Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

modernehestehold
Posts: 7
Joined: Sun 19. Dec 2010 18:50

Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by modernehestehold »

I denne tid er Danmark dækket af sne. Men fryser hesten egentlig om hovene, når den er ude i sneen?

Nej, heste fryser ikke om hovene når de går ude i vinterkulden – selv ikke når hestene står ude i dyb sne, fryser de om hovene. Det skyldes at heste har et kulde/varme regulerende system i hovene, hvor det iltede og varme blod fra arterierne, via nogle små ”genvejskar” i hoven, kan løbe direkte over i venerne, uden først at skulle en tur rundt i hovens lamelsystem. Det betyder at varmetabet mindskes betydeligt, men er også forklaringen på at hestenes hove vokser mindre om vinteren end de gør om sommeren. For når blodgennemstrømningen i hoven nedsættes, tilføres der heller ikke lige så mange næringsstoffer. Til gengæld fastholdes de enkelte hornceller længere tid på deres dannelsessted ved kronranden, og her bliver de godt ernæret, så det horn der vokser ud om vinteren er stærkere end det der vokser ud om sommeren. Det er altså tale om en helt naturlig proces, som både ses hos vilde heste og hos vores tamheste. Der er altså ingen grund til ikke at lukke sin hest ud i vinterkulden af skræk for at den skulle komme til at fryse om hovene, og/eller af skræk for nedsat hovvækst eller dårlig hornkvalitet. Tværtimod så har bevægelse en meget gunstig virkning på både hovvæksten og hornkvaliteten.
Mange hilsner fra Anja Thorup Jensen

www.modernehestehold.dk
- et univers for dig der søger viden og inspiration om heste og hestehold!

Har du set online-kurset: "Optimalt Hestehold ..."
aribeth

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by aribeth »

er der nogen der tror at hesten fryser om hovene i sneen?!?!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by 99E »

Jamne, øhh... Velkommen til, da? :ehh:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by Lena »

Det skal der såmænd nok være........ :hhansen:

Vi fik mange kommentarer over at vores får gik ude året rundt...... De havde mulighed for at gå ind i et skur, men de ville hellere gå i plantagen... Men der var nogen der synes at det var synd...... og troede at de frøs!!!!! :-o
aribeth

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by aribeth »

jamen vel ikke fåre(heste)mennesker?


Jeg er da også blevet spurgt af et IKKE hestemenneske om ikke hestene sådan gik og frøs når de var udenfor om vinteren... men hestemennesker plejer godt at vide hvordan det hænger sammen... :linski:
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by Lena »

smukke-ped wrote:Det var da godt, så behøver jeg altså ikke strikke strømper til hesten i år?


:peg: det kunne du nu godt........... Jeg er sikker på at han bliver skuffet, hvis du springer over i år........ :hhansen:
aribeth

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by aribeth »

puuuuuuha! kan du så se at få det lært!!!!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by Ane »

altså jeg har da mødt hestemennesker der mente at de frøs - ikke så meget om tæerne men på kroppen

Jeg undersøgte endda sagen og de KAN vist godt, under ekstreme vejrforhold (minus 30 i tre uger eller deromkring) fryse om fødderne hvis ikke de har et tørt leje.

Any how jeg faldt over denne artikel den anden dag efter en debat om hvorvidt heste spiser sne:
http://www.biomedcentral.com/content/pd ... -46-19.pdf - den vil måske interessere jer.

Ane

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by Lone Beck »

Ane wrote:Any how jeg faldt over denne artikel den anden dag efter en debat om hvorvidt heste spiser sne:
http://www.biomedcentral.com/content/pd ... -46-19.pdf - den vil måske interessere jer.

Ane


Der kan man bare se. Jeg troede sgutte de kunne klare sig med sne i længere tid. Gad vide hvor mange liter sne de skal æde for at få vand nok? :ehh:

Vores første vinter heroppe bød på sprængte vandrør m.v., så jeg prøvede at smelte sne til hestene...Der kommer ikke ret meget vand ud af en spand sne, skulle jeg hilse at sige :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Fryser hesten om hovene når den er ude i sneen?

Post by Ane »

nej det er ret vildt.. gad dog godt vide hvor meget vandprocenten war i den wrap de fik

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply