Kan heste læse intensioner ?

Post Reply
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Kan heste læse intensioner ?

Post by Intunia »

Jeg har lagt mærker til, at når jeg har min søn med ude på folden, kan han tillade sig meget mere, end jeg kan. Han har jo et barns kropssprog, og han hopper, danser og løber, uden at hestene tager specielt notits af det. Som om de læser at han ingen dårlige intentioner har.

Og hvis jeg går og muger, eller har fokus væk fra hestene, kommer de tit tæt på, uden jeg lægger mærke til det. Og i de situationer kan de godt blive ramt af en albue i hovedet eller lignende. Men reaktionen er helt anderledes, tror jeg, end hvis jeg bevidst slog den i hovedet ( hvad jeg selvfølgelig ikke gør).

Så min påstand går ud på, at heste kan læse, eller ihvertfald forsøger at læse vores intensioner.

Hvad siger du ?
bla bla bla
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Kan heste læse intensioner ?

Post by Frieser9460 »

Jeg tror ikke, hesten som sådan kan læse "intentioner"... men jeg tror på, at heste er hyperfølsomme og opfanger alle de små signaler, vores kroppe sender, uden vi selv er opmærksomme på det... om det så kan betegnes som det samme, kan naturligvis diskuteres. :linski:

I hvert fald oplever jeg mine egne heste som "spejle", når jeg omgås dem både i stalden, på folden og i andre sammenhænge. Hvis jeg slapper af og tager tingene, som de kommer, samtidig med jeg signalerer, at det er altså det her, jeg vil, så er der som regel ingen ballade. Men er jeg træt, ked eller stresset, er det stensikkert, hestene også skal gøre knuder. :linski:

Din søn er et barn, og det ved hestene godt. Faktisk oplever jeg gang på gang, at dyrs tolerancetærskel overfor børn er langt højere, end overfor vi voksne, og jeg tror, det hænger sammen med, at dyrene opfatter børnenes sårbarhed, foruden et barn aldrig nogensinde vil kunne være en trussel for hesten. Og det ved hesten godt. :linski:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kan heste læse intensioner ?

Post by 99E »

intuina wrote:Så min påstand går ud på, at heste kan læse, eller ihvertfald forsøger at læse vores intensioner.

Hvad siger du ?

Jeg siger "Ja".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan heste læse intensioner ?

Post by Lone Beck »

Heste er uden tvivl langt bedre til at læse os, end vi er til at læse dem.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Kan heste læse intensioner ?

Post by Stimata Doamna »

Jeg tror, at mange heste har en del mere empati end mange mennesker, udmøntet i en del mere tolerance over for "svage". Jeg har set den adfærd i forbindelse med børns og handicappedes omgang med heste. Også med min egen hest.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Kan heste læse intensioner ?

Post by CXEC »

Jeg siger også ja! Og er jeg KED af det er det STENSIKKERT at Xenia nusser og får mig i godt humør igen!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Kan heste læse intensioner ?

Post by Godzilla »

Sjovt, jeg gik netop ude i stalden og overvejede nogenlunde det her tema, og så opdagede jeg den her tråd :mikkel:

Jeg tænkte at æslerne er enormt gode til at aflæse mig. Og de er også enormt large med børn. Med fremmede voksne er de mere forbeholdne mhst deres intentioner.

Jeg har iøvrigt undret mig over at de skelner mellem hvem der giver signal til en adfærd. F.eks.var Erika (hovtrimmer) her og havde redet på Daisy. Bagefter gav hun hende lidt godbidder og rakte hånden frem for at Daisy skulle give "pote"/hilse. Det er et af Daisys favorittricks. Men hun forstod tydelig vis ikke hvad det gik ud på når Erika rakte hånden frem hvor hun er lynhurtig oppe med forbenet når jeg gør det. Så hun forbandt ikke signalet med Erika som hun gør med mig. Hun forstod simpelthen ikke hvad Erika ville.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Kan heste læse intensioner ?

Post by Annemaja »

Helt klart JA!

Min Vinur elsker f.eks. Tove Due ( www.duetove.dk) ... og gjorde det fra han mødte hende. Og han er slet ikke en ret mange andre end jeg kommer nær. Hun har iøvrigt gjort underværker for ham :-)
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Post Reply