Heste til store ryttere?

User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Heste til store ryttere?

Post by Gry »

Ja undskyld hvis emnet ligger forkert, men jeg synes ikke jeg ellers lige kunne aflure hvor jeg skulle stille spørgsmål

Hvilke heste kan bære en stor rytter?

Jeg er en forholdsvis stor pige, men ridning og svømning er nogle af de få ting jeg kan gøre fordi det ikke belaster mine led. Jeg har dog ikke reddet i mange år fordi jeg ikke har:

1 haft råd til rideskole
1 anet hvilken slags hest der kunne bære mig

da jeg var igang med at uddanne mig til dyreassistent red jeg på en oldenborger, men hvor meget kan de klare på ryggen som max?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Heste til store ryttere?

Post by 99E »

Jeg ville se efter en hest med kort, stærk ryg og "tykke ben".
Mig bekendt er det ting som pibens tykkelse og hestens bygning, der - i højere grad end hestens egenvægt - bestemmer hvad den kan bære.

Derudover er der faktorer som hvor god form hesten er i og hvor balanceret rytteren sidder.
HVis du VED, du ikke er en garvet rytter, så overvej at runde en Pilates- eller Yoga.klasse FØR du kravler om bord.

Det, og så skal man være endnu mere hysterisk med en veltilpasset sadel, man sidder i balance i - når man vejer mere.
Men min lille pony på 140 cm har da båret rytter på omkr. 100 kg + westernsadel i skridt i kortere tid uden at klage - og mig med en del dødvægt (oppakning) i alle gangarter da hun var ung, frisk og i god form.
P.t. vejer jeg lige under 70 kg og westernsadlen vejer vel 13-15 kg. You do the math...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Heste til store ryttere?

Post by Frieser9460 »

Jeg er sådan i det store hele enig med 99E. :hhansen:

Og så vil jeg da lige benytte lejligheden til at slå et bette slag for Tinkeren... Det er en utrolig stærk og robust race, og så har de et fantastisk sind. Roligere og mere "kold" hest skal man da godt nok lede længe efter. :elsk:

Ellers er jeg pjattet med Frieseren, men da den har store bevægelser og en del rygsving, vil det måske ikke helt være den ideelle race til dig, hvis du ikke er så rutineret som rytter (siger skovtursrytteren mig, som har anskaffet sig sådan et fantastisk krikkedyr... hm... :ehj: ).
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Heste til store ryttere?

Post by 99E »

Helt ærligt ville Frieser og Irish Cob være nogle af de SIDSTE heste, jeg ville anbefale til overvægtige ryttere. ISÆR Irish Cob - de fleste har altså ikke en ryg, der er særligt "nem" at få til at bære sundt.
Den høje bagpart og den svaje ryg? Nej tak.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Heste til store ryttere?

Post by Gry »

Jeg vejede mig imorges. jeg vejer 99.1 og er igang med at tabe mig fordi jeg har fået sukkersyge desværre - så jeg ER igang :)

men det ville jo være en hel del lettere hvis man kunne få motion samtidig med så ville det gå hurtigere - det er også derfor. Jeg ville jo gerne ride så jeg kunne få noget motion igen.

jeg har altid været til de lidt grove typer. Jeg elskede hanovaraneren og nordbaggen og oldenborgeren.

jeg prøvede dansk varmblod da jeg gik på efterskole med heste, men de var for vimre og temperamentsfulde til mig.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Heste til store ryttere?

Post by Lena »

Jeg er en "stor pige" som dig og jeg har en Slesviger. Han er ganske "firkantet", en kort god ryg, som er nem at finde sadel til........ Det er ikke en dressurhest, men det er en dejlig stærk og rolig basse som passer til mit temperament og ridning og ikke mindst min vægt.

Jeg ville gerne have en gammeldaws Oldenborger.......... :elsk:
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Heste til store ryttere?

Post by Gry »

Kan man springe på de tunge drenge?

Jeg red aldrig selv dressur eller konkurrence eller noget, men jeg nød at springe på den hanovaraner jeg red en overgang.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Heste til store ryttere?

Post by Lena »

JA da............. Vi har da sprunget 30 cm............ :viben:

Ehm........... seriøst, det er måske ikke lige springning der er deres force........... Men for sjov og til husbehov!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Heste til store ryttere?

Post by Gry »

Lena wrote:JA da............. Vi har da sprunget 30 cm............ :viben:

Ehm........... seriøst, det er måske ikke lige springning der er deres force........... Men for sjov og til husbehov!



jaja det ville også være alt for mig :)

Jeg er ganske ganske uøvet vil jeg sige. Jeg kan kende forskel på for og bagpart, men det er vidst mere eller mindre også dét. Det var jo kun fritidsklub-ridning, så det var aldrig noget seriøst vi lærte.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Heste til store ryttere?

Post by Frieser9460 »

Mange af de tunge racer er ikke bygget til at springe, fordi de fleste af dem oprindeligt er køre- og arbejdsheste.

Årsagen til, jeg anbefalede tinkeren - ud over det dejlige temperament - var, at den også er relativt kort i ryggen og en kraftig hest. Men man skal selvfølgelig være opmærksom på typen, hvis man kigger Tinker. Eksempelvis ville jeg ikke vælge en Tinker som min egen Stuntman, hvis jeg havde været overvægtig, for han er netop, som 99E siger, høj bagtil og en anelse svajrygget. :linski:

Dog håber jeg, det retter sig LIDT ud... han er jo kun knap 2½ år, så han vokser endnu.

99E, bare af ren og skær nysgerrighed... hvorfor ville du heller ikke anbefale Frieseren?
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply