Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by 99E »

HelleK wrote:Aribeth : jeg er desværre udstyret med vildt ringe ryg, så tror vist ik det blir i det her liv....Desværre !!
Jeg vil tale med smeden om evt oftere beskæring....men tror nu næppe det er nødvendigt for de vokser faktisk ik voldsomt...men tak for tippet


Hvis det drejer sig om "bare" at runde kanter og "tage det værste" er det for det første noget alle kan lære (jeg ved godt, det er meget politisk ukorrekt at sige og at jeg risikerer at få et DS-tæskehold på nakken) - for det andet er der tricks og hjælpemidler, der kan skåne ryggen - forudsat at hesten står pænt.

En nem og billig metode er at iføre sig gode, velpolstrede knæbeskyttere (slå en brolægger ned og stjæl hans...) og sidde på det ene knæ mens hoven hviler på det andet bens lår. På den måde kan man nemlig undgå at skulle bøje i lænden.
En anden er kombinationen af værkstedstaburet (en af dem med hjul og vørktøjsbakke) kombineret med en hovstand, der har en lille "høngekæje" af stov, koden kan hvile i.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by HelleK »

99E wrote:
HelleK wrote:Aribeth : jeg er desværre udstyret med vildt ringe ryg, så tror vist ik det blir i det her liv....Desværre !!
Jeg vil tale med smeden om evt oftere beskæring....men tror nu næppe det er nødvendigt for de vokser faktisk ik voldsomt...men tak for tippet


Hvis det drejer sig om "bare" at runde kanter og "tage det værste" er det for det første noget alle kan lære (jeg ved godt, det er meget politisk ukorrekt at sige og at jeg risikerer at få et DS-tæskehold på nakken) - for det andet er der tricks og hjælpemidler, der kan skåne ryggen - forudsat at hesten står pænt.

En nem og billig metode er at iføre sig gode, velpolstrede knæbeskyttere (slå en brolægger ned og stjæl hans...) og sidde på det ene knæ mens hoven hviler på det andet bens lår. På den måde kan man nemlig undgå at skulle bøje i lænden.
En anden er kombinationen af værkstedstaburet (en af dem med hjul og vørktøjsbakke) kombineret med en hovstand, der har en lille "høngekæje" af stov, koden kan hvile i.


det lyder besnærende....men det ville jo så kræve at jeg osse lærte at pille skoene af kræet og lægge dem på igen bagefter.....Det tror jeg sgu ik jeg tør !!!!
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Lena »

99E wrote:
Lena wrote:Men skal man være klogere end smeden?

Nej.
Men man SKAL være "klog nok" til at stille de rigtige spørgsmål til smedens arbejde, og man "skal" vide nok til at kunne gennemskue "dårlige argumenter".



:roed:

Ja, så kan jeg jo nok forvente at HV kommer og fjerner UNIK i de nærmeste dage...... :hhansen:

Jeg føler ikke at jeg er autoritetstro og bare retter ind............. men derfra og til at kunne gennemskue om noget er dårlige argumenter........ hos en smed........ der synes jeg er langt............

Hvis jeg havde været autoritetstro, så havde UNIK ikke være i live i dag........ For han kunne ikke helbredes!

Hov.............. Dét der med mavefornemmelsen......... den plejer at være god nok.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Ane »

Jeg synes det springende punkt er at kunne genkende en god velformet sund hov.. kan man det så kan man undre sig til sin smed om høje dragter, lange tæer, små sko eller hvad det nu måtte være

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by 99E »

Ane wrote:Jeg synes det springende punkt er at kunne genkende en god velformet sund hov.. kan man det så kan man undre sig til sin smed om høje dragter, lange tæer, små sko eller hvad det nu måtte være

Præcis.
Man behøver ikke kunne sige "Se, hoven ser sådan her ud, nu skal du gøre sådan og sådan!".
Men man er nødt til at kunne sammenligne sin egen hests hov med "en idealhov" og kunne spørge "Hvorfor er den her hov så flad, og hvad kan vi gøre ved det?" eller "Hvorfor er denne hov så stejl, og hvilken betydning har det?".

Og hvis man så samtidig ved at "Sådan er det bare!" som regel er et meget dårligt svar - så er man godt på vej.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Lena »

Jamen...........

Hove er jo ikke ens......... Jeg synes at jeg kan se, at det der er idealet hos én race er uønsket hos en anden.......

Det kunne jeg se at da der i sommer var bedømmelse af Fellpony´s i Roskilde. Flade og stærke hove....... hvor det hos andre racer ser ud til at de bestemt ikke må se sådan ud.......
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by 99E »

Lena wrote:Hove er jo ikke ens......... Jeg synes at jeg kan se, at det der er idealet hos én race er uønsket hos en anden.......

Der er jeg så uenig - ligesom jeg heller ikke mener, mans kal lade sig spise af med at "Alle tunge hesteracers hove får vinger og er flade, sådan er dét bare!" eller "Nåhja, men din hests horn er svagt og flækker, det er der ikke noget at gøre ved..." - eller "Alle fuldblodsheste har flade, svage hove og skal have sko på, det er der ikke noget, jeg kan gøre noget ved!" - eller "Din hest har stærke hove, de kan sagtens tåle at gå 20 uger uden beskæring, det gør ikke noget de får de vinger der..."

Der er nogle grundlæggende træk ved hove, som er sunde træk - og nogle, der er usunde.

Uanset race - og uanset at nogle raceforeninger har en eller anden absurd ide om hvad en god (eller rettere: Smart udseende!!!!) hov er.
Som fx da der var nogle quarterdommere, der havde held til at skabe en hovmode á la coladåser: meget SMÅ, men HØJE og nærmest lodrette styltehove. *Suk*
Man skulle tro at det siger sig selv at der skal en seriøst god hov til at bære 600 kg hest - og at det IKKE skal være en hov på størrelse med dem, der normalt sidder på en welsh mountain...

:mur:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Lena »

He he............ nå ja, så har jeg jo ret............ at det der er ønsket hos én race ikke er det hos en anden.......... :hhansen:
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by keppie »

Alle føl er faktisk født med en korrekt og sund hov med hovbenet placeret det rigtige sted. Det har der været en undersøgelse der har bevist. Danske smede har haft adgang til den information, fordi jeg har fået det genfortalt af en dansk smed der var med til hovsymposiet i Herning. Kirstin Becker præsenterede informationen. Man har så undersøgt de samme føl da de blev voksne og så man mange afvigelser i hovkapslens form og sunket hovben på en del af individerne. De tunge racer har en tendens til at blive fladsålede, MEN er det ikke fra fødslen. tilgengæld har man nu fundet ud af at grunden til de er flade er fordi de også akkumulere meget fedt og derved har insulinresistens. Dvs Friesere, tinkere, welsh cob, nordsvensk travere, haflingere og andre tunge heste og barokke racer har let til fedme og fedtdepoter de forkerte steder. Så det er en arvelig tendens til fedme kombineret med nogen udefra kommende påvirkninger= For meget mad og for meget sukker og stivelse og for lidt motion. Så det kan godt lade sig gøre at have koldblodsheste med konkave såler, men det kræver en streng diæt og motion. Jeg har en tinker hos mig, med noget at de mest konkave såler. Hendes tidligere smed havde fortalt hende at den ville blive fladsålet med alderen. Men ved I hvad? Det er op til hende selv..


Lad os så tage travere og fuldblodsheste, der har gået løb. De er ofte knaldfodret med havre og får sko på i en ret ung alder. Hovben og den elastiske strålepude udvikler sig til hesten er 5 år. Dvs tidlig og snæver skoning ødelægger hovbenets udvikling. Derudover hæmmer sko kontakt til strålen og kun ved kontakt (pres og ophør af pres) vil den elastiske strålepude udvikle sig.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by keppie »

Den ville ikke poste længere indlæg, så jeg fortsætter her:

Lidt anatomi, hovkapslen sidder rundt om hovbenet fasthængt af to sæt lameller, så har man et hovben der ikke har udviklet sig i bredden pga tidlig skoning og tendens til snævre hove (travere har den tendens), så vil det være svært at få hoven bred igen. Men det kan lade sig gøre i teorien, fordi al vores knoglemasse er udskiftet i løbet af 10 år. Men det vil være en sej process som kræver rigtig meget bevægelse og hyppige beskæringer af tåen og her er en god fold ikke nok.

De snævre hove, ses tit på det jeg kalder ørkenheste. Dvs heste fra tør klima. De har rent genetisk lidt mere oprette hovvægge og bliver de ikke motioneret nok eller går på vores våde folde og med for sjælden beskæring, så får vi de forsnævrede hove, som vi tit ser på de spanske heste. Men de er ikke født snævre!

Så man skal virkelig gøre sig klart hvad der er arv og hvad der er miljø. Og som Ninie oplever jeg tit at smede (og dyrlæger) trækker på skulderen og siger, sådan er det bare.
Der er ikke nok interesse i at finde ud af hvorfor hovene ser ud som de gør og derfor finder man heller ikke løsningerne. For kunne vi bare beskære os ud af problemerne, men det kan vi ofte ikke, fordi der skal optimeres rigtig meget på miljøet også. Nogen hove er nemme at rette, fordi her skal man bare korrigere lack of farrier disease. Andre gange kræver det noget andet. F.eks kan jeg ikke fikse flade hove alene med beskæring for i reglen er det en foderændring der skal til.
Post Reply