Favorit-behandling af Hovbyld

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Favorit-behandling af Hovbyld

Post by 99E »

Fordi jeg har været et smøl med at få beskåret Sorcha (Skomagerbørns sko og det der...) har hun reddet sig en hovbyld.
Et klassisk eksempel på hvad der sker, når hovens struktur deformeres fordi hun har gået de der 6-8 uger frem for 4.

Så hun er halt, benet er hævet og og alt det der - og Dr. Dyr kommer ud.
Her er det, jeg bider negle.
Vil han skære den ud? Kan han finde den? Hvor meget skærer han? Oh, nej...
Er vi ude i et eller andet "krav" om 700 dages boksro, staldbandager, vinterdækken, klipning, man-afkortning...
(Jah, jeg har været udsat for en konservativ dyrlæge eller 2...)

Min favoritbehandling af hovbylder, især i "yderområder":
Vent.
Lad den hoppe ud gennem kronranden.
Rid.

Hvorfor?
For det første er det et gamble om dyrlægen FINDER bylden.
Og derefter om han kan skære den fri med mindst mulig skade.
Og derefter står hesten reelt med et åbent sår et eller andet sted i bunden af hoven.
Og er øm og/eller halt i op til flere uger derefter.
*Ralle*

Lader man den springe selv er hesten derimod haltfri så snart den er ude, man er sikker på bylden er "moden", man undgår skære-skader og åbne sår (byldens vej gennem hoven er afgrænset fra resten af blodbanen - smart!) - og hoven er stadig intakt.

Hvad er DIN favoritbehandling - og hvorfor?

(Dyrlægen krattede i Sorcha's hov, fandt ikke andet end lidt gult pus og ikke "den rigtige byld" og anbefalede at vi lader den springe selv, men bader i varmt sæbevand dagligt - juhuuu!)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by Lena »

UNIK havde en hovbyld i efteråret............ Jeg ringede til smeden, som skar den ud. Jeg fik ordrer på at bade fussen to gange i døgnet UDEN at pille, rode og rage i "hullet" i hoven og ringe til dr. dyr....... UNIK skulle have antibiotika........ hmm....... nå, men det valgte jeg så fra fordi nu var der hul på skidtet og jeg mente at han selv kunne slå den smule infektion ned......

Jeg fyldte godt med rene spåner i boksen og så fik han ellers ro...........

Dagen efter sad der rene spåner i "hullet" og han fik lov til at komme på fold....... Min overbevisning var at spånerne virkede som den fineste prop for jord og baciller.

Da han kom ind og havde haft fussen i bad kunne jeg se at der stadig sad rene spåner i "hullet"........
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by Stimata Doamna »

Jeg har, 7-9-13, ingen erfaringer med hovbylder overhovedet - men jeg ønsker god bedring til stakkel Sorcha!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Jeg rider ikke på hesten hvis den har tegn på smerter, aldrig!

Pointen er netop - at så snart bylden er sprunget naturligt er hesten haltfri. Med det samme.
DERFOR kan man ride med det samme efter bylden er sprunget. Faktisk kan det være smart - fordi man så "pumper" de sidste pus-rester ud.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Min hest skal ikke gå med smerter, mens bylden blir' moden nok til at sprige.

Jeg synes det kommer an på...
Somme tider er kuren værre end sygdommen - og hvis der skal skæres meget eller skæres dybt for at skære bylden ud, men den ligger lige under kronranden og er næsten klar til at sprænge - så synes jeg det er oplagt at undgå invasive indgreb.

Men jeg har så også set nogle nasty forsøg på udskæring af hovbylder, der sikkert har afskrækket mig. :anonym:
Især sammenlignet med at lade hesten stå indtil naturen går sin gang. :annette:

Det er den ene ting.
Den anden ting er at der er ret meget forskel på hvad man mener om det med smerter. :viking:
Jeg vil fx i mange tilfælde hellere lade min hest gå på (syge)fold UDEN smertestillende medicin - end stå i boksro MED smertestillende.
Er den ikke smertestillet vil den nemlig ofte vælge at forholde sig i nogenlunde ro (i modsætning til smertefri, indespærret og fyldt med energi).

I dette tilfælde var det nu dyrlægen selv, der foretrak IKKE at skære den ud - fordi den er tættere på kronranden end sålen og derfor skulle der skæres alt for meget til at det er "rimeligt" i forhold til at lade hende gå.
Jeg er - ikke overraskende - enig. :linski:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by Lena »

Boksro er noget fanden har skabt............ på en dårlig dag! Medmindre det er en hest, der alligevel står og glor inde hele dagen. :tommelned:
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by Susmh »

Jeg fik desværre fik en del erfaring med hovbylder i eftersommeren (parthesten reddede sig på skift hovbylder i alle 4 hove!).
Den første hovbyld var noget anderledes end de andre, da hesten var meget halt og ikke ville støtte på benet.
Her blev dyrlægen tilkaldt og kom og gravede bylden ud.
Herefter stod det på fugtig forbinding rundt om hoven i ca. 7 dage hvor resterne af bylden blev trukket ud, samt dagligt fodbad i sæbevand.
Staldejer havde heldigvis en boot i str shire der passede til hov og forbinding, så vi ikke skulle i gang med det helt store show med gaffatape rundt om forbindingen.

De næste tre hovbylder var ikke lige så slemme, her var der dagligt fodbad for den ramte hov, og så ventede vi ellers på at hovbylden selv arbejdede sig ud.
Når den var kommet ud tog vi et par dage med fugtig forbinding om hoven for, at sikre, at alt pus var trukket ud.

I hele perioden tøffede hesten rundt i løsdriften, så der var et ok blodomløb i hoven.
Susanne

Always look at the bright side of life.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by misssophie »

nu har jeg kun erfaring fra en enkelt nasty hovbyld,- den sad i kløften ved siden af strålen.
hesten havde gevaldigt ondt, stod på 3 ben.

hun fik en let bedøvelse, blev punkteret,- og min opfattelse var at det tog det meste af smerterne at hun fik den punkteret.
jeg havde ikke ladet hende gå flere dage, og ventet på at der skulle gå hul af sig selv.

dog har vi flere gange efterfølgende konstateret at der HAR været mindre hovbylder,- som er kommet ud af hovballerne, uden at vi overhovedet har observeret halthed eller smerter.
kræet har simpelthen elendige hove, på trods af beskæring hver 4-5 uge...

lige for øjeblikket bøvler vi med en baghov der nægter at have en hovkløft, lmen i stedet har en revne ind i siden af strålen og derved laver en lomme under strålen. der bliver renset og spulet dagligt for at der ikke sætter sig gammelt skidt,- og når vejret bliver bedre bliver det en sag for dr. dyr at skære i bund, så hun derefter kan danne en korrekt stråle. det skal siges at hun ikke er halt.

boksro er ikke noget vi spiller med da de går i løsdrift,- men sygefold fungerer fint.
Misssophie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by Godzilla »

Jeg har oplevet flere forskellige forløb af hovbylder.

Fenne havde en grim en. Den sad ret tæt på sålen og blev skåret ud med et lille indgreb og haltheden forsvandt med det samme. Penecillin droppede vi vist (Fenne var ikke ret nem at stikke i, mildt sagt :viben: ) Efter et par dage blev han halt igen og jeg skar den selv op en gang til. Så gik det over. Jeg tror ikke at vi badede den.

Pytte havde en, som var nem at finde. Jeg skar den selv op efter dr.dyrs anvisninger fordi Pytte gik i panik hvis andre ville gøre "ting" ved ham. Den gik over efter et indgreb. Ingen penecillin så vidt jeg husker (Dr.Dyr KUNNE ikke stikke i Pytte uden at han gik totalt i panik).

Zorba har haft ondt og Dr. Dyr MENTE at det var en hovbyld. Han skar op to steder men fandt ikke noget. Hoven blev pakket ind og hun fik penecillin. Da forbindingen blev taget af var der et ordentligt hul op i hoven og hun endte med at udvikle seedy toe (noget i retning af w.l.d.)

Så mine erfaringer er meget forskellige. Nogle gange var det helt enkelt, bylden sad tæt på sålen og var nem at skære hul på. Om Fruen overhovedet havde en hovbyld ved jeg ikke, der kom ikke pus ud, men der var resultatet ikke godt kan man vist roligt sige.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Favorit-behandling af Hovbyld

Post by CXEC »

Hrm, Xenia har haft bylder to gange. Den ene gang kom der hul og hun blev forbundet med gaffa og hele dynen og badet også! Den anden gang kunne dyrlægen IKKE komme gennem hoven ind til det han troede kunne være en byld. Det var det ikke. Han var meget imponeret over hovkvaliteten. :jeanie: Hun var vidst ikke en gang halt......
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply