Ridekunst

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Årrrrrrrh, hvad er der nu galt i at hesten godt ved hvor det er sjovt at løbe lidt stærkt? :mrgreen:

Madigan får lov at ræse, hvis hun er i humør til det, men hun er da både styr- og stopbar 8)
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Nin@
Posts: 50
Joined: Tue 22. Nov 2005 02:11

Post by Nin@ »

Vi rider alt muligt forskelligt, lige fra de helt langsomme skridtture med helt lange tøjler hele vejen - fx om natten i regnvejr med pandelamper - hehe - dér er jo ingen grund til at tage fat :lol:

Men vi har også nogle bestemte steder, hvor vi meget gerne galoperer.

Grandi, som er gammel militaryhest, er en klog fyr, så selv om han gerne vil løbe, så ved han godt, at hvis der kommer en drejning på stien, kan det jo godt være, der kommer nogen 'uvedkommende' efter svinget :P Og så bremser han faktisk selv lidt- se det kalder jeg samarbejde :D

Det svinger utroligt meget, hvor meget dressur vi rider i skoven. I foråret havde vi ikke nogen ordentlig dressurbane fra marts til juli, så da red vi dressur i skoven. Ikke på samme måde som banedressur, men lange, lige stræk, hvor man bare sad med lidt ½ parader og fik hesten til at bære og slappe helt af. Herligt.
--
Noget andet er, at den idé med et kørekort til skovridning måske slet ikke er nogen dårlig idé :idea:
Man kan ind i mellem møde ryttere, der slet ikke har det mindste styr på hesten, og det kan være meget ubehageligt - endda farligt.

Der var en pige på HN, der skrev om hvorvidt
ejeren på hestepensionen godt kunne forhindre hende i at ride tur alene. Et af svarene var, at faktisk var det ganske forståeligt. Idet mange børn og unge rider med hovedet under armen :cry: Også forståeligt, men vi lader dem jo heller ikke køre bil - alene :mrgreen:
:-) fra Nina
Jeanie

Post by Jeanie »

Mht. til " Ride-køre-kort", så har jeg tit tænkt tanken, da jeg ofte har mødt og stadig møder en flok meget unge ryttere her i skoven, som ikke tænker sig om, og det har været ved at ende i grumme uheld flere gange.

Vi har en meget lang bakke, som er befærdet af biler, og den har et uoverskueligt sving. Jeg ofte kommet i bil oppfra, og midt i svinget kommer der nedefra drønende 5-6 ryttere i fuld galop, ude midt på vejen ... :shock: ...så er man oppe på bremsen !!!!!...nogle af hestene bliver bange og render ind mellem træerne, og pigerne ender engang imellem på jorden...men de gentager deres * mare*-ridt den ene gang efter den anden, trods det de får en balle !! Sådan nogle skulle virkelig have læst og foreskrevet regler for ridning i naturen. Eller slet ikke have lov !

Jeanie
Lone

Post by Lone »

Jeg synes Jeanie har ret: der burde findes et kørekort til ridning på offentlig vej og plads.
Jeg møder ofte ryttere, hvis heste flipepr ud når de møder andre heste - ryttere, hvis heste flipper ud, når de møder en lastbil, bus eller traktor - og ryttere der på ingen måde tager hensyn til hverken andre ryttere, fodgængere, bilister, andre dyr eller naturen.

Og så har man bare lyst til skyde dem!

Men jeg synes ikke børn er de værste......
Jeanie

Post by Jeanie »

Lone Rugård ! Nej det er bestemt ikke kun børnene der er værst..sidste gang det var ved at gå galt, var det 2 voksne ryttere, der kom i strakt galop ned af vores vej...i det samme kommer jeg ud fra haven..da jeg skal over med en af hestene på fold....og er ganske enkelt ved at blive redet ned...de har ikke hørt mig, jeg ikke set dem...hvilket resulterede i, at den ene af Damerne måtte ned og hænge på siden af en skræmt hest !!!

På stierne der er indrettet til ridning, kan de som det passer dem galoppere, eller trave, men skal have i mende, at der kan være fodgængere, eller andre ryttere !! Men ned forbi private boligere, og på private grusveje...hmmmm.... :evil: ...det kan godt få blodet lidt i kog !!

Derfor, bør der oplyses nøje, om færdeselsregler på hesteryg !!
User avatar
Nin@
Posts: 50
Joined: Tue 22. Nov 2005 02:11

Post by Nin@ »

Nej, det er slet ikke kun børn, men man kan bedre indskærpe overfor børnene, hvor vigtigt det er. Dem, der gør det som voksne, har jo også været børn engang :lol:

Vi har været ude for at blive redet ned, ind i i fuld galop, mens vi skridtede han ad stien. Det var nogle unge mennesker på nogle kæmpestore heste, som de overhovedet ikke havde styr på :cry:

Vi blev rasende på dem :evil: , især fordi Grandi lige havde vredet om og bestemt ikke skulle skubbes og galoperes med - han nåede jo lige at løbe 10-20 m før jeg fik ham stoppet.

Helt ærligt, så burde man ikke galopere i skoven, hvis man ikke kan stoppe hesten, så må man da lægge et kraftigere bid på den, eller lære hvordan man drejer en løbsk hest [-X Så kan man være nok så 'naturlig' med rebgrime og hvad ved jeg, men hesten skal altså kunne stoppes [-X . Det andet er simpelt hen livsfarligt, og giver os alle sammen et rigtig dårligt rygte :cry:

Dagen efter, da vi igen red på denne sti, var der en hel familie med barnevogne midt på stien. Det skulle da lige have været dén dag, de kom fræsende - uhada.
Og så kan man lige se EB og BT flejne helt ud over de 'vilde heste' :cry:
:-) fra Nina
Kokjo

Post by Kokjo »

Jeg starter altid mine ungheste som håndhest og i naturen. Vi bor på en stor gård og hestene står på vinterfold med brølende traktorer og lastbiler lige i rumpen. Alle de muligheder jeg får, for at udsætte dem for alt muligt larmende og stinkene - det gør jeg!
De får nerver af stål gør de!!!

Som håndhest oplever de alt det jeg gerne vil med mine heste - uden at blive bange eller tøvende. Derefter begynder jeg ridningen på bane - til den lige kan stoppes og drejes. Så er det ud på ture med en ældre hest - og alle de steder den kender. De elsker det. De får muskler - De får balance - de glæder sig til at komme ud og ride... Det passer rigtig godt til mit temperament. Og jeg har aldrig været ude i en situation der har været uholdbar - og jeg har aldrig oplevet ufrivillige afsidninger på en unghest.

"Grundridningen" begynder først rigtigt når den unge hest kan koncentrere sig - og dermed synes det er sjovt.

Mvh Christine
Kirsten Ø
Posts: 78
Joined: Tue 13. Dec 2005 22:11

Post by Kirsten Ø »

Og så er der så sådan nogen som mig - der aldrig har haft egen hest, af samme grund (måske) ikke har fået lært at ride "rigtig" dressur, selv om jeg synes det er spændende, og jeg kæmper for at lære det på min part-hest.

Og ydermere er jeg stadig ikke er tryg ved skovturene på grund af min sidste flyvetur, og derfor helst skal afsted sammen med andre - og helst i nogenlunde adstadigt tempo.

Nej, jeg kan ved Gud ikke ride! Og når jeg kæmper med den røde i sandet, har jeg mest af alt lyst til at trække en papirspose over hovedet - især, hvis der er andre. Det får mig til at føle mig som en hund i et spil kegler - og at jeg i "de rigtige rytteres" øjne overhovedet ikke burde have lov til at komme i nærheden af en hest.

Heldigvis springer ejeren ham, og giver ham også nogle skovture, så han lider nok ingen nød på den konto, men somme tider er det altså ikke sjovt at være den ukyndige rytter, når man konstant føler sig som en tumpe på banen.

Nå, men ind imellem siger jeg til mig selv, at det nok er en fordel, at jeg ikke TROR, jeg kan ride. Så er der i det mindste en mulighed for, at jeg hen ad vejen kan lære noget. Forhåbentlig...

Ø
Jeanie

Post by Jeanie »

[quote:04c7fecd1c]Nå, men ind imellem siger jeg til mig selv, at det nok er en fordel, at jeg ikke TROR, jeg kan ride. Så er der i det mindste en mulighed for, at jeg hen ad vejen kan lære noget. Forhåbentlig... [/quote:04c7fecd1c]

Alle kan lærer noget Kirsten ... :wink: Endda dem som påstås at kunne ride.. :wink: ..har vi ikke alle være udsat for , på et eller andet tidspunkt, at "bremsekablet" har været revet over, eller at de fremad gående "gear" bare ikke har virket.. :P ..så kan man være nok så dygtig...men hvem fortæller man det.. :? ..man skulle jo nødig blive gjort til skamme !!


Nå men bortset fra det, så har jeg forsøgt, at lærer Western...herre jemeni.. :lol: :lol: Aldrig har jeg grinet så meget af mig selv, og jeg syntes faktisk at det var hamrende morsomt, at jeg efter så mange år på hesteryg, ikke kunne finde ud af en skid, for at være helt ærlig !!.. :lol: :lol:
Det var nøjagtig som at starte helt forfra, og som om jeg aldrig havde siddet på en hest før....måske for den rutinerede Western rytter uforståligt...men for mig var det ikke desto mindre sandt...Jeg kunne vitterlig ikke ride..skræmmende !!..Men jeg kan efter møjsommelig læren kører en Travhest !!.. :wink: :D
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Jeg er lidt af en kylling, så jeg er ikke meget for at ride flere end 2 ud på tur. Rider faktisk helst alene ud på tur, hvis jeg kan komme til det. Synes det er hyggeligere, sjovere og til dels også mere sikkert, da jeg ikke skal passe på at hesten ikke får en anden hest i røven og mine medryttere vist nok ikke kan skovens regler, som jeg tager som en selvfølge. Jeg er en strigle i skoven, hvis jeg har en flok med, da jeg også er hamrende usikker på om folk KAN ride.
Desuden er jeg ikke længere til hæsblæsende fart og tempo ude i skoven, men vil hellere skridte og trave lidt, måske med lidt galop.
At hesten så gerne vil krudte lidt mere (man kan godt være fyldt 19, men man er altså kun 5 i skoven), se det får han jo så også lov til.

Jeg elsker dressur (det gør hesten ikke), jeg elsker at fjolle på hesteryg (rider konsekvent uden sadel altid), jeg kan ikke fordrage mennesker der er så hamrende højtidelige omkring deres ridning. For mig er det en god dag, hvis hesten har gået bare 5 sekunder i selvbæring OG har lavet en schenkelvigning på længden 50 cm. Han er gammel rideskolehest og det ses, men JEG kan RIDE ham, som ingen andre kan. Citat berideren! *blir 10 meter høj).
Jeg stiller op til LC2 for at vise de gimper at han kan og vil og "looking good while doing it!"
Udtalelsen "harmonisk og GOD ekvipage" er klistret ind i skabet!

Den hest kan jeg ride for løse tøjler og uden sadel i alle tempi (også markfræs) Sågar springe.
At vi ligner en spand komøg iblandet mudder er nok ikke det, jeg så skal fortælle. :lol: :lol:
Men han lærer mig HANS grænser og han lærer mig at RIDE!

Ridning drejer som om at ha det sjovt. Oppe, nede, ovenpå, ved siden af, i skoven og i sandkassen.
Hold da op, hvor er der mange der har glemt dette. Rigtig mange! :cry:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply