Regndækken koldere end uden dækken?

Post Reply
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Regndækken koldere end uden dækken?

Post by mathea »

God jul til alle,

Jeg har lige købt ny hest som kommer fra at være dækken hest både ude og inde til at skulle klare sig som løsdriftshest uden dækken 24/7.

Jeg har trappet ned så hun nu faktisk kan stå i en udeboks uden noget om natten(hun har sat lidt pels allerede) - men de virkelige kolde og våde nætter hvor hun har været ude har hun haft enten et 200Gr eller et åndbart regndækken med uldunderside på. Om dagen klarer hun sig fint uden dækken. Så der er kun givet dækken på når temperaturen om natten er droppet ned i de kolde minus grader.

Der er nogen i stalden som mener at have hørt at gå rundt med et regndækken kan være koldere end faktisk at være uden dækken i køligt vejr(går ud fra det er fordi der som sådan ikke er noget fyld i dækkenet men det 'bare' har en underside) - er der nogen af jer der har hørt om det?

Hun pelssætter fint og lige så stille - men fx i går da jeg kom var hun helt gennemblødt af den langvaringe sne der faldt hvor de andre hestes inderpels fortsat var tør....så derfor er jeg lidt luren ved at lade hende gå uden noget som helst om natten hvis der falder rå mængder nedbør....men så er det måske bedre med et 100 gs vandtæt i stedet for regndækken.

Vil meget gerne høre hvis nogen har kendskab til om ovenstående er korrekt mht regndækken og kulde.

Mange hilsner
Hanne
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Regndækken koldere end uden dækken?

Post by kamber »

Et regndækken skærmer selvfølgelig for regn og blæst, men i forhold til at holde varmen på en kold dag tror jeg også, at det er begrænset, hvad effekt det har.

Regndækkenet lægger jo pelshårene ned, og det er de rejste "børster", der er med til at holde varme på hesten. Hvis du tager en regnjakke på oven over en t-shirt, varmer den jo heller ikke så meget, som hvis du har en fluffy ulden sweater under. For det er opvarmning af lufthullerne/hulrummet, der giver varmen, sådan som jeg har forstået.

Fyldet i et dækken kompenserer for den nedlagte pels og giver nogle af de hulrum, der kan varmes op.

Nå, det var godt nok rodet skrevet. :mur: Håber det er nogenlunde forståeligt alligevel. :roed:
Et in arcadia ego
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Regndækken koldere end uden dækken?

Post by mathea »

Hej Kamber :-) Tak det giver absolut sense :-) - det er faktisk fint om det IKKE giver varme - det må gerne bare være varme neutralt (i forhold til uden dækken - men sørge for at holde pelsen tør i kraftigt nedbør) - jeg er interesseret i om nogen kan aflive 'myten' om det faktisk er koldere end at være uden.....nu tror jeg også det er mig som er lidt svær at forstå :-) - :mur:

men det jeg gerne vil er:
Holde hende tør om natten når det PØSER ned
Ikke give hende så meget tøj på hun ikke sætter pels

Så hvis nogen ved om det virkelig er 'koldere' med et regndækken med uldunderside end uden - er jeg meget interesseret i at høre om det....
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Regndækken koldere end uden dækken?

Post by mathea »

rettelse:
men det jeg gerne vil er:
Holde hende tør om natten når det PØSER ned
Ikke give hende så meget tøj på hun ikke sætter pels
Ikke give hende noget på som gør hende koldere end hun ville være uden :-)

Håber jeg er forståelig :kindkys:
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Regndækken koldere end uden dækken?

Post by BeritH »

Jamen herregud, det er da muligt at kombinere løsdrift og dækken, så dyret ikke fryser. Det går da fint her i hytten.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Regndækken koldere end uden dækken?

Post by Intunia »

Jeg ved ikke om det er en myte. Jeg tror det er rigtigt.
Et dækken sætter hårlagets termo effekt ud af kraft.
Jeg så et link på HN om vinterforberedelser, måske du kan få noget ud af at læse det.
http://www.gaitedhorses.net/Articles/WinterCare.html
bla bla bla
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Regndækken koldere end uden dækken?

Post by mathea »

@intuina: tusind tak - den var meget hjælpsom artikel - og jeg kan se at det sandsynligvis er en 'myte' der overlever testen :-)

@beritH - problemet er hun er sprit ny i flokken som består af 26 heste - og der vil være en del 'kampe' indtil hun finder sin plads i hierarkiet - og der er en del af hestene(inkl hende selv) der er gode til at vende bagbenene til for at markere sig....så der er desværre stor risiko for dækken problemer i den forbindelse....det bedste er absolut hvis de kan undvære dækken ude....i hvert fald når de som hende er helt nye....det kan sagtens gå når de har fundet deres plads i flokken
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
Post Reply