Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by Spliffen »

Hej

Jeg er i vildrede, jeg solgte mit føl med en udbetaling fra køber som værende et depositum for handelen, i tilfælde af at køber ville hoppe fra.
Det gjorde køber desværre og forlanger sit dep. tilbage selvom hun i enighed med mig i sin tid underskrev at hun kun fik det tilbage ved skade/død. Nu er der så kommet advokat på sagen fra købers side der mener at kontrakten ikke er gældende fordi jeg ikke skrev at dep. kun udelukkende betales tilbage ved skade/død. Kan det virkelig være rigtigt? Er VED ikke ligeså gældende som udelukkende? Jeg tror at sagen er blevet en principsag ved begge parter i og med at dep. kun er pålydende på 3000 ,- det er en standard kontrakt fra HN som man kan sætte egen tekst ind i under særlige vilkår.
Håber på nogle svar :linski:
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by CXEC »

Hvis jeg var køber GAD jeg ikke smide de 2-3000 i timen efter en advokat! Men men, det må vedkommende da selv om, for i sidste ende kan det komme til at stå vedkommende LANGT dyrere. Udelukkende havde nok været bedre at bruge, da det er mere hvad skal jeg kalde det? Definitivt, tror jeg. Ja, jeg tror desværre advokaten har ret. Ved er for vagt et ord. Og du ved hvordan der kan kløves ord for en femmer af advokater og andre med den slags tilbøjeligheder..... :linski:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Ex Ponybuskonduktør
Posts: 61
Joined: Thu 6. Mar 2008 13:53

Re: Behold roligt kr. 2960.-

Post by Ex Ponybuskonduktør »

Og gem 40 kr til en stor fadøl til mig :jeanie: :druk:

En aftale er bindende for begge parter, fra det øjeblik den indgås, det fremgår af aftaleloven. køber kan altså ikke bare "springe fra" med mindre der foreligger en misligeholdelse fra din side (og det gør der ikke i det beskrevne) Depositumet er netop en aftalt sikkerhed for at køber overholder sine del af aftalen.(hvilket jo ikke er sket her).

Yderliger er der nok ingen advokater der gider lave en retsag ud af kr. 3000 (de omkostninger advokaten ville få selv hvis han vandt er yderst beskedne idet sådan en sag ville komme til at køre under småsagsprocessen, i dette tilfælde max. kr. 1500).

Jeg ville skrive som følger:


Advokat Sav Søgersen
Andeby bygade 11
90210 Andeby


Vridsløselille den 17. december 2009> ryk til højre



Vedr.: Deres j.nr. 7 9 13 - ophævelse af handel.
----------------------------------------------
I besvarelse af Deres skrivelse af xx. november d.å. skal jeg venligst meddele Dem at jeg ikke kan anderkende Deres krav, idet Deres klients ophævelse af den indgåede kontrakt må betragtes som misligeholdelse.

Såfremt De skulle ønske at forfølge nærværende sag yderliger skal jeg henvise Dem til at udtage stævning mod undertegenede.

Eventuel stævning kan fremsendes som almendelig post.


Med venlig hilsen

Happy Smilisen :hhansen:

:skaal: :june:
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by misssophie »

jeg mener heller ikke at der er noget at komme efter fra købers side.

hvis du er i tvivl har du jo lov at ringe til en (heste-)advokat og få et mundtligt råd i telefonen, alternativt kan du søge "gratis retshjælp" på nettet, og se om ikke du kan få lidt tid hos en advokat. det er min opfattelse at der er en gratis retshjælp-ordning i flere kommuner.
Misssophie
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by CXEC »

Jamen så tog jeg fejl! Hurra for det! :jeanie: David har ret.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Re: Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by Spliffen »

Tusind tak for jeres hjælp.. I kan ellers tro der er blevet truet osv.. Bl.a. truede hendes advokat med at ville sætte mine heste på auktion for at der blev betalt dep. tilbage! MEN helt ærligt for sølle 3000,- !
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by CXEC »

Hvad dælen er det dog for en advokat? Vedkommende er da FOR useriøs! Send evt. navn på Pb.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Re: Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by Spliffen »

Det er selvsamme advokat fra samme advokatfirma der har lavet kontrakten på HN.
Jeg ved ikke man må nævne navne herinde? Men du får det pr. pb.
User avatar
Ex Ponybuskonduktør
Posts: 61
Joined: Thu 6. Mar 2008 13:53

Re: Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by Ex Ponybuskonduktør »

Herinde (i modsætning til HN ) er ordet frit så du kan rolig nævne navnet både på advokaten og på firmaet :jeanie: :hhansen: :viben: :heidio: :askepot: :linski: Netop det censur frie forum er det jeg er så glad for her :-)

Advokaten kan selvfølgelig ikke sætte noget på auktion, som advokaten ikke har rådighed over. !!! Så hop op og fald ned på de trusler.

I øvrigt vil jeg nok vurderer at advokatens brev er i strid med de advokatetiske regler.. :celeste:

Men formålet med "abekatens" brev fremstår jo klart.... at true dig til at betale, uden at der egentlig er grundlag for det. I poker ville man have kaldt det bluf.. :skoer:

Så send du roligt det brev jeg har foreslået..
:june:
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Kontrakt på handel, køber springer fra. Men forlanger dep.

Post by CXEC »

Utroligt, men sikkert fordi der ikke er så meget at lave, så tager man fat på sådan en sag. :mettebo:

For at være helt præcis så er det AFTL § 1, 1. pkt. David henviser til! OG den henvisning er jeg 200% enig i.

Jeg ville også bare svare advokaten som David foreslår. Held og lykke med sagens videre gang.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply