Fede heste

keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Fede heste

Post by keppie »

apropos vores egen opfattelse af vores børn se her http://www.e-pages.dk/herlevbladet/99/

Det samme gælder vores dyr vil jeg mene.

Vi havde også på et tidspunkt rigtig mange fede heste i vores stald. Vi ville jo gerne give tæt på ad lib hø/wrap og det kan fritidsheste af de nøjsomme typer bare ikke klare.

Lige efter vi havde afholdt seminar med Brian Hampson og Katie Asplin (som forøvrigt syntes at de fleste af vores heste burde tabe sig yderligere) så blev jeg meldt til Dyrenes beskyttelse for at have tynde og udslukte heste!! Svenningsen fra dyrenes beskyttelse var forarget over at jeg var blevet meldt. Han fandt ingen tynde heste, derimod at flere var på en huld 7 ud af 9.

Men man får virkelig at høre hvis ens hest er normalvægtig, men der er generel accept af fede heste, for de har jo bare haft det (for) godt.

Og hånden på hjertet, er I sikre på at kunne mærke forskel på fedt og muskler på jeres heste?

Jeg har spurgt ham der slagter for Zoo og for Landbohøjskolen om man kan mærke forskel og han siger nej. Og han ser rigtig mange heste om ugen levende med skind på, og derefter parteret uden skind.
aribeth

Re: Fede heste

Post by aribeth »

jeg tror der er rigtig mange der ikke kna se forskel....


Basse fx.... ham kan man faktisk mærke ribbenene på hvis man bare lægger hånden på siden af ham... dengang i "gamle dage" der kan jeg huske at man lærte at man skulle kunne mærke og gerne ane de bagerste ribben... så var hesten ved normalt huld!


Basse er STÆRKT overvægtig!!!! alligevel kan man jo altså mærke dem, ribbenene!


Han har fedtdeller ved skulderen, over haleroden, halskammen... foran på bringen...
Folk siger han har sådan en flot hals!! det synes jeg er meget sigende... der er rigtig mange der synes det ser flot ud med den der hvælvede fedtkam! jeg tror ikke de ved det er fedt...
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Fede heste

Post by BeritH »

Hmmm......... Er der dømt "fed" her?

Image

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Fede heste

Post by FruTusse »

Oooohhhh, smukke Vakse! :elsk:

Og sådan ser en velmuskuleret fuldblod så ud :mikkel: - og så går han ikke engang til ridning, for Vakse går ind for frihedsdressur med dertil hørende samtidig dressur og opdragelse af sin mor! :viben: :viben:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Fede heste

Post by kamber »

BeritH wrote:Hmmm......... Er der dømt "fed" her?

Image

BeritH


Han ser fin og helt tilpas ud, synes jeg. Men derudover vil jeg give andre ret i, at mange bytter rundt på fedt og muskler - også folk, der egentlig burde vide bedre.

Min er fed - det er der sgu ikke tvivl om. Sådan rigtig sommerfed. Det kunne da godt se ud som om, at han har lagt muskler bag skuldrene, men dovendidriken her ved godt, at det bare er fedt :hhansen:
Et in arcadia ego
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Fede heste

Post by BeritH »

keppie wrote:Og hånden på hjertet, er I sikre på at kunne mærke forskel på fedt og muskler på jeres heste?


Ja jeg vil vove den påstand, at det du ser i denne bagpart er mestendels muskler. Fedt er ikke så markeret, som det du ser her.

Nu har jeg ikke billeder af Chorea, ellers ville det vise det modsatte, nemlig en fedtbefængt bagdel.

Image

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Fede heste

Post by Lena »

BeritH wrote:Hmmm......... Er der dømt "fed" her?

Image

BeritH


Sikke en sprød sag............. jeg forestillede min at Vakse var en halvfed isbuk :hhansen:

Du har da vist ikke været særlig flittig til at vis ham frem, hva?? :peg:
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Fede heste

Post by BeritH »

Ha ha Lena, det er godt nok første gang Vakse er blevet sammenlignet med en halvfed isbuk :-)

Nope - han er såmænd en vaskeægte fuldblod og på billedet 15 år gammel og pensioneret. Men han ældes med værdighed :elsk: :elsk:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Fede heste

Post by Lena »

BeritH wrote:Ha ha Lena, det er godt nok første gang Vakse er blevet sammenlignet med en halvfed isbuk :-)

Nope - han er såmænd en vaskeægte fuldblod og på billedet 15 år gammel og pensioneret. Men han ældes med værdighed :elsk: :elsk:

BeritH


Jeg har jo aldrig set smuksakken før....... :hhansen:


Min mand fortalte også en overgang om en gammel legekammarat...... Jeg forestillede mig at han var høj, slank og lyshåret....... :viben: Han viste sig at være lille, tyk og helt sorthåret........ :viben: :viben:
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Fede heste

Post by Ane »

Hvad med de andre Berit? :hhansen: Jeg tror aldrig jeg har set en fed fuldblod.

Min er fin lige PT, man kan skimte ribbenene når han vender og han har ingen fedtdepoter, men han får heller ingen græs andet end når jeg tager ham i snor (har en lille tendens til forfangenhed) :loneb:

Edit: jeg så ikke du allerede havde skrevet om Chorea

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply