Quiz - hesterace

kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Quiz - hesterace

Post by kamber »

Inspireret af noget pølsesnak jeg jævnligt må lægge øre til, vil jeg hermed gerne høre de ærede Striglers holdning til følgende spørgsmål:

Findes der en enkelt hesterace, der er mere nervefast end andre og bliver i kontakten med sin rytter mere end alle andre racer formår?

Og hvis det er sådan, hvilken race drejer det sig så om? (jeg er meget spændt på, om I rammer den race, som jeg får tudet ørerne fulde om :viben: )
Et in arcadia ego
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Quiz - hesterace

Post by 99E »

Nej.
Der er nogle racer, der statistisk set er mere disponerede for at være "kolde i hovedet og rolige i benene" end andre.
Men heste er først og fremmest individer og derfor er der IMO ikke "en enkelt race" som er "sikker" frem for andre.

Faktisk er min oplevelse med individuelle heste, som er meget "nervefaste" at de ikke specifikt "bliver hos rytteren" - de er faktisk tit sådan lidt ligeglade med rytteren OG med alt andet.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Quiz - hesterace

Post by aribeth »

ih fortæl! det lyder som en interessant race :hhansen:



Katrine
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Quiz - hesterace

Post by kamber »

Jamen, som jeg skriver, så mener jeg, at det er pølsesnak, men hvis der er rigtig mange, der gætter racen, må jeg måske omvurdere. :hhansen:

Indtil videre er jeg helt enig med 99E.

Og jeg vil tilføje, at jeg indenfor hesteverdenen har oplevet det samme som indenfor hundeverdenen (som jeg opholdt mig meget kortvarigt i af samme grund) nemlig, at: "MINE heste (MIN race) er de klogeste, bedste, mest veltrænede, etc. og derfor generaliserer jeg lige sådan helt uprofessionelt, at det er den race, jeg har, der er den klogeste, mest veltrænede, mest lydhøre, mest nervefaste, fortsæt selv ad libitum...."

Hvilket selvfølgelig kan være ret trættende at høre på, når man selv har hest af anden race..... :viben:
Et in arcadia ego
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Quiz - hesterace

Post by kamber »

Nej, det er ikke islænder. Vi er ovre i noget mere varmblodigt noget. Størrelsesmæssigt dog ikke meget større. Og så skal der vist ikke gives flere ledetråde :hhansen:

Men tak Ped, fordi du ikke gættede rigtigt. :jeanie:
Et in arcadia ego
aribeth

Re: Quiz - hesterace

Post by aribeth »

det lyder som en quarter :lea: folk siger altid at quartere er sååååååååå fantastiske...



Katrine
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Quiz - hesterace

Post by kamber »

Heller ikke quarter. Uuuh - det ser godt ud for min statistik :jeanie:
Et in arcadia ego
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Quiz - hesterace

Post by kamber »

Nej, sgu da ikke allerede (og det er ikke et æsel). I må bevise, at min ordspreder har ret.... :peg:
Et in arcadia ego
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Quiz - hesterace

Post by 99E »

Altså hvis det er en varmblodshesteagtig en er det ikke en fjordbolle.
Så jeg gætter på oldenborg eller frederiksborg.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Quiz - hesterace

Post by kamber »

99E: Gid det var så vel, men nej. Ingen af gættene er korrekte.

Det går bedre og bedre for min statistik :respekt:
Et in arcadia ego
Post Reply