ska jeg lade ham bøjeprøve

nørregaard
Posts: 24
Joined: Sun 26. Sep 2010 16:22

Re: ska jeg lade ham bøjeprøve

Post by nørregaard »

han virker glad
men som dyrelægen siger han en stor stærk fyr
som godt kan gemme det væk
men han gallopere mig i møde :elsk:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: ska jeg lade ham bøjeprøve

Post by Lone Beck »

nørregaard wrote:han virker glad
men som dyrelægen siger han en stor stærk fyr
som godt kan gemme det væk
men han gallopere mig i møde :elsk:


Så har han næppe nævneværdige smerter, og så kan du da godt tillade dig at håbe på at det ikke er så alvorligt. Spat behøver jo heller ikke være en dødsdom :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
nørregaard
Posts: 24
Joined: Sun 26. Sep 2010 16:22

Re: ska jeg lade ham bøjeprøve

Post by nørregaard »

nej guskelov jeg så glad for ham ...
er også bare så spændt til på mandag :-?
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: ska jeg lade ham bøjeprøve

Post by Glory »

IMO er det aller vigtigste, når man får bøjet en hest, at man får gjort det af en rigtig ben-dyrlæge og ikke en vaccinations/ko-dyrlæge.
Alle heste kan bøjes halte, hvis dyrlægen ikke har tilstrækkelig indsigt og rutine i at lave bøjeprøver.

Men hvis man har en dyrlæge som ved hvad han/hun laver, så er bøjeprøve og bedøvning en god måde at teste en hest, for formodet ømhed i et (eller flere) led.

Så hvis din dyrlæge har den fornødne erfaring, så tror jeg at det vil være en god måde at få lokaliseret præcist hvor hesten evt. er øm.

Desuden tror jeg, at netop de rigtige ben-dyrlæger er meget opmærksomme på ting som hesten alder osv.
Ihvertfald ved jeg, at ham som vi har til at bøje for os, er meget obs på det - han siger at man skal bøje de "gamle krigere" med respekt :askepot:

Held og lykke med hesten! :-)

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: ska jeg lade ham bøjeprøve

Post by FruTusse »

Man kan altid bøjeprøve en hest halt, så netop derfor er det vigtigt at det bliver korrekt, og naturligvis med respekt for hestens alder.

Min Tusse er ikke i stand til at gå igennem en bøjeprøve på venstre forben hvis der bøjes sammen i kode-/hovled pga sidste års ½-årlige halthedsperiode.

Man skal være opmærksom på om hesten tidligere har haft svære og langvarige skader et eller andet sted i det ben der nu skal bøjeprøves og oplyse dyrlægen om dette, så er min erfaring at dette tager de højde for ved en bøjeprøve.

Diagnostiske blokader kan ikke ret godt lægges uden at man har præciseret nogenlunde hvor haltheden kommer fra, og jeg vil nok foretrække en diagnostisk blokade før røntgen, da man så har mulighed for at præcisere røntgen ret meget.

Det er uanset hvad en noget bekostelig affære for både konsultation, undersøgelse, diagnostisk blokade og røntgen, men hvis det er måden at finde frem til problemet, så er der jo ingen vej udenom.

Derudover kan jeg også varmt anbefale Tove Due, men i øvrigt også Vibeke Lønskov som jeg med stor succes har haft ude til Tusse. Hun opdagede og korrigerede en skævhed i korsbenet, hvilket ingen andre havde gjort, og jeg kunne faktisk mærke ret stor forskel da jeg måtte ride igen efter 3 dage med ro efter endt behandling. :mikkel:

Held og lykke med hesten.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
nørregaard
Posts: 24
Joined: Sun 26. Sep 2010 16:22

Re: ska jeg lade ham bøjeprøve

Post by nørregaard »

:jeanie: jeg vil da lige opdaterere
hvordan det gik min lille rullepølse
han blev bøjeprøvet og gik igennem han blev så set i longe og
kom så i røntgen han havde mini malt spat
i højre has og nu på cortaflex og fået fri 1 uge og startet stille med skridt ture :-)

jeg er sku lidt ked for føler ikke jeg nænner at ride ham
og fik ikke spurgt om alt det jeg gerne ville
går det i udbrud med smerter
han er blevet lidt mindre stiv efter start af cortaflexen
men det jo bare et spørgsmål om tid
:ked: jeg sku lidt sort seer nu
men tak for alle svar
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: ska jeg lade ham bøjeprøve

Post by FruTusse »

Hvis det kun er begyndende spat ville jeg nu ikke være så meget sortseer, for det er der massevis af rideheste der fungerer ganske glimrende med.

Tusse fik også konstateret en ganske lille smule spat i venstre baghas for 1½ år siden, og det har endnu ikke givet anledning til problemer, heller ikke ridemæssigt. Tusse samler sig og sætter sig præcis lige så villigt som altid, og går stadig uden sko, men skal bare beskæres så hun står en smule højt i dragterne.

Så det ville jeg altså ikke bekymre mig synderligt om, for spat er i dag meget langt fra en dødsdom, og er i øvrigt også meget afhængigt af i hvilket af de 3 glideled spatdannelsen sidder.

Glucosamin har en dokumenteret gavnlig effekt på slidgigt i leddene, men det har hverken chondroitin eller hyaluronsyre som findes i såvel Cortaflex som Cortavet(som er et mere koncentreret og stærkere produkt). Det er jeg netop blevet oplyst af KVL's dyrlæge som jeg havde Tusse inde hos i tirsdags. Jeg havde givet Tusse Cortavet i knap en måned, men da hun i forvejen har været på glucosamin siden hun var 7-8 år, så mente dyrlægen faktisk at det var spild af penge at give Cortavet pga indholdet af hyaluronsyre, for givet i pulverform vides det ikke om det har en effekt.
Injiceret direkte i leddet ved man at det KAN have en positiv effekt.

Faktisk er det ret essentielt for en spathest at blive holdt i gang, så det er ikke særlig sundt for den bare at stå stille og ude af arbejde, for så vil det påvirkede glideled bare blive endnu mere stift og usmidigt, igen meget afhængigt af hvilket glideled og i hvor høj grad.

Det behøver ikke at være et spørgsmål om tid, men kun om korrekt beskæring, evt. kiler(har dyrlægen sagt noget om det?) og kontinuerligt arbejde.
Er hesten ikke halt nu så ville jeg gå i gang med et fornuftigt genoptræningsprogram og ikke bekymre mig synderligt om det, men bare nyde at kunne komme ud at ride.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Post Reply