Ninie - Perfect Hoof Wear

User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

Ninie jeg har et spørgsmål til dig omkring Perfect Hoof Wear.

Jeg har nemlig været inde på equine podiatry's website og kan se at man nu kan få det der hedder Perfect Hoof Wear Pro, som jo er en slags sko man lægger inde under cast'en. Det er jo super smart og kan da være en genial løsning når man har en hest der ikke kan gå uden sko.

Jeg vil blot høre om du selv har nogen erfaring med Pro-kittet eller kender nogen der har?
Og ved du om der evt er nogen der ud over Keppie forhandler Perfect Hoof Wear?(Hun havde ikke den almindelige cast hjemme, så jeg tvivler på at hun har Pro-kittet, uden at have spurgt hende først. Kan nemlig ikke få fat i hende på tlf.)

Det eneste der er rigtig trælst er at man hver gang skal bestille over nettet og det tager så noget tid før man kan have forsendelsen, men det er bestemt værd at prøve synes jeg.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by 99E »

Hej Mette.
Vi har Equicastene - http://www.equicast.us/ - men de har ikke en sko i "programmet"...
Sandsynligvis fordi "man" bare "bygger den" på undersiden af kunsthov - idet den eneste grund til at lægge en sko under er at øge slidstyrken eller at lægge en specialsko, fx firpunkts- eller roller.

Jim Crew (http://www.healthy-stride.com/) bruger som regel Natural Balance-sko under, men da ingen af os har licens til hammer og søm, har vi bare bygget kunsthov under, som regel i noget der minder om en firpunkts"sko".

Jeg kender ikke til Pro-kittet eller kender andre forhandlere af Equine Podiatry-ting - med den ene undtagelse, at den Equine Podiatrist, der kommer til Sjælland hver 6. uge og beskærer måske har noget med eller kan skaffe det.
Jeg kan ikke huske hvornår han kommer næste gang - men du får lige kontaktoplysningerne på hende, der arrangerer det (hun bor på Amager). PB på vej.
Du kan også prøve at skrive til ham Jim Crew (Hjemmesiden ovenfor) - og høre om han har erfaringer med det. Jeg ved, han somme tider lægger kiler inde i casten og så evt. skoen udenpå.

Som sagt ville jeg, hvis det var mig og jeg havde en med hammer og søm på hånden, bare lægge casten med strålebeskyttelse i og så sømme en (passende) sko uden på.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

Hmmm.....det blev jeg vist ikke så frygtelig meget klogere af :lol: :linski:

Det er disse her:
http://www.appliedequinepodiatry.org/perfecthoofwear/index.html

Det er Perfect Hoof Wear Standard Kit jeg tidligere har købt af Keppie, men Pro-kittet ser umiddelbart vanvittig smart ud. :mikkel:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by 99E »

Jeg ved ikke lige HVORFOR du vil have det på Tusse-hesten - altså hvilken effekt, du vil opnå.
Hvis dit problem med castene er, at du synes hendes stråle bliver trykket flad - så vil disse gøre det samme, selvom casten naturligvis ikke vil klæbe til strålen.
Hvis du plejer at skulle have sko på for at hun ruller over længere tilbage på hoven - er disse så lavet med overrulningen langt NOK tilbage?
Mere vægtbæring på sålen, som disse giver, lyder til gengæld til at være godt for hende.

Generelt synes jeg ikke der er info nok på siden om hvad det er, den gode K. C. tænker, når han synes de her er så fine - og slet ikke nok om produktet selv. De her Anchors, fx - hvad er de? Er der en vejledning med i kassen? Og hvis de forestiller sig det hele er "no glue", så er det ikke så underligt, folk har bøvl med at få dem til at sidde 4 uger, tænker jeg...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

Det er altså rigtig svært at forklare på skrift, synes jeg, men generelt synes jeg at sko-delen virker som en fornuftig løsning, da Tusse bare ikke kan gå uden sko på forhovene. Hun blev halt da hun gik uden sko, og hvad det præcist skyldtes er der ingen forklaring på. Dét røntgenbillederne viste, burde hun ikke have været så halt af i så lang tid, og hun var fuldstændig rengående dagen efter min nuværende smed havde været der og lagt en specialsmedet sko på som er 4-punkt i tåen og egg-barr bagtil. Der var i forløbet tvivl om muligt hovsenebenssyndrom, men Tusse reagerede bare ikke som hun så burde have gjort hvis det virkelig var det. Så en diagnose er der aldrig kommet på.
Fakta er, at hun nu har været helt rengående og fit for fight siden slut september 2009 ved at være skoet med de specielle sko.

Men da smeden jo som omtalt har sjoflet med smedeintervallerne er det gået ud over Tusse's hove hvor der er flækket en del af både yder- og inderside af hovene, og dermed er der naturligvis ikke lige så meget at sømme i som sædvanligt og det var så her det gik galt for den svend smeden havde sendt ud sidst. Nu er der ved at være gået 14 dage, og Tusse synes bestemt ikke det er sjovt at gå uden sko eller boots, og der skal ske noget NU.

Har talt med smedemester som egentlig virker noget ligeglad med det her problem som hans egen ansat har forvoldt, og jeg kan da slet ikke få ham til at køre med ud for at besigtige problemet selv. Har foreslået pålægning af kunsthov, hvis nødvendigt, og sagt at jeg naturligvis bare betaler hvad det koster for at finde frem til en løsning der fungerer for min hest, for hun skal ganske enkelt ikke gå rundt og være ømtået konstant.
Enden på samtalen blev at han vil tale med en af sine svende og ringer tilbage..... :brok:

Jeg havde forinden forsøgt at ringe til en anden smed, der kommer i stalden, og som laver rigtig pænt arbejde på såvel uskoede som skoede heste, men han holder bare ferie og er først tilbage på mandag i næste uge.
Havde ellers besluttet at jeg ikke ville ringe tilbage til nuværende smedemester men der skal ligesom ske noget nu, og derfor valgte jeg så at ringe til ham alligevel.

Jeg er helt på det rene med at strålen lige så vel kan blive trykket med Pro-kittet som den blev det bare med cast'en, men det er altså nu et spørgsmål om pest eller kolera, for vil jeg have en hest der ikke går rundt og ømmer sig eller vil jeg have en hest der kan gå på sine hove. Hun blev jo ikke øm af at strålen blev trykket nedad og lidt flad, så det kan jeg principielt leve med fremfor en ømfodet hest. Sko-delen er ganske enkelt for at få løftet hendes flade såler lidt op og væk fra underlaget. Hendes stråler er faktisk ret fine og brede og virker meget elastiske, så her tror jeg egentlig ikke at der er noget problem, og strålen er lige nu højere(eller hvad jeg nu skal kalde det) end resten af hoven, så hun går altså også på strålen.

Jeg er bare så møgtræt af at de reg. beslagsmede konstant laver lort ud af at sko min hest. Ved ikke om jeg bare har været usandsynlig uheldig, for tidligere har det sørme aldrig været noget problem, ej heller med ødelagte og flækkede hove, og det er simpelthen så skide trælst og synd for Tusse! :traet: :traet:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

Nå ja, glemte lige, at der står at der følger en instruktions-DVD med, men ja, jeg kunne også godt tænke mig noget mere info på sitet og især da en video der viser produktet, så man kan se hvordan det virker, og om det overhovedet er værd at bestille.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by 99E »

Det er supersynd for Tusse!
Prøv at kontakte Rosa, som jeg skrev på PB, og hør hvornår Ian kommer igen. Om ikke andet kan det være, du an ringe over til ham og høre om han vil kunne trylle noget.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

Jeg tænker........

Tak for hjælp so far, jeg overvejer lige tingene meget grundigt, endnu en gang.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by Mikkel »

Jeg vil lige indskyde, at PHWS-pro insert-thingien virker mere eller mindre stik modsat en sko, da en sko sørger for, at det (næsten kun )er hovvæggen, der er vægtbærende, mens det der insert tydeligvis sørger for, at det er sålen, der er primær vægtbærer.

Man skal med andre ord ikke bare tro, at fordi den er en ting, der sidder under fode, er den ligesom en hestesko.
Image
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Ninie - Perfect Hoof Wear

Post by FruTusse »

Det var så også det jeg gik stærkt ud fra at den her sko-del gjorde, da den jo også dækker ind over strålen.

Nu er det imidlertid lykkedes at få en smed til at lægge nye sko på Tusse, og som ovenikøbet ikke synes at det var det store problem. Der var tilfældigvis en smed i stalden da jeg kom derud og da jeg spurgte pænt om han mon havde tid til at se på Tusse's hove var han så flink at sige ja, så nu har hun fået helt alm. 4-punktsko på, som planlagt, og det er super pænt arbejde han har lavet.
Så nu er Tusse både fuldstændig rengående og i sine sædvanlige store bevægelser og ikke mindst tydeligt GLAD. :heidio:

Der skulle ske noget for Tusse NU, og jeg var for en gangs skyld heldig. Smeden gjorde meget ud af at forklare og vise hvad han gjorde og hvorfor, og selvom jeg jo godt selv ved en stor del af tingene, så var det alligevel rart at han gad tage sig tiden til det. Hans arbejde er bestemt lige så pænt og godt som hidtidige smedemesters, så Tusse har hermed fået ny beslagsmed, for så gider jeg simpelthen ikke bøvle mere med en smed der ikke kan finde ud af at komme som bestilt.
Her indgår hun i en turnusordning og jeg bestemmer selv hvor lang tid der skal gå mellem hver gang og så passer de det bare ind. Dejlig nemt!

Så that's it, og så håber jeg at jeg langt om længe har fundet en smed der er en "beholder" til den dag Tusse skal herfra(om maaaaaaange år :linski: ).
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Post Reply