Problematikken Futte...

Post Reply
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Problematikken Futte...

Post by Frieser9460 »

Som jeg kommer ind på i en anden tråd, har vi fået problemer med vores dejlige Futte-dreng... Han stresser tydeligvis i sin boks og kan finde på at udvise aggressiv adfærd overfor både Bo og mig... især Bo virker han meget utryg og "sur" overfor. :ked:

Dertil kommer, at Bo synes, Futte sådan helt generelt er begyndt at virke "bange" for ham... f.eks. når han skal trækkes på fold; så vil han ikke gå forbi Bo, men "springer" nærmest forbi ham og vil væk. Han virker ikke "bange" for mig på samme måde, men kan også vise tegn på utryghed/usikkerhed, når jeg f.eks. går ind i boksen for at fodre eller give hø eller bare for at nusse ham. :ked:

Han har altid virket en lille smule mere nervøs i sin boks end andre steder, men problemerne er for alvor opstået, siden Bastiaan blev syg og døde... og lige nu virker det, som om de - trods alle vores ihærdige indsatser for det modsatte - bare bliver værre og værre. :ked:

Det piner mig så utrolig meget at se, at Futte helt tydeligt ikke har det optimalt psykisk, og vi gør ALT, hvad vi kan, for at finde ud af, hvad der tricker ham og hjælpe ham... :ked:

Jeg har bare MEGET svært ved at forstå, hvorfor Futte skulle være bange for Bo, som er noget af det roligste, der findes, og aldrig på nogen måde hård overfor hestene. Faktisk plejer han netop pga. sin ro og nervefasthed at være særligt god til de lidt nervøse og uselvstændige heste... :ehh:

En af de muligheder, jeg har overvejet, er, at Futte nu, hvor Bastiaan ikke er mere, har taget føringen på folden. Det er et stort ansvar for så ung en plag, og jeg overvejer derfor, om han mon stresser, fordi han simpelthen ikke kan håndtere det "ansvar"? Desuden kunne jeg også godt "købe" den teori, at Futte måske er kommet til at forbinde sin boks med noget negativt, fordi han havde smerter i sit forben, da han blev lukket ind i den første gang + han måtte affinde sig med at stå i boksen en hel uge i karantæne, efter vi havde fået ham hjem, før vi kunne lukke ham sammen med de andre (dyrlægens ordre pga. hævede lymfekirtler). Men jeg synes bare ikke helt, nogen af de 2 teorier er i stand til at dække/begrunde hele problemet... :ehj:

Det, vi har gjort indtil videre for at hjælpe Futte (og stadig gør) er dels at give ham en række positive oplevelse i boksen. Vi venter med at gå ind, til han har ørerne rettet fremad, og når vi opholder os i boksen, bliver han nusset og gnubbet på alle yndlingsstederne, får masser af ros og af og til også en lille godbid... ALT for at få ham til at slappe af og føle sig tilpas.
Der ud over træner vi basisøvelser (gå fremad, bakke og vige med forpart og bagpart) fra jorden med ham og passer i det hele taget på så vidt muligt at undgå situationer, der kan bidrage yderligere til hans stress. :-)

Ude på selve folden er han super sød, hvis vi bare går ud for at nusse ham. Også her kan han finde på at vige tilbage for Bo, men kommer altid glad hen til mig for at blive nusset, og som regel kan Bo også lokke ham til sig derude. :-)
Der er heller ingen problemer mellem Falle og Futte - tværtimod har de knyttet sig ekstra meget til hinanden, virker det som om, siden Bastiaan døde.

Men hvad pokker kan jeg lige stille op, udover det jeg allerede gør?? :ehh:

Løsdrift er - desværre - ikke en mulighed i øjeblikket, da jeg ikke har faciliteterne til at lave en sådan. Ellers havde det jo været værd at prøve som løsning på utrygheden i boksen. Har også overvejet at lade ham skifte boks (nu er vores store boks jo ledig efter Bastiaans bortgang), men er også bange for, det vil gøre ondt værre? :ehh:

Har overvejet, om selskab af en ældre vallak eventuelt ville kunne hjælpe... men hvor hitter man lige sådan en, uden det koster en hel masse penge, vi ikke er i besiddelse af efter de mange udgifter i forbindelse med Bastiaans sygdom?

Sidst, men ikke mindst, har jeg overvejet, om Futte simpelthen skal have et nyt hjem... men det er jeg også lidt ked af; dels fordi han jo ikke har været hos os ret længe, så jeg synes, det vil være synd at begynde at flytte rundt på ham igen, og dels fordi det så også skaber problemer mht. legekammerat og selskab til Falle-drengen... :-?

Hvad ville I gøre i mit sted??? :hva:

Jeg vil bare gerne gøre det allerbedste for Futte...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Problematikken Futte...

