99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Hvad er der galt med min hest?

Den er gammel og træt - og derfor faldt den om.
3
18%
Den kedede sig - hvor sjovt tror du selv det er at spæne rundt i 8-taller???
3
18%
Den snublede over sine egne ben - det er sikkert noget gigt.
1
6%
Den blev forpustet og fik ikke ilt nok til hjernen?
1
6%
Epileptisk anfald forårsaget af en hjernetumor.
2
12%
Epileptisk anfald forårsaget af infektion i centralnervesystemet.
0
No votes
Epileptisk anfald forårsaget af elektrolytubalance.
2
12%
Epileptisk anfald forårsaget af ubalance i fodringen.
0
No votes
Den er allergisk over for Parelli... D'OH!
4
24%
Den skal have sko på! På ALLE 4 hove!!!
1
6%
 
Total votes: 17

User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by Stimata Doamna »

Tja, det er vanskeligt at sige, men det lyder yderst ubehageligt!! Jeg håber, at I aldrig nogensinde oplever det samme igen!!

Gammel og træt?? Nu må I lige - Sorcha er jo stadig en vårkilling :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by JulieT »

Lav i kalium? Med jeres foderplan? (Jeg har en fordom om at den indeholder rigeligt grovfoder) Go figure.


Altså, min hund havde jo også normal blodprocent, lige indtil den ikke havde det mere :lea:


Gamle mennesker og dyr rasler og skranter jo lidt. Jeg krydser fingre for at det ikke sker igen.


Julie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by 99E »

Jah, Julie...
Det er svært at give hende mere grovfoder end de der 13-15 kg, hun får. Ikke fordi hun ikke kan æde mere - men jeg har ikke tid til at ride det af hende.
:ehh:
Og så er der lidt roepiller til at blande vitaminerne op med.
Hun er helt sikkert heller ikke i magnesium-underskud i den daglige fodring - så det burde ikke forhindre optaget af kalium...

Underskuddet... Det skyldes, vil jeg tro, at hun i årevis har haft et problem med tarmsaft, der sprøjter ud sammen med ellers sunde pærer. Dyrlægerne har ikke haft noget bud - YSY, Probiotikum etc har ikke virket. Det eneste, der hjælper lidt er at sætte hende på døgngræs - og så bliver hun forfangen...
:mur:

Jeg talte med svigermor i går, og hun så et styrt vi havde i sommer. Et styrt, jeg forklarede med at vi havde galopperet på hård jord med kort græs - ret glat underlag - uden boots.
Svigermor sagde at når hun sådan så det for sig, så havde det nu mere været noget med at forbenene knækkede og hesten gled på forknæene hen ad jorden.
:oeje:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by JulieT »

Underskuddet... Det skyldes, vil jeg tro, at hun i årevis har haft et problem med tarmsaft, der sprøjter ud sammen med ellers sunde pærer. Dyrlægerne har ikke haft noget bud - YSY, Probiotikum etc har ikke virket. Det eneste, der hjælper lidt er at sætte hende på døgngræs - og så bliver hun forfangen...



Min gud, man har mange glæder :oeje:

Det er sgu da også vildt meget grovfoder til sådan en lille pony. Totalt nederen når maven bare ikke vil fungere. Sådan én havde jeg også, men det gik pludselig over "af sig selv".


Julie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by 99E »

Jeg tror bare hun er allergisk overfor at bo andre steder end Bornholm! :viben:
Det startede i hvert fald da hun flyttede til Sjælland med mig i 2002.

Jeg har prøvet at fjerne wrap og give hø.
At give halm som supplement og at fjerne det helt.
At give korn - og ikke at give korn.
At fjerne al melasse - og at give hende melasseret drikkevand (der er kalium i melasse...).
At fjerne ALT krybbefoder - inkl. roepiller og hvad ved jeg. At give meget krybbefoder - roepiller, korn, myslimix, pelletteret foder...
:ehh:
At give salt i foderet. Loppefrøskaller. Diverse pulvere fra Brogaarden havde ab-so-lut ingen virkning.

Jeg tror måske, hun bare skal have lidt granit at slikke på?

De får en del stråfoder - de der løsdriftsrabarbere.
Her i vintertiden (og lidt endnu) får de 2 til deling en skive wrap fra minibig-ballen morgen og aften. De vejer mellem 10 og 15 kg, de fleste. Jeg er helt 100% sikker på, Sorcha ikke får MINDST af de to ponyer. Og det er godt, vi har det i hønet, ellers kan hun mere eller mindre bare inhalere det. Når det er MEGET meget koldt får de noget løst wrap - Pieton er en lille frossenpind med sin tynde pels, og det hjælper ham til at holde huld og varme.
Vi sætter dem lidt ned når der begynder at komme græs - men de er aldrig helt AF wrappen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by Stimata Doamna »

For de tysklæsende er her lidt information om tarmsaft, http://www.kotwasser.info/. Jeg er sikker på, at du har været hele vejen rundt, 99e - det er mere til orientering for andre ang. tarmsaft (da jeg mest snakker hest på tysk, har jeg mest tyske referencer :brok:). To hesteejere i vores stald har fået det råd af dyrlægen, at de skulle sørge for, at hestens drikkevand ikke var for koldt, idet det hos nogle kan 'fremprovokere' tarmsaft - i det ene tilfælde hjalp det, i det andet gjorde det ikke.

Du må have et stykke klippe med i inderlommen, når du rejser hjem fra Bornholm næste gang - man bliver afhængig af klipper :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by CXEC »

Jeg så vidst godt denne tråd, men fik aldrig svaret i den! Jeg har ingen idé om hvorfor hun drattede om? Gammel og træt? Nah, don't think so....
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by JannieT »

99E wrote:Jeg har prøvet at fjerne wrap og give hø.


I hvor lang en periode?

Jeg har prøvet noget lignende. Men efter en periode på ca. 4 år, hvor det har stået på on/off, har jeg endelig fået bugt med det (7-9-13!). Kurren viste sig at være et halvt år med hø.
Alt er relativt
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by 99E »

JannieT wrote:
99E wrote:Jeg har prøvet at fjerne wrap og give hø.


I hvor lang en periode?

Jeg har prøvet noget lignende. Men efter en periode på ca. 4 år, hvor det har stået på on/off, har jeg endelig fået bugt med det (7-9-13!). Kurren viste sig at være et halvt år med hø.

Hmm, et par måneder, tror jeg. Det var hen over sommeren, hvor hun ikke gik på græs.
Problemet er lidt at hun samtidig har (ret meget) støvallergi - så det er ret håbløst at indkøbe og opbevare hø, der er tørt og støvfrit nok... :ehh: Men det kunne lade sig gøre en god, varm sommer...

Note to self: Næste hest må gerne være nemmere at holde... :viben:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: 99E's Uge 13-indlæg: Argh! Min hest faldt om!!!

Post by JannieT »

Min hest er/var også allergi hest, så det var et helvede, hver gang jeg forsøgte mig med hø. En overgang prøvede jeg med ovntørret hø fra Dangrønt, det var faktisk ganske virksomt, men også ret dyrt.

Min dur ikke til sommerhø det er simpelthen for kraftigt. I sensommeren sidste år tog jeg chancen og frem til januar har den fået hø. Den har ikke hostet og den er fin i maven :gave: . I januar blev den blevet sluset over på wrap og maven er stadig fin :mikkel:
Alt er relativt
Post Reply