Finanskrise i hesteholdet

keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by keppie »

Jamen Berit, det er jo netop det der er problemet. Fordi det går med en hvis mængde græs sidste år, så kan den imellemtiden udvikle mere insulinresistens pga overvægt, og så skal der mindre og mindre til at tippe den "over the edge". Din dyrlæge har jo heller ikke fulgt Futtes vægtkurve og hvordan det udviklede sig med hans hove hver måned. Og det er svært at lave en foderplan med græs, fordi du ved ikke hvor meget de æder, græsproduktionen og sukker samt fruktan kan svinge fra dag til dag.
Derudover er der mange der bliver forfangne om vinteren, se Nannas første resultater på www.laminitis.dk No body is safe!
Det næste punkt er at han kan jo sagtens have været småforfangen hele tiden, blot med ømhed på hårdt underlag.

Jeg vil virkelig anbefale at se indlæggene på Epona Tv, med Katie Asplin. Jeg hev Katie og Brian til Danmark fordi jeg har læst om deres forskning for et par år siden og ville gerne give dyrlæger, smede, trimmere og hesteejere en mulighed for at blive opdateret. Der var så desværre kun to dyrlæger og to smede der fandt det interessant nok at hive en weekend ud af kalenderen, men der kom en del agronomer, hesteejere, og hovtrimmere.

På Hestedoktoren er der slides fra en foredrag om emnet genfortalt af Nanna Luthersson, det vil jeg også give min varmeste anbefaling.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by keppie »

Ja og Nanna fraråder mundkurv pga slidsår og risikoen for at hesten smider den på folden. Hun anbefaler jordfold og at hesten taber sig ved at den får ned til 1% af legemsvægten i hø, med max 10 % sukker, og derudover 0,5 % af legemsvægten i halm, fordelt på minimum 4 fodringer pr dag, vitaminer og mineraler og vand! Se på hestedoktorens hjemmeside.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by keppie »

Mht til diskussionen om hvilke græsfolde en heste kan tåle, så er Katies klare svar: Har man en overvægtig hest pony med et gen for trivelighed så har den eller kan udvikle insulinresistens og så kan den givetvis ikke tåle græs OVERHOVEDET! Græsset er den udløsende faktor. Men ikke årsagen.

forskning omkring fruktan opstod fordi man undrede sig over at heste og ponyer kunne udvikle forfangenhed på vissent og nedbidt græs eller frossent græs. Og så fandt man fruktanerne. Så vi skal ikke blot koncentrere os om hvor mange kalorier en hest kan indtage på sin fold, men også hvorvidt marken er stresset og derved indeholder fruktan, men endnu vigtigere så skal vi flytte vores opmærksomhed over på hesten/ponyen. Og er den nøjsom plus overvægtig, så skal den ikke have græs før den er i passende huld. Og det nyeste er at det ikke er nok at føle efter ribbene, men man skal også vurdere spækkam, og depoter bag skulder, rumpe og omkring haleroden. se www.worldhorsewelfare.org

I England har en Claire Wylor, lavet en undersøgelse (meget lig den Nanna er ved at lave) og her har man opgjort at ca 90 % af alle forfangne heste og ponyer er insulinresistente.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by keppie »

Indgræsning er ikke nok, læs her http://epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/ ... ?tx_ttnews[backPid]=285&cHash=336297ff51

huldvurdering http://www.worldhorsewelfare.org/inform ... ght_advice

http://epona.tv/dk/nyheder/vis/browse/9 ... ?tx_ttnews[backPid]=277&cHash=a7ce149a96
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by MinnaN »

Hmm.. Så er det moar her blir bidsk biolog. Hvis de her små søde heste havde været vilde, så var de jo blevet spist for længst.
Hvilket fører mig til næste spørgsmål:

Skal vi holde liv i ponyer/heste med insulinresistens og avle videre på kræene? Vi ender jo med at vi avler insulinresistensen ind i hestestammerne.
Hvor meget skal man egentlig poste i sin hest, blot fordi man elsker den? Hvor længe skal vi holde liv i dem, blot fordi vi kan? Det gælder over hele dyre området for at sige det mildt.

Jeg er ganske klar over at JEG (og jeg taler KUN for MIG) ikke ville være i stand til at overskue alle disse faktorer, hvis jeg havde en hest der hele tiden blev forfangen eller havde risiko for at blive forfangen ved bare at nippe til et græs strå.

Bevares, jeg ville ikke aflive pga en forfangenhed (enlig svale etc), og derudover ville foranstaltninger blive taget, men udover basisforanstaltninger?
For mig ville det betyde et lorteliv for kræet, hvis den ikke kan udøve sine vigtigste funktioner: Have det godt på folden med sine venner, være glad for sit liv, bære lidt rundt på mig og ikke have kronisk ondt i sine hove. Hver forfangenhed kan jo betyde at hovbenet drejer eller at hesten blir kronisk forfangen. Er det et godt liv?

Berit: JEG bestemmer hvornår jeg synes at MIN hest har et lorteliv. :linski: Ikke andre udover min dyrlæge. :linski: Men jeg er altid villig til at lytte efter andres meninger, råd og vejledninger. Men jeg bestemmer egenrådigt over MIN hest. :linski:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by keppie »

Minna hvis de her søde små heste havde levet vilde i det habitat de nu havde været designet til, så havde de været magre dele af året, trods dette havde hopperne haft en folingsprocent på over 80 %, (ref brumbie studier har vist 80 %, et studie på vilde New Forest ponyer angiver 90 %) og havde først fravænnet føllene ved næste føls fødsel. Der var ingen vallakker og hingste har jo en helt anden aktivitet.
De får ikke suppleringsfoder i tørke eller barfrost perioder, ingen dækner og ingen stald med varm og tør strøelse.

Vedrørende nedarvning af insulinresistens, ja det nedarves, for det er med til at sikre artens overlevelse at de kan tage på når græsset er der, men i naturen så taber de sig igen når der på dele af året er knaphed på føde.
Men ja avler man på fede hopper med insulinresistens, så fødes føllene med det. Der er noget der på engelsk hedder epigenetics, dvs hoppens tilstand under drægtighed fortæller om genet skal slås til eller ej.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by keppie »

Så mit råd er at få de her nøjsomme typer til at blive normalvægtige, og er de fede når græsset kommer, så spring over indtil de er normalvægtige igen.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by keppie »

citat Jeg er ganske klar over at JEG (og jeg taler KUN for MIG) ikke ville være i stand til at overskue alle disse faktorer, hvis jeg havde en hest der hele tiden blev forfangen eller havde risiko for at blive forfangen ved bare at nippe til et græs strå. citat slut

Problemet er at 80 % af vores fritidsheste allerede er fede og er de ikke allerede forfangne så er de i risiko for at blive det. Der opgøres at der er ca 15 % af hestene der bliver forfangne hvert år, men det er kun de indrapporterede. Her opgøres ikke dem der blot bliver klassificeret som ømtåede og blot behøver sko... Vi skal blive bedre til at fodre vores heste efter det de er skabt til og motionere dem efter behov.
Post Reply