Post by MetteboDeluxe »

Måske har I et surt mandligt spøgelse i stalden?
Jeg ville nok først prøve at lade dem bytte plads. Hvis du gerne vil ha de fortsat kan nå hinanden altså. De kan ikke dele boks? Det har vi to 1 års hingste der gør herovre, det går super.

Er I konsekvente nok? Heste behøver sjældent at blive trøstet, hvis det giver mening. Men alt adfærdsteorien er her andre der er meget bedre til end mig.

Lux ville have været perfekt til dit formål, men han er legeonkel for de tidligere nævnte 1 års.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Problematikken Futte...

Post by FruTusse »

Min første tanke er om den store boks du har, mon er stor nok til at begge plage kan være der?

Det kan muligvis give Futte den hjælp der måske skal til, specielt fordi du tidligere har skrevet at Futte gerne vil stå op ad væggen ind til Falle's boks. :ehh:

Og så ville jeg nok forsøge at være tålmodig og give det lidt tid. Umiddelbart vil jeg jo mene at du er inde på noget af det rigtige med at give Futte positive oplevelser i boksen. Det ville nok være det jeg også ville gøre :mikkel:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Problematikken Futte...

Post by Intunia »

hel Louise
Jeg syntes det lyder til at være stress, sorg og usikkerhed.
Kan du huske min tråd om at jeg troede at jeg var en uduelig hesteopdrager ?
Ved nærmere studie var min 6 års hoppe stresset.
Jeg tror det var fordi 1.Hun gik kun med 2 yngre ponyer.
2.Hun havde ikke rigtig lært adfærdreglerne i en harmonisk flok.
Men det fik hun lært her i sommers på græs.
Og da hun kom hjem igen, havde jeg lånt en skøn 18 års vallak på hendes størrelse, udelukkende for hendes skyld.
Og jeg er så glad, for nu er der trivsel, og alt er bare happy happy her :mikkel:
Så jeg følger med på rådet at få dig en ældre hest.
da min stressede, fandt hun også på ting at være bange for og andre påhit som pludselig at løbe fremad, når man skulle stige ned. osv osv.

Og så er jeg jo løsdrift fortaler. Jeg kan altså ikke se fordelen ved at lukke heste på boks, medmindre de er syge og skal have ro osv.
Har du pladsen, så lad dem gå frit. Det har de meget bedre af.
held og lykke
bla bla bla
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Problematikken Futte...

Post by CXEC »

Jeg tilslutter mig de fremkomne forslag
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
aribeth

Re: Problematikken Futte...

Post by aribeth »

det lyder en smule som min hoppe da hun var ung og troede det var hende der skulel styre det hele... og hvor jeg kun havde to heste... to unge heste... de kunne slet ikke slappe af for der manglede en voksen og erfaren leder...


og så vil jeg sige at I skal stoppe med at lave alle de der basisøvelser i boksen.... han skal have ro i sin boks og finde ud af at der er rart at være, der er helle, der er foder og der er en ven på den anden side af væggen, men boksen er HANS sted.

Eller en stor boks hvor de begge kan være i og så hold jer ude af den stadigvæk.

Vil i træne med dem så tag dem ud på staldgangen... også hvis i vil klø og nusse... han kan føle sig klaustrofobisk når I er derinde også... Min plag viser tydeligt når hun ikke vil have jeg er i boksen, så trækker hun sig væk fra mig, og respekterer jeg det ikke, så bliver hun tydeligvis lidt stresset over det... husk på at hestens naturlige rum er begrænset af væggene og selvom I vil ham det godt så kan sådan et par menneskehænder der hele tiden vil pille og flytte rundt på hesten, være utroligt frustrerende.

De der basisøvelser... jeg tror jeg ville kombinere dem med jeres rutiner i stedet for at gøre det som en slags træningssession... det kan altså efter min mening godt være forvirrende for unge heste. Træn bak og stop go vig for tryk når I trækker ham på fold og fra fold... når i åbner bokslågen så bak ham et par skridt og ros eller flyt forparten eller bagparten... Simpelthen kombiner det med den daglige håndtering.
Og så lad være med at forvente at hestene gider snakke og blive kløet hver gang i kommer på folden. Lad dem opsøge jer af sig selv i stedet for... gør jeg interessante ved at være uinteresserede :linski:

Jeg synes det lyder som om det han har allermest brug for er ro og egentlig bare at i fx. står og hænger ud og slapper af med ham... i stedet for at I nusser og klør og bakker og flytter og roser en hel masse....

Og så VILLE en god voksenpony/hest garanteret gøre underværker... men det KAN være lidt svært at få fat på jo :-)


Og så lige kort mht løsdrift... ejg synes ikke løsdrift er optimalt til ungheste... det er så vigtigt med den daglige håndtering og det er nemmest når man trækker dem til og fra boksen... men en fællesboks ville være en god ide hvis det kan lade sig gøre...


Katrine
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Problematikken Futte...

Post by Frieser9460 »

Tusind, tusind tak for jeres fine svar, alle sammen. :hhansen:

Jeg skal nok lige vende tilbage og svare på dem i løbet af de næste par dage, men sidder her med 39 i feber og har lige fået konstateret Influenza A fra vagtlægen... øv, øv, øv... :doed:

Så jeg skal lige være lidt mere klar i hovedet, før jeg begiver mig ud i konstruktiv tænkning... :roed:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Problematikken Futte...

Post by Intunia »

God bedring :-)
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Problematikken Futte...

Post by 99E »

Jeg synes lidt det, Katrine synes.
Prøv at give dem lidt mere ro og "plads" og vær superduper-obs på at lade dem vælge kontakten fra.
I har fat i noget med ikke at gå ind i boksen før Futte har ørerne fremme - i stedet for bare at vælte ind og mase på.

Det er også en god øvelse for mennesket: At være i nærheden af hesten uden at interagere. Bare hænge ud....
Som regel VIL vi jo noget med hestene når vi er ved dem.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Problematikken Futte...

Post by Frieser9460 »

Tusind tak for jeres svar, alle sammen. Så fik jeg endelig tid og overskud til at sætte mig ned og kommentere ordentligt på dem. :linski:

Det har godt nok været en hård omgang med dette her influenza... alt i alt har jeg været syg i større eller mindre grad i 3 uger nu. Er da næsten frisk igen, efterhånden, men hoster stadig voldsomt og er også stadig lidt "snottet" i det... :ked:

Nå, dette her indlæg skal handle om Futte... ikke om min influenza. :linski:

Bo og jeg er blevet enige om at se os om efter en ældre vallak, der kan holde lidt styr på bøllespirerne i håb om, at det hjælper Futte til at slappe lidt af. For jeg tror helt klart, han stresser over sin førerheste-rolle, og det er vel også logisk nok... han er jo stadig kun en baby og ikke klar til det ansvar. :ehj:
Men desværre kommer der nok til at gå lidt tid, før vi finder noget brugbart... For skal vi eje pågældende hest, skal det være en Frieser til Bo (og sådan en koster jo lidt mere end bare et greb i lommen), eller en islænder, som er tilredet, og som jeg kan tøffe lidt rundt i skoven på; ellers skal vi have fundet en lånehest, og de hænger jo ikke ligefrem på træerne... i hvert fald ikke, hvis folk ikke har en formodning om, at man også køber hesten indenfor en relativt overskuelig periode. :ehj:

Samtidig kører vi fortsat vores indsats for at få Futte til at slappe af i sin boks ved dels at vente med at gå ind i boksen, til han har ørerne fremme, og dels ved at vente med at gå ud igen, til han har ørerne fremme - formålet er, at give ham mulighed for at "invitere" os indenfor, samtidig med at han heller ikke får den opfattelse, at når han lægger ørerne og ser sur ud, så kan han "jage" os ud af boksen igen. :-)

Der ud over er det planen, nu hvor vi er blevet raske igen, at Bo skal ud at gå nogle ture med Futte alene... bare de 2, så Futte lærer, at Bo er OK, og at han passer på ham. Samtidig har disse ture jo den sidegevinst, at det langsomt vænner Futte til terræn og trafik, som han p.t. er temmelig ræd for. :linski:

Sidst, men ikke mindst, har vi bestemt os for at lave en "boks-rokade"... Dette skyldes dog ikke så meget Futtes stress, som det faktum, at Falles boks hver eneste morgen ligner ragnarok, og at vi håber på at kunne holde den mere tør ved at give ham en større boks. Så han får lov til at flytte over i Bastiaans gamle boks, og så vil vi prøve at se, om Futte eventuelt vil få det bedre i Falles gamle boks. Ellers får han bare lov til at beholde den, han har nu. :linski:

At sætte drengene sammen i en boks, vil jeg ikke... Og det handler om, at selv om Futte måske er meget "privat" omkring sin boks og ikke bryder sig om, at vi er derinde og "roder rundt", så ELSKER Falle at blive hygget om i sin boks. Vi arbejder ikke derinde, men står ofte bare og nusser, slapper af og hygger sammen. Det vil jeg ikke kunne gøre på samme måde, hvis Falle skal dele boks med Futte; dels fordi Futte ikke vil bryde sig om at have mig i boksen på den måde, og dels fordi jeg kort og godt ikke ville være tryg ved det (jeg ville jo aldrig vide, om der pludselig kom et tandsæt eller en hov ud af den blå luft). :roed:

Så lige præcis på den front tillader jeg mig altså at være en smule egoistisk... :roed:

Nå ja... og så er der også den lille ting, at Falle faktisk af og til virker en smule "bange" for Futte, når de går sammen ude på folden. Hvis Futte vender rumpetten til, er Falle den, der er smuttet. Og i boksen vil han jo ikke have plads nok til at komme væk.

Så alt i alt håber jeg vel sådan set bare på, at vi hurtigst muligt finder den selskabshest - jeg tror, det vil løse en stor del af udfordringerne omkring Futte. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply