Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Ane »

Hapset fra Hestens værn:
Tommelfinger-regler til vurdering af beskæring
og balancering af hoven
Heste med normal benstilling og tåakse:
- kronrand og underlag er parallelle, når hoven ses forfra
- afstand fra underlag til kronrand i tåen er dobbelt så høj som
afstanden fra underlag til kronrand i balleregionen
- tåaksen skal være lige, dvs. hornvæg og kodeben skal flugte
- vægtbæring skal altid hen til og med det bredeste sted på strålen,
og der bør der være en fornuftig og ligelig belastning i hoven


...og HHansen hoven skal blive jævnt bredere fra kronrand til undersiden af hoven, men du har ret, der er rigtig mange hove derude der ligner coladåser

-Excuses are the nails used to build a house of failure
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by misssophie »

Tullamore: dejligt at se en stort set perfekt hovform

Lena: jeg tror der menes for stejl eller for lodret,- hvilket jeg også umiddelbart synes det kunne se ud som.

Alle: hvor mange af os véd hvordan idealbilledet af en hov ser ud?
hvis ikke vi véd det,- hvordan skal vi så vide om der bliver udført et dårligt smede-arbejde på vores heste?
man kan altså spare sig selv for mange problemer og hovsygdomme ved at kunne gribe ind i tide.

Min krampes hove var lange og elendige da vi fik hende,- de driller stadig.
især den ene ekstremt flade baghov driller,- og strålerne vokser i alle retninger, vokser pludselig sammen i hovkløften,- danner i stedet en ny revne ind i siden af strålen,bliver pludselig mega smal, hovbyld osv.
det ene afløser det andet...

hun går uden sko, og bliver beskåret hver 4-5 uge af Keppie som laver et godt men utaknemmeligt job.
det skal også siges at hun beskar min tidligere hest uden problemer,- det er ikke fordi der er noget galt med Keppie´s beskæring, at min nuværende krampe har tåbelige hove.
Jeg er desuden udemærket klar over hvordan en hov skal se ud, og følger meget med i beskæringen.

desuden står kræet, når hun græsser, altid med det samme ben fremme og det andet bagude.
det gør at på det ben der står forrest, har hoven en stor tendens til at blive lang,- jeg filer på den hver anden uge,- men der er alligevel en synlig forskel.

grunden til de dumme hove er ikke omgivelserne,- hun går i løsdrift, står på easystry der muges morgen og aften, står på drænede folde,- det halve af folden er grus, og hun er ikke specielt overvægtig (måske 10-15 kg...)

min pointe??? selv om forholdene er i orden, kan man godt have en hest med besværlige hove.
man kan ikke altid beskære sig og fodre sig ud af problemerne...
desuden kan tidligere smedes skod-beskæring og skoning give problemer mange år efter.

jeg skal lige skynde mig at sige at BeritH´s fuldblod står på samme folde, og har de nydeligste og mest velformede hove idag.
tidligere trådte han alle sko af, og var død-øm når han tabte en sko.
aftagning af sko har for ham været en perfekt løsning.

jeg prøver om jeg senere kan få lagt nogle billeder ind...
Misssophie
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by HelleK »

misssophie wrote:
min pointe??? selv om forholdene er i orden, kan man godt have en hest med besværlige hove.
man kan ikke altid beskære sig og fodre sig ud af problemerne...
desuden kan tidligere smedes skod-beskæring og skoning give problemer mange år efter.

...

:jeanie: :jeanie: :katiekat: :respekt: Kunne ikke være mere enig.....Dårlig fodring, mangel på vitaminer etc etc etc hos tidligere ejere kan jo spøge i årevis efter ....Jeg har en ret god ide om, at det er noget af det sidste jég kæmper med... Men så må man jo trøste sig med, at det retter sig før eller siden !! :ehj:
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Intunia »

Jeg har bare længe været grædefærdig over den ene krikkes hove.
I 1½ år har jeg kæmpet med en revne i tåen, og nu er det anden gang jeg forsøger mig med at få den fjernet ved hjælp af skoning.
Jeg har ellers brugt boots, og beskæring hver 3 uge, men lige så snart den er ved at være nede, så kravler den opad igen.
Nu er den skoet, og det stabilisere eller fikserer tåen, så den er ikke blevet værre.
Men jeg vil allerhelst have en hest uden sko, ikke mindst fordi det er meget besværligt at få smed her i området !

Her er et billed af forhovene som de så ud sidste sommer, inden beskæring.
Image



Image
bla bla bla
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by misssophie »

intuina: jeg kunne forestille mig at problemet med revnen bliver større så snart der er gået lidt tid siden sidste beskæring?

hvad hvis du efter beskæring sørger for at file hoven hver eneste uge? måske det kan holde revnen fra døren?
Misssophie
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Intunia »

misssophie wrote:intuina: jeg kunne forestille mig at problemet med revnen bliver større så snart der er gået lidt tid siden sidste beskæring?

hvad hvis du efter beskæring sørger for at file hoven hver eneste uge? måske det kan holde revnen fra døren?


Jo, men jeg har filet og filet synes jeg. Man kan selvfølgelig altid sige at det ikke var godt nok.
Jeg har også brugt hesten til ture, da hun ikke har været halt af det før her i februar. og selv med nybeskåret hov og boots på kravlede revnen opad, sædvanligvis efter en tur.
Nu er hesten skoet, og det bliver den ved med at være, indtil revnen er groet ud. !
Og så må jeg være lidt mere obs på beskæring efterfølgende.
bla bla bla
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by Lena »

Jeg kan altså ikke lade være med at tænke om man skal være klogere end smeden før det er forsvarligt at have hest.......... Jeg har tillid til at det min smed gør er rigtigt........... det kan jeg måske slet ikke have?

Jeg hører gang på gang at det skal være en reg. smed.............. det er no go at bruge ikke uddannede, ikke reg. og barfodstrimmere....... :ehh:


Men skal man være klogere end smeden?
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by HelleK »

Lena wrote:Jeg kan altså ikke lade være med at tænke om man skal være klogere end smeden før det er forsvarligt at have hest.......... Jeg har tillid til at det min smed gør er rigtigt........... det kan jeg måske slet ikke have?

Jeg hører gang på gang at det skal være en reg. smed.............. det er no go at bruge ikke uddannede, ikke reg. og barfodstrimmere....... :ehh:


Men skal man være klogere end smeden?


Ja...og samtidig skal man være dyrlæge, sadelmager, kiropraktor, foderkonsulent OG berider !!! :ehh:

Og det er jo forholdsvis svært, hvis man stadig skal ha et fuldtidsjob ved siden af og tjene penge til hele festen.... det ér sgu ikke nogen nem sport vi har valgt !!!! :linski:
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by misssophie »

næh, jeg tror næppe at os der har arbejde ved siden af, har tid til at blive klogere end smeden...

men nu forholder jeg mig jo nysgerrigt og kritisk overfor alt muligt, også overfor min smed, og jeg vil vide hvorfor hun gør som hun gør.

jeg er ligeså kritisk overfor læger, tandlæger, dyrlæger, kommuner, forsikringsselskaber,og alt muligt andet... pisseirriterende måske,- men til gengæld har jeg i mange tilfælde undgået nogle store fejl, ved selv at sætte mig lidt ind i sagerne og spørge andre til råds og få en anden mening. Jeg mener ikke at jeg har "råd" til at stole blindt på "autoriteter".
det er mit valg, jeg siger ikke at alle bør have det på samme måde, det må man jo gøre op med sig selv.

Til gengæld oplever jeg jævnligt hvor autoritetstro fx kollegaer er,- og hvor galt de kan komme afsted. fx folk der ikke har lyttet til mavefornemmelsen når lægen sagde der ikke var noget galt, og endte med at dø af ubehandlet kræft osv osv osv.
Jeg véd efter en oplevelse med en dødssyg kæreste, at de fleste læger vil sige at der ikke er noget galt,- simpelthen fordi de ikke VED hvad der er galt.

-og med to heste der begge har været fejlbeskåret/skoet, véd jeg på den hårde måde hvor meget det kan ødelægge mange år efter, og det vil jeg gerne undgå.
derfor prøver jeg at sætte mig ind i tingene, for det er jo mig der får dyrlægeregningen eller står med en hest der skal aflives bagefter...
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hov, hovkvalitet, form og beskæringer/skoninger

Post by 99E »

Lena wrote:Men skal man være klogere end smeden?

Nej.
Men man SKAL være "klog nok" til at stille de rigtige spørgsmål til smedens arbejde, og man "skal" vide nok til at kunne gennemskue "dårlige argumenter".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply