Finanskrise i hesteholdet

Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by Annemaja »

Hm....

Jeg tør bare ikke have Fryns på græs i år - han er bare på super slank og det går stille og roligt fremad. Når de andre om formiddagen skal lukkes på græs, så står han glad og venter på at blive lukket fra til sin afdeling ved løsdriften, hvor han glad trasker op til sit fintmasekde hønet, der er fyldt op med 1 flage hø og en masse frøgræs, så han har noget at tygge i i de timer han skal være der. Tror det er en vanesag, han virker faktisk glad.

I dag var vi for første gang ude at ride efter han blev syg, så nu kan han klare motion, og det vil sikkert også hjælpe. Han syntes, det var skønt at komme lidt ud, og se sig omkring igen :-)

Har kigget på mundkurve idag uden at beslutte.... men måske senere på året lidt græsning, hvis det kan lade sig gøre med mundkurv. Det må tiden vise. Pt får han hvad der er i kanten på jordfolden, og lidt når jeg er der under opsyn.

Bittert belært af at miste 2 heste til den lumske lortesygdom, begge med et meget forskelligt forløb, så er jeg utroligt bange for at han bliver syg, og at vi næste gang måske ikke når at fange det i opløbet.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by kamber »

Jeg er så lidt forundret over, at der er nogle, der mener, at en nedbidt fold er godt. Langt størstedelen af fruktanen sidder i stænglerne har målinger vist - så nedbidt græs kan vel ikke være så sundt igen for en forfangen hest eller?

Jeg ville også foretrække en jordfold frem for en mundkurv. Eller lede efter en Hit-Aktiv Stald.
Et in arcadia ego
aribeth

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by aribeth »

men er der flere stængler i nedbidt græs end i langt?
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by kamber »

Næh, men når græsset er langt, barberer hestene det ikke ned til jorden.

De tager det øverste - det gør min hest i hvert fald. Når det øverste er væk, begynder de at barbere stænglerne også. Som jeg har forstået det, er det en skrøne, at det er bedre at gå på nedbidte folde. Men jeg skal gerne prøve at finde noget dokumentation for mine påstande :hhansen:
Et in arcadia ego
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by Annemaja »

Kamber:

Nedbidt græs indeholder selv. også fruktan.... men hestene kan ikke nå at æde de kæmpemængder samlede kalorier og sukker, som de kan nå at hugge i sig på langt græs. Jvfr undersøgelser, kan en hest spise 40% af dens samlede energiforbrug pr døgn på kun 3 timers græs. Og det er store mængder sukker, den så samtidig indtager. Selv min slanke hest, der siden jeg købte ham i februar, hvor han var alt for tynd, holder fint huld på kun daggræs plus vitaminer og mineraler.

Min Frynsebasse spiser med lynets fart, når der er græs.... han kan nå at æde sig ihjel i det hvis han får lov.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by kamber »

Det er Brogaarden, der har forsket i det. Der er desværre noget galt med Brogaardens egen hjemmeside i øjeblikket, så jeg har været nødt til at finde det på en anden side, der refererer undersøgelsen. Det med stænglerne står nederst:

http://www.flojstrupmark.dk/?p=49


MBN: Jo, men højt græs, der har sat frø, har vel mistet lidt af pusten og giver da i hvert fald også fibre, der kan give lidt mæthed. Men gu' bliver de fede af græs :linski:
Et in arcadia ego
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by Lena »

Nedbidt græs er stresset græs........... og stresset græs kan indeholde væsentlig mere fruktan end græs i god vækst........


hmm...........

Så jeg tror at det vil være bedre at gå med mundkurv eller begrænset tid på en godt gødet græsfold............ end at gå 24/7 på nedbidt græs.....
aribeth

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by aribeth »

Jeg tror det var noget i stil med det MBN siger som Nanna Luthersson sagde...


Det er jo brgrænset hvor meget de kan æde på nedbidt græs i forhold til langt græs... og jeg mener at have læst, at der er masser af fruktan i langt blomstrende græs... i øvrigt blomstrer nedbidt græs også... :linski:


Min fede pony går på nedbidt græs med mundkurv på...
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by Annemaja »

Fryns er med i Nana Luthersons undersøgelse.

Jeg har pt valgt at han ikke kommer på græs - vores græsfolde er ret velplejede med hyppige foldskift, så der er alt for rigelige mængder græs til at han pt kan tåle det.

Men heldigvis er de fleste af hetene på stedet inkl. mine egne - på nær min hoppeåring - på jord med frøgræs det meste af døgnet - ca. 14 timer - så han får masser af social kontakt. Og når jeg selv er der kommer han jo yderligere ud og får nus, motion og mere hestekontakt - og det er i nogle af de timer, hvor de andre er på græs. Jeg synes ikke, jeg er ond ved ham.. det ville være langt mere ondt, hvis han blev forfangen. Og bliver han ked, får han bare en af mine andre heste som selskab. De behøver ikke at blive fede nogle af dem.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Finanskrise i hesteholdet

Post by BeritH »

99E wrote:Men Berit, det er jo netop et tegn på at forfangenhed er så "lumsk" en sygdom at man nemt risikerer at hesten aldrig kan tåle græs igen.
Man kan jo spørge sig selv: Hvorfor skal Futte på græs, hvis han har været forfangen?
Hvorfor ikke droppe græsset for at undgå dét problem?


Det kan også være at det bliver løsningen om sommeren, men Futte har netop kun haft adgang til sparsomt græs og ifølge aftale med dyrlægen siden det gik galt sidste gang. Og i år har han ikke haft adgang til mere græs end det, som han kunne tåle sidste år efter forfangenheden.

Med hensyn til hvorfor han skal på græs, ja så kan det være svært at sikre en fold, hvor der ikke er et græsstrå, hvis hestene også skal have nok plads til at røre sig, så derfor er det vanskeligt at sikre sig at han slet ikke får græs. Det ville han også kunne med mundkurv på.

I øvrigt frarådes døgnbrug af mundkurv af bl.a. Nanna Lutherson.

Men nu skulle denne tråd egentlig ikke være pro/contra mundkurv, den diskussion jeg prøvede at frembringe var "hvem skal/kan vurdere om hesten har et lorteliv?".

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply