Ride i rebgrime

User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Ride i rebgrime

Post by KatieKat »

Ja. Det lidt jeg rider foregår i rebgrime.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

Re: Ride i rebgrime

Post by aribeth »

ja... den er fin at ride med ... rebgrimen... men det skal være en ordentlig en!!!!


Jeg rider med den nu og da...
aribeth

Re: Ride i rebgrime

Post by aribeth »

parellis er meget gode!


Snorene skal ikek være for tykke... og den skal helst være sådan godt "levende" i det...
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ride i rebgrime

Post by 99E »

En god rebgrime passer hesten, er i tyndt (men ikke for tyndt) reb, er i levende og blødt reb og er monteret med en god mecate - jeg foretrækker en nylon i meget levende reb, men en god (GOD!!!!) hestehårsmecate har en vis lækkerhedsværdi. Jeg synes bare sådan en hører til på en bosal...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ride i rebgrime

Post by 99E »

Nåhjo: Og det er en god idé at lære et godt "nødstop", så man ikke lige pludselig har tabt.
Og at lære at ride med den "generelt" - den er anderledes end en trense, minder faktisk mere om at ride på blank kandar på alle andre punkter end "nødstop", fordi man ikke kan hjælpe hesten særligt godt med bøjning og fordi at trække bagud på begge tøjler ikke er særligt effektivt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ride i rebgrime

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Jeg bruger ikke tøjler til stop....jeg læner mig en anelse tilbage i sadlen...og jo så løfter jeg lige op i tøjlen, bare et par cm, uden noget træk nogen steder...

Det burde kunne lade sig gøre med bare en snor på?

Yep.
Hvad gør du, hvis det ikke er nok? De fleste, der "rider almindeligt" eskalerer signalet ved så rent faktisk at trække bagud i tøjlen - og det er ikke særligt effektivt på en rebgrime - marginalt mere effektivt end på en staldgrime, faktisk.
I'm just sayin'...

Men det er en rigtig god idé at starte i hallen - og teste alle gangarter... :linski:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ride i rebgrime

Post by 99E »

Det, jeg som "seriøs rebgrimerytter" er "bange for" er naturligvis at en eller anden tænker at "Det er jo nemt nok" om at ride i rebgrime - og så havner ude foran en bil eller på anden måde kommer til skade (og skader andre) fordi vedkommende ikke har styr nok på at ride i grime.

Og derfor fabler jeg altid om stop, stopsignal, nødstop etc. når "uvidende" mennesker overvejer at ride i grime.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Ride i rebgrime

Post by Intunia »

Er det ikke også en ældre hest du kender godt !?
Hvis han ellers ikke plejer at gå igennem hjælperne, så ser jeg ingen problem i at ride i rebgrime.
Jeg har en riderebgrime, men jeg bruger mest en blød hackamore. Den rebgrime jeg har er af meget tyndt reb, så den er faktisk lidt for skarp synes jeg. Jeg kunne selvfølgelig padde den lidt :ehj: hmm.
Vil du se et billede ?
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Ride i rebgrime

Post by Intunia »

Så fik jeg taget lidt billeder, inden aftenen ridetur.
Hvor er det feeeedt at kunne ride om aftenen igen, når ungen er puttet :jeanie:
Nå men her er den jeg bedst kan lide, og plejer at bruge.
Image

Og her er den jeg synes er lidt for skarp. Det er vel egentlig en reb-sidepull
Image

Og her er hackamoren..

Image

Og så er der også liiiige et billede fra skoven

Image

Vi mødte både rådyr, og her sidder mikkel ræv på vejen, man kan lige se ham hvis man kigger efter :-)


Image
bla bla bla
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Ride i rebgrime

Post by udlandet »

Jeg kan godt lide tanken om repgrimer. Stort set alle vores heste har kunne rides i grime. Det var noget jeg stod og tænkte på igår da jeg så en flok tøser ride. Hvad skete der lige med alm bid f.esk? Hvorfor rider små unger med sporer og stang? Jeg taler børn mellem 8-10 år. Det skræmmende er at de børn jeg så ride er børn af ryttere, ryttere der har haft hest i årevis :mur: Jeg er så glad for at jeg har gjort noget godt heri livet. Nemlig at lære min datter respekt for hendes mund og at en hest kan rides med en grime og en snor. Så er jeg da lykkedes med noget.
Post Reply