vitaminer/mineraler via naturmetoden

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lone Beck »

Gad vide, om man kan fodre så alsidigt med forskelligt foder, at hesten bliver dækket ind med vitaminer og mineraler?

Er der nogen af jer andre, der nogensinde har undersøgt hvad der skulle til (jeg tænker ikke på prisen, kun på indholdet)?

Jeg vil ha' et foderprogram at lege med :katiekat:

- Men jeg er for nærig :minna:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lena »

Det lyder spændende, men hvorfor............? Bliver det ikke frygtelig besværligt?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lone Beck »

Lena wrote:Det lyder spændende, men hvorfor............? Bliver det ikke frygtelig besværligt?


Jo, sikkert - og dyrt går jeg ud fra. Jeg er bare nysgerrig :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by 99E »

Jeg har ikke regnet det efter, men der er "ways of doing just that" - dels er det noget med at stille ting til rådighed hvorfra heste i naturen ville få deres mineraler (kalkblokke, naturlige saltaflejringer, forskellige jordbundstyper), dels noget med at fodre... Meget alsidigt.

Jeg har et par bøger...
Men det er alt for besværligt til at jeg gider - i forhold til at købe en sæk Regulator Complete...

Pat Coleby skriver noget om det:
http://www.acresusa.com/toolbox/press/naturalhorse.htm

Og Jamie Jackson (ham barfodsfidusen) siger også noget om det i sin forfangenhedsbog, bl.a.:
http://www.amazon.co.uk/Founder-Prevention-Cure-Natural-Way/dp/0965800733
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lone Beck »

TAk, 99E, det vil jeg prøve at studere, når jeg er mere vågen :mikkel:

Jeg tror bestemt heller ikke jeg gider, men det kunne da være interessant at vide, hvad der skulle til :lol:

Så bliver man sikkert vældig glad for at kunne betale sig fra det :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by keppie »

Det ville kræve mange flere analyser på naturligt forekommende fødeemner end vi har adgang til. her tænker jeg på forskellige urter, planter, træer osv.

Jeg ved når jeg laver foderplaner uden mineraler, så bon´er den ud på selen og kobber. Og hvor får man det naturligt?

I virkeligheden ved vi alt for lidt. Brian Hampson kommer her den 8 maj og fortæller lidt om hvad de forskellige brumbies kan leve af de forskellige steder de nu færdes i.

Vi sætter jo hegn rundt om folden, sår kulturgræsser og få arter at vælge imellem, udpiner jorden, forurener. I det hele taget ved vi meget lidt om hvad heste ville æde hvis de helt frit kunne vælge. Vores fauna har jo også taget præg af vores kolonisation. F.eks er der ikke de samme planter i grøftekanterne som der var i 1900 tallet.

Der er også meget lidt viden om hvordan heste helbreder sig selv med urter. Vi ved at overvægt påvirker både vores og vores hestes immunforsvar og evne til at optage mineraler.

Ja jeg håber det er noget vi kan blive klogere på ved at studere fritlevende hestes ædeadfærd og se hvordan det påvirker deres fysiologi.
Bare tag eksemplet med islandske heste og forekomst af sommereksem? Hvorfor er de fri for problemerne på Island og rammes når de flyttes til Danmark?

www.brian-katie-seminar.dk
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Jeg er til St.Hippolyt....det er organisk mineral osv...

Der er jo masser af produkter "nu til dags", der er baseret på organiske mineraler.
Regulator Complete, den der ene Travo, Salvimin Grøn er da også?

Jeg synes problemet med Hippolyt er at det ser "dumt" ud i vores foderplaner. Det er svært at få til at balancere, synes jeg.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by keppie »

hippolyt mangler kobber og selen og hverken producent eller importør har endnu kunne svare mig, hvorfor det ikke passer til dansk grovfoder, som netop er kendetegnet ved lavt indhold af netop selen og kobber.

Kobber har betydning mod udvikling af skeletforstyrrelser, altså ikke noget du kan se udenpå hesten.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lone Beck »

Et beslægtet spørgsmål: Jeg kiggede lige på en af de der mineralbaljer, man kan købe og parkere på folden, når hestene er ude i døgndrift.

Alle de nødvendige mineraler, står der på baljen - men hvad med alle de nødvendige vitaminer?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: vitaminer/mineraler via naturmetoden

Post by Lena »

Vores heste er ikke vilde med dem. Vi har endda købt hele to forskellige slags........ så de får bare vitaminbrikkerne i sommer som de plejer.......

Men er det en skrøne at de æder det de har behov for?
Post Reply