Heste til store ryttere?

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Heste til store ryttere?

Post by 99E »

Frieser9460 wrote:99E, bare af ren og skær nysgerrighed... hvorfor ville du heller ikke anbefale Frieseren?

Primært pga. den lange ryg, mange af dem har... Og en del af dem, jeg har set, har haft en lidt høj bagpart og lidt svaj ryg.

Denne ryg er et godt eksempel på hvad man i hvert fald IKKE skal have fat i:
Image

Er der pænere og sundere friesere? Heldigvis! :mikkel:

I denne sammenhæng - som hest til overvægtig begynderrytter - er det også værd at medregne at det ikke er en "iskold koldblodshest" af temperament, og at den er svær at sidde på i den sjovlige "friesertrav".
Nåhja, og så at en sød, rolig, velredet flink frieser til en begynder koster en million milliard.
Jeg synes ikke man får meget ridehest for pengene i frieseren - men masser af hår og pynt!

Egentlig ville jeg nok, hvis jeg skulle have en solid, stærk hest, se efter en haffer eller en fjordhest, hvis det skulle være til at betale.
Vel at mærke af den gamle type, der er solid og har et ben i hvert hjørne og langt ud til kanten...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Heste til store ryttere?

Post by Gry »

Erhm...

nu er jeg så ikke ude efter at købe hest. Den slags er min økonomi overhoved ikke til. Jeg prøvede blot at blive klogere på hvilken type hest jeg skal kigge efter hvis jeg skal ud og ride lidt ind i mellem, uden at dyret skal komme til skade.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Heste til store ryttere?

Post by 99E »

Gry Gressbakken wrote:Erhm...

nu er jeg så ikke ude efter at købe hest. Den slags er min økonomi overhoved ikke til. Jeg prøvede blot at blive klogere på hvilken type hest jeg skal kigge efter hvis jeg skal ud og ride lidt ind i mellem, uden at dyret skal komme til skade.

Jah... Men sådan helt generelt...
Prisen KAn jo blive en faktor en dag... Og især på en førtidspension er drømmen om en fjordhest noget nemmere at opfylde - end en om en frieser.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Heste til store ryttere?

Post by Gry »

Det er så ganske korrekt ja :)
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Heste til store ryttere?

Post by Lena »

Hvis jeg skal nævne noget som er et minus ved det store tunge heste........... Smede..... de er ikke begejstrede for de store tunge typer. Jeg har haft smed som kostede det samme i "sværhesttillæg" som det kostede at beskære ham......... Hvad hun skulle have for at sko ham tør jeg slet ikke tænke på........
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Heste til store ryttere?

Post by Frieser9460 »

99E wrote:
Frieser9460 wrote:99E, bare af ren og skær nysgerrighed... hvorfor ville du heller ikke anbefale Frieseren?

Primært pga. den lange ryg, mange af dem har... Og en del af dem, jeg har set, har haft en lidt høj bagpart og lidt svaj ryg.

Denne ryg er et godt eksempel på hvad man i hvert fald IKKE skal have fat i:
Image

Er der pænere og sundere friesere? Heldigvis! :mikkel:

I denne sammenhæng - som hest til overvægtig begynderrytter - er det også værd at medregne at det ikke er en "iskold koldblodshest" af temperament, og at den er svær at sidde på i den sjovlige "friesertrav".
Nåhja, og så at en sød, rolig, velredet flink frieser til en begynder koster en million milliard.
Jeg synes ikke man får meget ridehest for pengene i frieseren - men masser af hår og pynt!

Egentlig ville jeg nok, hvis jeg skulle have en solid, stærk hest, se efter en haffer eller en fjordhest, hvis det skulle være til at betale.
Vel at mærke af den gamle type, der er solid og har et ben i hvert hjørne og langt ud til kanten...


Tusind tak for forklaringen. :-)

Men jeg vil så vove den påstand, at den "lange højrøvede Frieser", som den du viser på billedet, er på vej "ud". Det er den langbenede, korte, lettere og langt mere ridelige Frieser-type, man går efter i avlen nu om stunder. :linski: Og desværre også den mere "varme" type... :tommelned:
Jeg synes jo f.eks. ikke ham her er lang eller svag i overlinjen:

Image

Det er dog helt rigtigt, at Frieser-trav er speciel og gør racen gennemsnitligt noget sværere at sidde på, end mange andre heste pga. det voldsomme rygsving, mange Friesere har. Hos nogle Friesere er det mere udpræget end hos andre (jeg prøvede en fantastisk hoppe for et års tid siden; hun var bare skøn at sidde på og havde ikke det kæmpe rygsving), men jo de fleste ER svære at sidde på i traven. :-) Hvilket også er årsagen til, jeg aldrig kunne finde på at anbefale en Frieser til en begynder.

Jeg vil også godt medgive, at Frieseren er en dyr race i indkøb, og at man indenfor denne race ikke får nær så meget for sine penge, som man gør med andre racer. Umiddelbart gætter jeg på, det skyldes, at det er en race, som stadig er relativt svær at avle set ud fra, at alting styres centralt i Holland, og der ikke er en eneste godkendt avlshingst i DK.

Men ellers synes jeg jo, Frieseren er skøn... utrolig mild, kærlig, intelligent, følsom og samarbejdsvillig, og så findes der - heldigvis - stadig mange Friesere med et "godt hoved" også. :-)

Nå, dette her skulle nu egentlig ikke være en lang "forsvarstale" for Frieseren (selv om det vist alligevel kom til at minde om det), for jeg er enig med dig langt henad vejen. :linski:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Heste til store ryttere?

Post by MetteboDeluxe »

Det er vel ikke altid en fordel at hesten er kort? Hvis rytteren skal være i sadlen kan det vel være nødvendigt med en del tommer?

Om hesten kan springe er vel lige meget lige nu :-) Når du har tabt dig noget og fundet ud af hvor alle knapperne sidder igen kan du jo altid finde en mere "springegnet" hest :askepot:

Kunne western være noget?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Heste til store ryttere?

Post by Gry »

MetteboDeluxe wrote:Det er vel ikke altid en fordel at hesten er kort? Hvis rytteren skal være i sadlen kan det vel være nødvendigt med en del tommer?

Om hesten kan springe er vel lige meget lige nu :-) Når du har tabt dig noget og fundet ud af hvor alle knapperne sidder igen kan du jo altid finde en mere "springegnet" hest :askepot:

Kunne western være noget?



Ingen anelse, jeg har aldrig prøvet det :)

men sejt ser det nu altså ud når folk laver det der tønderidning i fuld fart. det er hammer imponerende - fuld fart ud over stepperne :jeanie:
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Heste til store ryttere?

Post by 99E »

MetteboDeluxe wrote:Det er vel ikke altid en fordel at hesten er kort? Hvis rytteren skal være i sadlen kan det vel være nødvendigt med en del tommer?

Tjah, en westernsadel, der er veltilpasset, kan man jo lave med ret rummeligt sæde ift. længden... Og samtidig fordeler den vægten ret godt....

Men jo, IMO er det "altid" en fordel at hesten er kort (for sin højde) - kortheden er med at at gøre at ryggen er lidt mere egnet til "rigelig vægt" fra starten af...
Gry

Gressbakken wrote:
men sejt ser det nu altså ud når folk laver det der tønderidning i fuld fart. det er hammer imponerende - fuld fart ud over stepperne

Barrel Race er sejt nok - men personligt ville jeg kede mig ihjel, hvis jeg ikke skulle træne andet end at ride rundt om tønder (og de top-ptofessionelle barrel racers laver ikke meget andet...).
Western er 7 milliarder flere ting end at fræse om tønder eller pæle eller jagte køer...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Heste til store ryttere?

Post by Gry »

99E wrote:
MetteboDeluxe wrote:Det er vel ikke altid en fordel at hesten er kort? Hvis rytteren skal være i sadlen kan det vel være nødvendigt med en del tommer?

Tjah, en westernsadel, der er veltilpasset, kan man jo lave med ret rummeligt sæde ift. længden... Og samtidig fordeler den vægten ret godt....

Men jo, IMO er det "altid" en fordel at hesten er kort (for sin højde) - kortheden er med at at gøre at ryggen er lidt mere egnet til "rigelig vægt" fra starten af...
Gry

Gressbakken wrote:
men sejt ser det nu altså ud når folk laver det der tønderidning i fuld fart. det er hammer imponerende - fuld fart ud over stepperne

Barrel Race er sejt nok - men personligt ville jeg kede mig ihjel, hvis jeg ikke skulle træne andet end at ride rundt om tønder (og de top-ptofessionelle barrel racers laver ikke meget andet...).
Western er 7 milliarder flere ting end at fræse om tønder eller pæle eller jagte køer...


Jeg kan huske da jeg var barn og var på ridelejr - så lavede vi noget pony-games, hvor vi skulle hente vand i den ene ende af banen og hælde det i en spand i den anden, og det var uden saddel - vi kaldte det westernridning *Gg* Men det havde nok ikke meget med det at gøre :p
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Post Reply