Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

modernehestehold
Posts: 7
Joined: Sun 19. Dec 2010 18:50

Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by modernehestehold »

Mange heste –og andre dyr, bliver meget skræmte af det fyrværkeri, som jo er forbundet med nytåret. Frygter du at dine heste bliver bange for nytårets fyrværkeri, så tag en snak med naboerne til der hvor hestene står, og forklar dem situationen, så de er opmærksomme på problemet. Og så I kan finde en løsning som passer alle parter.

Mange heste foretrækker at være ude nytårsaften/nat. For når hestene går ude på folden har de frit udsyn, og de har mulighed for at ”reagere” på den eventuelle stress som er forbundet med fyrværkeriet, ved at bevæge sig rundt. Alternativt kan man lade lyset i stalden være tændt, eller man kan vælge at blænde vinduerne, for at lysglimtene fra fyrværkeriet ikke virker generende. Og man kan lade en radio være tændt i stalden, så der hele tiden er noget ”baggrundsstøj”, hvorved bragene/hylene fra fyrværkeriet ikke virker så voldsomme.

I 2008 blev der vedtaget en ny bekendtgørelse om fyrværkeri, og anvendelse heraf. Det især § 40, 41 og 43 som er relevante for hestehold:

§ 40. Ved enhver anvendelse af fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler skal der udvises forsigtighed for at minimere risikoen for skader på personer og værdier og gener for det omgivende miljø.
§ 41. Anvendelse af fyrværkeri må ikke finde sted i mindre afstand end 100 meter fra landbrugsbygninger med hold af dyr, hundekenneler og andre dyrehold samt arealer med udegående dyr.
§ 43. Fyrværkeri beregnet til forbrugere må kun anvendes i perioden 1. december – 5. januar

Du kan finde bekendtgørelsen på http://www.retsinfo.dk/.

Her skal du søge efter bekendtgørelse nr. 1424 af 16. december 2009.
Mange hilsner fra Anja Thorup Jensen

www.modernehestehold.dk
- et univers for dig der søger viden og inspiration om heste og hestehold!

Har du set online-kurset: "Optimalt Hestehold ..."
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by Lena »

UNIK er græsk-katolsk ligeglad........ bare der er wrap at æde.
aribeth

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by aribeth »

nådada

jamen det er da virkelig nogle nye råd jeg får her :hhansen: dem har jeg SLET IKKE tænkt på, eller hørt om før! :hhansen:


Mine er ligeglade, bare de står i stalden med wrap og lyset tændt... så vender de lige ørerne lidt rund når det går løs klokken 24, men nu bor vi ret langt fra folk der fyrer af, så det er fint.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by 99E »

Jeg tvivler på det her giver "Moderne Hestehold" flere Strigle-kunder...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by aribeth »

nej jeg synes også det er dårlig markedsføringsstrategi!
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by Mikkel »

Jeg er sikker på, at det er en slags velment, men det virker nu lidt anmasende bare sådan at troppe op og begynde at postere belærende indlæg, som om man var bestilt til det af moderatorerne på junior-HN for at lære de bette små de mest basale ting om hestehold.

Et "Hej, jeg hedder Anja og har det her firma, som rådgiver om hestehold. Kunne i tænke jer at få et par små indspark fra min side om forskelligt hesteholdsrelateret?" havde nok været passende...
Image
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by misssophie »

jeg føler det misionerende,- og at der bliver talt ned til mig.

Anja, råd er bedst at modtage når man har bedt om dem, ellers kan de virke anmasende
Misssophie
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by Frieser9460 »

Vores heste er ikke superglade for heksehylene, som i hvert fald gjorde Futte og Falle lidt urolige sidste år, men er ellers fløjtende ligeglade med fyrværkeriet, når bare de har hø at gumle på, og lyset er tændt i stalden. De er vant til, at militæret laver øvelser ikke langt herfra og smider "bomber" og den slags, så lidt skrald og bang kan da virkelig ikke genere dem. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by CXEC »

Ja, jeg er enig, det virker temmelig anmasende og som om man har behov for at sidde der med løftet pegefinger og docere. :tommelned: Det er ret nederen.

De informationer Anja er kommet med kendte jeg i forvejen. Og min hest er PÆNT ligeglad med fyrværkeri. Ud kommer hun uanset omd er er sne eller ej. Hun er en hest, ikke en sukkerfigur der går i stykker i sneen.....
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvordan har din hest/pony det med fyrværkeri?

Post by BeritH »

Hmm........... jeg har nu ikke noget problem med de indlæg. Kan jeg ikke bruge dem, så springer jeg bare videre, og skulle der være noget jeg ikke vidste i forvejen, så kan jeg jo overveje, hvad jeg kan bruge det til.

Og i øvrigt er det jo ikke ulovligt at poste den slags indlæg, så hvorfor hidse sig op over det?

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply