileptisk anfald?!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by 99E »

Hun var slet ikke påvirket bagefter - overhovedet.
Hun rejste sig, prustede og tiggede godbid...
Hun var frisk, rask og rørig bagefter også - jeg løb lige lidt rundt med hende for at tjekke om der "var noget".

Nåh, men hun faldt heller ikke om i dag - på trods af intensiv motionering og puls, der kom i vejret, og sved og den slags. :ehh:
(Lige nu er jeg ved at teste om det er en slags akkumuleret problem - at det er efter flere ganges forholdsvis intensiv træning i træk, hun dratter om...)

Jeg tror jeg får svært ved ikke at snuppe en rolig skovtur i weekenden...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by 99E »

.....når nu jeg er ved at vænne mig til konceptet med de der skovture:

Image
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by Lena »

Argh, det ser sq hyggeligt ud......... Vi er omgivet af kæmpeskov....... *suk* men den er privat og nogo.....
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by HHansen »

Vores ponydyr faldt engang med datteren - til et stævne på opvarmningsbanen - den skred i et sving, snublede og faldt. Og blev liggende! Jeg var FULDstændig sikker på den havde brækket alle 4 ben, eller halsen eller ryggen... den LÅ bare. Efter ca 30 sekunder - som føltes som 30 minutter - løftede den hovedet og lå sådan lidt .. Og så rejste den sig og fejlede INTET.

Jeg tror den er blevet forskrækket og derfor har ligget.. eller har fået slået pusten ud.

Men om det er det sammen med Sorcha - det er jo ikke til at vide.

Håber i enten finder ud af hvad det er - eller at i aldrig ser det igen.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by JulieT »

Jeg tænker på, hvad den mon har for en slags blodprocent... det tænker jeg udelukkende fordi min gamle hund også begyndte at skvatte om og ligge lidt, og så rejse sig igen, og gå omkring som om intet var hændt. Det viste sig at den havde en auto-immun blodsygdom, og den døde få dage efter. Men altså, jeg siger ikke, at din hest har sådan en sygdom... kun at når jeg hører om gamle dyr, der skvatter om, får jeg associationer til noget med lav blodprocent og svimmelhed.


Julie
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by lisbethdue »

Det lyder mystisk?!

Vores hund bliver hverken redet på eller galopperer i 8-taller, men han faldt også sammen en aften. Intet nyt var sket op til hændelsen, og det skete som lyn fra en klar himmel.

Han faldt sammen og kunne ikke rejse sig. "Anfaldet" varede i et par minutter, og han var mega træt efterfølgende. Dyrlægen mente der var tale om et epileptisk anfald eller en lille hjerneblødning. Han har ikke gjort det siden, så jeg tror mest på den lille hjerneblødning.
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by 99E »

JulieT wrote:Jeg tænker på, hvad den mon har for en slags blodprocent... det tænker jeg udelukkende fordi min gamle hund også begyndte at skvatte om og ligge lidt, og så rejse sig igen, og gå omkring som om intet var hændt. Det viste sig at den havde en auto-immun blodsygdom, og den døde få dage efter. Men altså, jeg siger ikke, at din hest har sådan en sygdom... kun at når jeg hører om gamle dyr, der skvatter om, får jeg associationer til noget med lav blodprocent og svimmelhed.

Jeg fik taget en blodprøve på hende sidste år - den var lav i kalium, alt andet var normalt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply