Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by Lena »

Er der én eller flere, der kan forklare mig begrebet "tillært hjælpeløshed".................og hvad der forårsager tillært hjælpeløshed?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by annetteB »

kort sagt er en "tillært hjælpeløs" hest en hest der har lært at uanset hvad den gør, så kan den ikke forhindre ubehagelige ting i at overgå sig.

Inden det "lykkes" rytteren at få hesten derhen, hvor den passivt finder sig i behandlingen, så ser man ofte en længere periode i hvilken hesten først tilbyder flere og flere reaktioner for at opnå eftergift/ro - afvekslende med flugtforsøg/afværgereaktioner.

Tillært hjælpeløse heste er ofte ret mimik- og initiativløse.
De vrinsker sjældent og leger sjældent.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by Lena »

Nu skræmmer du mig............. :hva:

Så er det stort set alle heste der lider under tillært hjælpeløshed............ ok, overdrivelse fremmer forståelsen.......... men det må da være en stor del af bestanden.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by Intunia »

Tillært hjælpeløshed. skal ses i sammenhæng med den kognitive teori, i hvilken det ikke er selve situationen, men de tanker en person gør sig om situationen.

Anvendt på adfærd, der udspringer af medfødte behov, vil operant betingning indebærer en risiko for, at man indlærer såkaldt tillært hjælpeløshed, dvs. at individet lærer, at det ikke nytter, at gøre noget for at få sit behov opfyldt, ingen adfærd giver succes, og ultimativt opgiver man at prøve! Men behovet forsvinder ikke.

Jeg opfatter tillært hjælpeløshed som en generel opgivenhed.
bla bla bla
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by Lena »

annetteT wrote:
Inden det "lykkes" rytteren at få hesten derhen, hvor den passivt finder sig i behandlingen, så ser man ofte en længere periode i hvilken hesten først tilbyder flere og flere reaktioner for at opnå eftergift/ro - afvekslende med flugtforsøg/afværgereaktioner.




Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det helt........... Men hvilke reaktioner kan det være?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by annetteB »

Ja, hvordan reagerer hesten, når den ikke kan hitte hoved eller hale i hvad der forårsager rytterens reaktioner og straffeaktioner? Det kommer an på hestens medfødte temperament, selvfølgelig. Men en hest vil ofte prøve "den adfærd der gav pote sidste gang dét her skete" altså: stoppe hvis rytteren trækker i tøjlen - for det virkede sidste gang: rytteren gav efter på tøjlen. ingen problemer dér, ingen tillært hjælpeløshed, hesten oplever at kunne kontrollere sine omgivelser.

Problemer opstår hvis hesten ideligt udsættes for påvirkninger fra rytteren, som den ikke kan udregne nogen form for konsekvens. Hvis træk i tøjlen det ene øjeblik betyder stands, det næste øjeblik betyder det bøj nakken, det tredie øjeblik betyder det at rytteren er sur eller har mistet balancen....og det fjerde øjeblik betyder det at der kom en spændende fyr ind i ridehuset, og så får hesten lige lidt tøjle og lidt spore, så den kan se lidt "vild" ud.

En sådan hest oplever at den ingen kontrol har over sine omgivelser og de indvirkninger den udsættes for. Hvis den standser for et hiv i tøjlerne, så får den ros og eftergivenhed en gang i mellem, yderligere tøjletræk og måske saven en anden gang, spore tamtam en anden gang osv und sofort.
Alt efter temperament kan hesten blive træg og uvillig eller den kan blive alert og ængstelig fordi den aldrig ved hvad der forventes af den.
Uanset hvad, så vil dens ændrede adfærd under rytter ofte medføre at den får lov at opleve ENDNU flere ubehagelige aktioner fordi rytteren ikke er klar over at det er hans/hendes egen inkonsekvens der giver den "dumme" hest.

Går der helt galt, så ender man med den tillært hjælpeløse hest.
Hesten har simpelthen LÆRT at "livet er ubehageligt og der er intet jeg kan gøre ved det, for alt hvad jeg gør forværrer situationen"
En sådan hest tager sjældent initiativet til noget. Den "tilbyder" ingen reaktioner eller tricks. Den vrinsker sjældent. Den leger ikke, selv når den er på fold med andre ikke-hjælpeløse heste. Den gør sjældent et forsøg på selv at løse et problem eller udforske sine omgivelser (åbne en pose, tømme en æske, pille i en snor)

Tillært hjælpeløse heste kan lære at være "rigtige" heste igen.
Heldigvis.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by Godzilla »

Her er noget om emnet:

In part one of Seligman and Steve Maier's experiment, three groups of dogs were placed in harnesses. Group One dogs were simply put in the harnesses for a period of time and later released. Groups Two and Three consisted of "yoked pairs." A dog in Group 2 would be intentionally subjected to pain by being given electric shocks, which the dog could end by pressing a lever. A Group 3 dog was wired in parallel with a Group 2 dog, receiving shocks of identical intensity and duration, but his lever didn't stop the electric shocks. To a dog in Group 3, it seemed that the shock ended at random, because it was his paired dog in Group 2 that was causing it to stop. For Group 3 dogs, the shock was apparently "inescapable." Group 1 and Group 2 dogs quickly recovered from the experience, but Group 3 dogs learned to be helpless, and exhibited symptoms similar to chronic clinical depression.

Taget her fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by MinnaN »

Jeg får det helt dårligt bare af læse om det.

Godt min lille hest, på trods af at han er rideskolehest, stadig nusser, undersøger poser, vrinsker og leger grimeleg på marken. Der er ellers alt mulig grund til tillært hjælpeløshed ---> Forvirret signalgivning pga rideskoleryttere.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by Lena »

smukke-ped wrote:Det lyder ikke som en særlig rar omgangsform for den hest det går ud over.

Men, der er rigtig mange heste der lider af det.

Mange bør nok spørge sig selv om hvad de kan tillade sig at udsætte hesten for, bare fordi de "kan".



Ja, eller fordi de ikke ved bedre............... siger jeg og ser lidt indad....... vi........... hmmm..............


Bortset fra det, så er UNIK heldigvis stadig nysgerrig og leger masser af grimelege........ Sannie klager i hvert fald over mange døde grimer.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Tillært hjælpeløshed............ forklar mig det!

Post by Lena »

Ja, det er jo dejligt............... men hvis man nu tror at ens hest er "godt opdraget" og døøøøøøøøøgti........ fordi den gør hvad den får besked på......... og så viser det sig at den lider af tillært hjælpeløshed...........

Og så er det jeg spørger............ hvad er forskellen på godt opdraget og tillært hjælpeløshed, hvis der er nogen............ :ehj:
Post Reply