vitaminer/mineraler via naturmetoden

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lone Beck »

Lena wrote:Vores heste er ikke vilde med dem. Vi har endda købt hele to forskellige slags........ så de får bare vitaminbrikkerne i sommer som de plejer.......

Men er det en skrøne at de æder det de har behov for?


Det håber jeg sgu. Jeg købte engang en spand med sådan en velsmagende vitamin-mineralblanding. Den åd Fie det meste af i løbet af et døgn. Er det ikke 10 kilo, der er i? Eller er det 15?... :ehj:

Bagefter gav jeg ponyerne resten, og de brugte den meget mere behersket.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Intunia »

Lone, der har nok været malasse i den blanding du købte.
Jeg kan anbefale den røde salvana mineral slikbalje, som er UDEN melasse. Og så koster den kun 100 kr.
Den går de til meget mere behersket !

Mine får ellers salvimin grøn, men jeg er begyndt at give dem mindre end anbefalet dosis, da de begyndte at sortere mineralerne fra. Hvis de mangler, kan de jo bare bruge slikbaljen.
bla bla bla
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lena »

Der har helt sikkert ikke været melasse i dem vi har købt........... :hhansen:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lone Beck »

intuina wrote:Lone, der har nok været malasse i den blanding du købte.
Jeg kan anbefale den røde salvana mineral slikbalje, som er UDEN melasse. Og så koster den kun 100 kr.
Den går de til meget mere behersket !

Mine får ellers salvimin grøn, men jeg er begyndt at give dem mindre end anbefalet dosis, da de begyndte at sortere mineralerne fra. Hvis de mangler, kan de jo bare bruge slikbaljen.



Jaja, der var melasse i - det var mums, mente Fie, den slikmund :aribeth:

Så det køber jeg ikke igen :ide:

Jeg kan bare ikke se fidusen i at købe en mineralbalje, hvis man skal give vitaminer ved siden af. Så kan man da ligeså godt fortsætte med vitamin/mineralblandingen ? :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lena »

Næh............. jeg er også så meget kontrolfreak, at jeg ikke vil have det godt med at de skal "tage selv"............
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Intunia »

Hehe, det er vel ikke værre eller bedre end at få en vitamin og sukker OD, hvis krikken har spist 10kg på en dag ! :hhansen:

Jeg har tænkt mig at give mine salvana græskiks sammen med slikbaljen, når de skal på græs.
Det er nemmere og bedre tror jeg, end at skulle blande salviminen op med andet foder, som de ikke har brug for, når de går på græs.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by 99E »

Man kan vel sagtens give dem salviminen "alene", altså uden at blande det op i andet foder? Altså, hvis hesten vil spise det.

Jeg er ikke glad for de der slikbaljer.
Jeg kunne finde på at bruge det til fårene (stillet et sted hvor hestene ikke kan nå...) - som alligevel får foder på en mere laissez faire-agtig måde end hestene (der hældes korn i krybberne og de spiser fra den krybbe, de nu lige føler for).

Men hesteslikbaljer - nej tak.
Dels er det vigtigt, fårene ikke kan komme til dem, så de ville skulle hænges (højt) op, dels vil jeg meget gerne sikre mig mod at min altædende pony øder en balje om dagen - og at Mikkels småtspisende hest får noget overhovedet.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Intunia »

99E wrote:Man kan vel sagtens give dem salviminen "alene", altså uden at blande det op i andet foder? Altså, hvis hesten vil spise det.


Well, det er IKKE det, der står på posen ihvertfald. Jeg mener der står 100 g skal blandes med minimum 1 kg andet foder.
Og nej, de vil heller ikke æde det alene.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by 99E »

OK, jeg har ikke brugt Salvimin så pokkers meget, så jeg må indrømme, jeg ikke har styr på hvad der står på posen.
Jeg smider det bare i foderplansberegneren og får tallene til at se pæne ud.

Det der med at sortere vitaminerne fra...
Mikkels hest gør det med ALLE vitaminer, vi har prøvet.
Så vi holder os til Regulator C. som er det han hader MINDST - og bløder det op i roepiller.
Min? Æder alt, hvis man siger det er mad.
Arj, ikke helt: Hun ville alligevel ikke have hundens tørrede fisk, da jeg tilbød hende en.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lena »

UNIK er også forbasket selektiv........ Jeg skiftede fra Suregrow til Racing Mineral for at frigive nogen FE til wrap......... Blandede Racing Mineral op med Safe & Sound, hvidløg og Linamix...... Men ville kræet æde det? Nope!!!

Så nu er vi tilbage ved Suregrow igen..........
Post Reply