Genoptræning af overvægtig hest!?

Post Reply
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Genoptræning af overvægtig hest!?

Post by Replica »

Ja hvordan ville i genoptræne en overvægtig hest. Hesten går i løsdrift på en god fast "forårsfold"(lidt græs, fast jord).
Hun får wrap og vitaminer. Og er meget tyk :)

Jeg fandt et program på netdyredoktor. Det er over ca 8-9 uger - og starter med skridt 20-30 min hver dag på fast underlag.

Problemet for mig er 2 ting.

1) jeg har ikke umiddelbart lyst til at skridte tur lige med det første. Kender ikke hesten så godt - og ejer har ikke redet meget på tur - så jeg vil godt have min egen balance og tryghed(kendskab) til hesten i orden før vi begiver os ud på de planlagte ture. Grunden til jeg skriver det med ture - er jo at det bedste er hårdt underlag. Her tænker jeg skridt i vejkanten.

Kan jeg godt skridte hende på banen/ridehus/stier rundt om foldende? Er bange for at ødelægge sener jo :/ Stierne er beregnet til travponyer - så underlaget er ikke hårdt som en skovsti - minder mere om en typisk ridebanebund. Har overvejet om det er muligt at få lov at skridte på en jordfold?!

2) Da hesten står 40 min fra mig i bil - ja så har jeg ikke tid til at komme derned HVER dag. Men vil for så vidt forsøge at komme derned 4 ud af 7 dage. Gerne flere!

Så kære strigler. Har i nogle gode råd. Og hvor "hurtigt" kan jeg gå frem? I må meget gerne komme med en plan for de næste par uger.

I går var jeg nede og øve lidt fra jord. Jeg ville gerne vide hvor jeg har hende, og synes det er mindst lige så vigtigt at hun ved hvor hun har mig. At hun kender mine signaler. Og også at hun forstår på en sjov måde, at jeg regner med at vi skal lave lidt. Hun er super lydhør over for meget små signaler(når vi er i ridehus :hhansen: ), og det var bare super god leg. Efter 5 min med lidt bakkeøvelser, rykke bagpart ved hjælp af pegefinger osv - ja så fulgte hun mit mindste vink. Ih det er dejligt at have med så arbejdslysten og klog hest at gøre :elsk: Hun var så opmærksom og ørerne "tænkte" en hel masse.

Efter 20 med øvelser i ridehus, bøjning på store cirkler, bakke, vige for pres osv - ja så tænkte jeg lige at jeg ville prøve at se hvordan signaler virkede udenfor. Hehe og så kom araberen op i hende :) Hun er let på tå og tror vores kommende ture bliver SJOVE :jeanie:

Håber ejer læser med - for nøj jeg er blevet helt forelsket i din dejlige dejlige hoppe :D
- Da jeg smed hende ud på folden igen - tog hun lige en æresrunde med palomino og rødtoppen - så kom hun tilbage til leddet hvor jeg stod og snuste mig på kinden :) Som om hun lige skulle sige, at selvom det var lidt hårdt at lave noget, så var jeg lidt sød alligevel ;)
ImageImage
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Re: Genoptræning af overvægtig hest!?

Post by Replica »

Er der virkelig INGEN på strigler som bare har det mindste at skrive?!

Det kan da ikke passe at INGEN af jer har prøvet at genoptræne en hest, af den ene eller anden årsag.....
ImageImage
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Genoptræning af overvægtig hest!?

Post by 99E »

Masser af foldtid, sund slankekur og skridtture i bakker.
Skridt rask fremad så hesten ikke bare "dasker af sted" - og skridt indtil hesten kan skridte rask fremad uden at blive forpustet i en halv time og/eller 7 ture.
Så smider du et par korte travrepriser (5 min. eller så...) ind og forlænger turene til 45-60 minutter.

Regn med det tager et par måneder at komme til "skovtursform", dvs. til der hvor du kan ride rask fremad i alle gangarter og have lange, gode galopture.

Generelt synes jeg, den allerbedste måde at få form og lækkerhed på heste er lange, raske skridtture i bakket terræn. Med korte trav- eller galopture når hesten begynder at trænge til at bruge kroppen anderledes.

Hvis du ikke vil ride ud kan du gå med hesten i stedet - eller skridte rask af sted på diverse marker.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Genoptræning af overvægtig hest!?

Post by Ane »

enig med 99e

og så wrap i et finmasket hønet .. der skal både motioneres fornuftigt og fodres fornuftigt hvis hun skal slanke sig og undgå at overbelaste bentøjet unødigt

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Re: Genoptræning af overvægtig hest!?

Post by Replica »

Tak for svar.

Tror ikke jeg vil begive mig ud på gåben med en hest der er frisk - der kan jeg bedre "følge" med når jeg sidder på ryggen. Så lige så snart vi er lidt mere klar (2 uger eller så) ja så er planen at vi skal ud på tur.

Mht foldtid så går hun jo i løsdrift - så hun bevæger sig jo hele dagen.

Kan høre jeg selv har sat mig mere eller mindre de samme mål som du foreslår 99e. Så den fortsætter jeg bare med. Bakker må jeg på jagt efter når vi begynder at bevæge os ud i naturen :)

Kunne jo være i havde nogle gode fifs eller noget jeg absolut ikke skulle gøre :)
ImageImage
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Genoptræning af overvægtig hest!?

Post by Ane »

i øvrigt: mht underlag ville jeg ikke være så bange, det vigtigste er at det ikke er ensidigt, hverken det helt hårde eller det helt bløde er godt hvis der er for meget af det, variation.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Genoptræning af overvægtig hest!?

Post by Lone Beck »

Det farligste ved at skridte rundt i ridehuset, er vist at I risikerer at dø af kedsomhed :hhansen:

Men når risikoen for dét begynder at føles for overvældende, kan du jo tage det som et tegn på at I er klar til at vove jer lidt ud i naturen, eller begynde at trave og lave lidt volteøvelser :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply