Gamacher/bandager

User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Gamacher/bandager

Post by FruTusse »

Nitouche har konsekvent gamacher eller bandager på når vi rider i sandkassen og i skoven.
Bruger mest mine PC-gamacher som er hvide men har også nogle almindelige Eskadron dressurgamacher og nogle Chevaliér(tror jeg at de hedder) i både hvide og sorte til henholdsvis dressur og skovtur.
Bandager har jeg også i alskens farver som matcher en del af mine underlag, men det er faktisk sjældent at jeg bruger dem efter jeg købte mine PC-gamacher. Bruger aldrig elastikbandager, Nitouche kan ikke fordrage at have dem på, og det er ikke fordi de er stramme, men har altid brugt de her uld/acryl-bandager. De er nemme at lægge på og har en lille smule stræk i, uden at de bliver elastiske.

Nitouche kan godt ramme sig selv på indersiden af koden på forbenene når hun går, og det er for at give noget støtte til bagbenene i samlede øvelser at hun har noget på der.
Det kan godt være at de måske ikke støtter alverden, det siges det jo, men jeg har det nu meget godt med at lægge gamacher på.

Skal jeg bare ud på en skridttur, kort som lang, så har jeg aldrig noget på hendes ben, og hun er ikke helt så slem mere til at ramme sig selv på forbenene når vi bare skridter. Som ung blev hun faktisk kaldt Dunderklumpen, og har også præsteret at flænse hele indersiden af det højre forben op med det andet ben, fra knæ og et godt stykke ned som 4-års, da hun lige skulle have lov at løbe lidt løs på banen. :-o

Hun har også altid gået med klokker pga sine meget store bevægelser, men jeg er faktisk holdt op med det efter hun har stået syg i sidste omgang, og det fungerer fint. Hun har endnu, 7-9-13 og bank under bordet, ikke trådt sine dyre specialsmedede eggbar-sko af, men det kan jo være at jeg er nødt til at lægge klokker på igen når sneen er væk.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
SuttiMusen
Posts: 113
Joined: Fri 10. Jul 2009 14:18

Re: Gamacher/bandager

Post by SuttiMusen »

Vi har et par fine gamasher med burberrytern med matchende underlag og klokker selvfølgelig, men det er kun til når vi skal være rigtig fine

Til hverdag bruger vi kun klokker og de matcher selvfølgelig underlaget
Er helt vild med Netto!
Mitbrugernavn
Posts: 159
Joined: Wed 13. Apr 2011 22:52

Re: Gamacher/bandager

Post by Mitbrugernavn »

Robin har kun gamacher på når vi springer.
Lulu har lidt spasmer i bagben så hun har altid stryger på når hun rides. Nu har hun så lige trådt sko af for 2 gang indenfor 14dage så nu får kun klokker på 24/7. Da hun er en gammel slidt springhest overnatter hun i et par benvarmer fra BOT.
Jeg gider ikke bandager jeg simpelthen for doven alt den rullen af og på.. :traet:
aribeth

Re: Gamacher/bandager

Post by aribeth »

jeg har engang set en hest med bandageskader.... det var rigtig rigtig rigtig grimt! først faldt huden af og køddet... og der gik infektion i det døde væv...

nå, men den fik de fineste ar på benene... med spredte hvide hår i og omkring... Ejeren prøvede at sælge den som om den havde specielle sokker! DUMT


folk kan ikke finde ud af at lægge gamacher på! og de tror det er fino at de sidder på benet i hele og halve døgn!
User avatar
SuttiMusen
Posts: 113
Joined: Fri 10. Jul 2009 14:18

Re: Gamacher/bandager

Post by SuttiMusen »

Øv, det lyder godt nok ubehageligt med de bandageskader!

Vi har også en dyrlæge på gården, der kan fortælle de værste historier om bandager og gamasher
Er helt vild med Netto!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Gamacher/bandager

Post by misssophie »

her går alle krikkerne godt på benene og har heldigvis slet ikke den slags problemer,- så her bruger vi ikke hverken tud eller røv.. -smolf
Misssophie
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Gamacher/bandager

Post by Stimata Doamna »

misssophie wrote:her går alle krikkerne godt på benene og har heldigvis slet ikke den slags problemer,- så her bruger vi ikke hverken tud eller røv.. -smolf


Samme her (dog i ental :hhansen:)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Mitbrugernavn
Posts: 159
Joined: Wed 13. Apr 2011 22:52

Re: Gamacher/bandager

Post by Mitbrugernavn »

Ja der burde være en vejledning på både bandager og gamacher, Der er da masser af børn og andre uvidene som vikler hesten ind i div ting uden at vide hvordan det skal pålægges korekt, har set flere som sætter stryger forkert på, den venstre på højre osv.. den sjoveste var nok en ny hestepasser hos Michael Ladegaard som satte senebeskytterne foran på benet :ehh:
Jeg har heldigvis ikke set skader med bandager, men har hørt nogle grumme historier om hårene er faldet af sammen med bandagen :opkast:
Mitbrugernavn
Posts: 159
Joined: Wed 13. Apr 2011 22:52

Re: Gamacher/bandager

Post by Mitbrugernavn »

Ja der burde være en vejledning på både bandager og gamacher, Der er da masser af børn og andre uvidene som vikler hesten ind i div ting uden at vide hvordan det skal pålægges korekt, har set flere som sætter stryger forkert på, den venstre på højre osv.. den sjoveste var nok en ny hestepasser hos Michael Ladegaard som satte senebeskytterne foran på benet :ehh:
Jeg har heldigvis ikke set skader med bandager, men har hørt nogle grumme historier om hårene er faldet af sammen med bandagen :opkast:
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Gamacher/bandager

Post by Ane »

Mine går barbenede rundt, altid.

Jeg kan også med skam melde at jeg har lavet en bandageskade på Rivaldo. Han var hævet og fik en støttebandage på. Den var ikke specielt stram og der var tykt underlag under, men da jeg pillede den af var han hævet og han har et par hvide hår hvor den trykkede ham. Jeg kunne have skudt mig selv, og har diskvalificeret mig selv for evigt i forhold til bandager. :mur:

Tror egentlig jeg sætter mine brune læderamascher til salg, de liger jo bare og glor.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply