Min lille hest....

Post Reply
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Min lille hest....

Post by MinnaN »

Min lille Prins er endelig begyndt at arte sig i dressuren. Han går faktisk selv ned med hovedet (for hængende tøjler). Altså han blir redet ned! Men men men.. Træerne gror ikke ind i himlen. Han tripper og taber energi over det hele. Det er som om han kun kan en ting: Gå ned med krydderen og så glemmer vi lige alt om den der med bagparten, ikk? :ehj: Rygsving er der heller ikke sååå meget af. Synes jeg, andre synes han svinger som en værre sinuskurve. Dvs han løfter da benene, men det føles bare ikke rigtigt. Det føles fladt og ikke rejst, som det har gjort før i tiden. Måske skulle jeg læne mig mere tilbage istedet for frem?? :viben:

Han laver gode schenkelvigninger nu, gode bagpartsvendinger for begge schenkler og er det hele taget meget mere "artig". Men vi mangler energien bagfra.
Jeg driver med sædet, når han taber "takten/pusten, for det er jeg opdraget med. Schenkler bruger jeg til at styre med sammen med vægten. Jeg forlanger ikke samling, før vi er færdige med opvarming for løse tøjler hvor han virkelig får lov til at strække hele halsen og ryggen med. Jeg forlanger faktisk at han træder godt igennem under opvarmning og det skulle jo gerne fortsætte under selve øvelserne. Han taber også energi under galoppen, med mindre han lov til at gå ud af samlingen. Hvilket jeg jo ikke vil ha, for så bruger han jo ikke mavemusklerne og rumpetten. Eller skal jeg gi ham lov til det??

Andre synes han går pænt, jeg synes han går sådan nogenlunde pænt, men mangler liiige energien bagfra. Jeg rider ikke med pisk, hvad skal jeg bruge den til, når jeg ikke må ha den med til stævner?? :ehh:
Så den kommer slet ikke på tale. Det skal klares for sæde, schenkler, sæde, schenkler, sæde, schenkler og nix weiter.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Min lille hest....

Post by 99E »

Når du siger "Går ned", hvad mener du så?
Går han " i lod" og "bukker nakken" eller går han med halsen vandret ud fra kroppen (eller lavere) eller hvad?

Det med at drive med sædet ville jeg nok foreslå at lade være med.
Helt.
Jeg ville lægge begge schenkler en håndsbredde bagud og drive med dem, når han taber fart og "pust".
Hvis ikke han går mere frem for det ville jeg overveje hvorfor. Er han træt? Forholdt (næppe, som du beskriver din ridning)? Keder han sig? Gider han bare ikke mere?

Hvorfor læner du dig frem?
Har du "energi i kroppen" - ikke sådan aktivt energi - men boblende energi i kroppen ligesom når man næsten ikke KAN sidde stille mere?
Det si'r Parelli man skal have, hvis hesten skal frem... :lea:

...det er mine tanker. På en torsdag morgen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Re: Min lille hest....

Post by Anita »

Har du "energi i kroppen" - ikke sådan aktivt energi - men boblende energi i kroppen ligesom når man næsten ikke KAN sidde stille mere?
Det si'r Parelli man skal have, hvis hesten skal frem...


Den sætning giver rigtig god mening i min verden, kunne det tænkes at det også virker den anden vej rundt?

Grunden til at jegbliver lidt nysgerrig, er den at jeg i øjeblikket har det modsatte problem, alt for meget fart over feltet, selv om jeg selv prøver at slappe af, det er specielt svært når vi er "ude" kan du et godt Parelli trick den vej rundt også ?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Min lille hest....

Post by 99E »

Anita wrote:
Har du "energi i kroppen" - ikke sådan aktivt energi - men boblende energi i kroppen ligesom når man næsten ikke KAN sidde stille mere?
Det si'r Parelli man skal have, hvis hesten skal frem...


Den sætning giver rigtig god mening i min verden, kunne det tænkes at det også virker den anden vej rundt?

Grunden til at jegbliver lidt nysgerrig, er den at jeg i øjeblikket har det modsatte problem, alt for meget fart over feltet, selv om jeg selv prøver at slappe af, det er specielt svært når vi er "ude" kan du et godt Parelli trick den vej rundt også ?

Det virker i DEN grad også den anden vej rundt.
Det er nemlig mit problem.
Jeg har det med at "summe over det hele".

Pat plejer at GAAAABE - det kan han på kommando.
Jeg har lært det.
Og så fokuserer jeg på at trække vejret. Dybt. Langsomt.
Og på at have en plan.

Parelli-ism for you:
Focus gives you feel. Focus and feel gives you timing. Focus, feel and timing gives you balance.
Focus, feel, timing and balance = savvy.

Meditation kan hjælpe.
Og for nogle hjælper det at have en iPod i ørerne og høre en lydbog imens - fordi det tager noget af fokusset.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Min lille hest....

Post by MinnaN »

Hmmm.. Nu har du givet mig noget at tænke over.

Men ellers praktiserer jeg: Wide eyes open shut. Dvs jeg ufokuserer mine øjne og bruger min fornemmelse for hvor hesten er. Meditativ tilstand når det er allerbedst. Kan bedst sammenlignes med at træne kata indenfor kampsport eller pistolskydning.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Min lille hest....

Post by 99E »

MinnaN wrote:Hmmm.. Nu har du givet mig noget at tænke over.

Så ka' du lær' det! :lea:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Min lille hest....

Post by MinnaN »

99E wrote:
MinnaN wrote:Hmmm.. Nu har du givet mig noget at tænke over.

Så ka' du lær' det! :lea:

*mumler noget om skolelærere*

Hmmmm....

Prins går tit bag lod i træningspasset, så blir der drevet lidt med sædet, så han søger frem ordentligt. Han skal føles let, TIL biddet, men ikke PÅ biddet, men han foretrækker bag lod (hvad jeg ikke kan fordrage, for det er bare SÅ forkert). Eller også foretrækker han at LÆGGE sig på biddet og suger sig fast. Så hjælper kun temposkift og et par meget kraftige anholdninger! Han er beton i munden, så det at jeg kan ride ham ned for sædet og schenkler, betyder meget for mig.
Når han er i "zonen", så er han let for sædet at styre. Jeg skal bare tænke på det, så sker det. Men som sagt, han taber tempo, tempo og tempo. Forholdt ville jeg ikke sige han er. Han går nærmest med røvballetøjler hele timen igennem, men det føles bare fladt i traven og galoppen. Som om han mangler rejsning. Ikke at det er ned af bakke, bare. Fladt! Og lettere trippende.

Om jeg er boblende, når jeg rider ham? Jeg ELSKER at ride ham, så ja, jeg vil sige jeg er boblende. :elsk:
Jeg er ret så stolt over at jeg kan få Prins til at gå GODT. Ikke nødvendigvis pænt med snotten nede, men godt. Det betyder mere.

Hvorfor læner jeg mig frem? Det ved jeg faktisk ikke. :ehh:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Min lille hest....

Post by CMN »

Når jeg starter ud, starter jeg altid på meget løse og helt, HELT lange tøjler i skridt. Hesten får lov til at skridte, sådan i mindst 5 min. Efter min mening er forudsætningen for selvbæring, en totalt frigjort overlinie. Derfor denne start.
Efter 5 mins tid starter jeg med såkaldte opsamlinger, hvor tøjlerne samles og hesten slippes omgående ved mindste eftergivenhed. Dette bevirker at hesten lettere kommer op i hånden ved næste forsog.
Man øger samlingsfasen tidsmæssigt. men holder ikke hesten i samlingen længere tid end hesten kan gå uden modstand på biddet.
Drev fra sædet er bandlyst idet, det får hesten til at sænke sig i ryggen(natuligvis) Derimod arbejdes med underschenklen (ikke hælen) rytmisk og afslappet i takt med hestens skridt, direkte under rytterens sæde.

Denne teknik gør at hesten ikke bliver træt og holder ryggen oppe, idet det punkt underschenklen hele tiden rammer er et reflekspunkt for løftning af ryggen.

Det er vigtigt at schenkelindvirkningen kommer fra impulser (ikke spark), idet hesten ellers vil læne sig på indvirkningen.

Først når hesten kan holde samlingen med ryggen oppe i flere cirkler, sættes frem i trav. Hvis hesten ikke kan holde hovedet i overgangen, er den ikke løsnet nok og ikke klar til trav. Flere opsamlinger!

Når hesten traves frem i opvarmningen, er det vigtigt at den holder ryggen og ikke tvinges frem i stort trav, så taber den ryggen og falder ned fortil.
Den skal have lov at varme igennem i "passivt trav".
Herefter galoperes. Hvis hesten ikke kan holde ryg og hovede, er den ikke løsnet nok. Tilbage til trav.

Efter galoppen er hesten klar til at yde en større trav og vil ofte være stærkere og have aktiveret sine "siddemuskler". Så kommer de fine takter og de kommer bagfra idet, det vil være de de korte muskelfibre(bærende), der er aktiverede.

Starter man i animeret travtempo, opnår man at trække energien ud af de bærende muskler og hesten bliver som en maratonløber i stedet for, dvs langstrakt i muskulaturen. Derved varer det længere før hesten bliver i stand til at bære andet end fart og den vil blive træt, så snart den bærer.

Hvis hesten i starten putter sig, skal du ikke bekymre dig. Såfremt du bruger ovenstående fremgangsmåde rejser de sig selv, når styrken er stor nok. Dvs f.eks efter et par måneder.

Puuha Minna! Det er et omfattende emne og det er hårdt at få hele filosofien frem og ikke glemme noget, men kan du ikke spørge ind, hvis det ikke giver mening, så forklarer jeg gerne yderligere.

Jeg kryber i dækning og afventer din reaktion.

MH Conny :loneb:
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Min lille hest....

Post by MinnaN »

CMN wrote:Når jeg starter ud, starter jeg altid på meget løse og helt, HELT lange tøjler i skridt. Hesten får lov til at skridte, sådan i mindst 5 min. Efter min mening er forudsætningen for selvbæring, en totalt frigjort overlinie. Derfor denne start.

Sådan starter jeg nemlig også. Derefter lægger jeg store volter ind, stadig for skridt og løse tøjler. Men jeg forlanger at han ikke slæber benene som han gør med andre og at han løfter dem. Volter bliver lavet kun for sæde og schenkler uden at have fat i tøjlen. Ikke at sporen blir brugt, det er kun for læggene alene. De blir lagt til, om man vil. Sædet er for så vidt neutralt, men jeg følger med i lænden. Smidig lænd, som det hedder.

Efter 5 mins tid starter jeg med såkaldte opsamlinger, hvor tøjlerne samles og hesten slippes omgående ved mindste eftergivenhed. Dette bevirker at hesten lettere kommer op i hånden ved næste forsog.
Man øger samlingsfasen tidsmæssigt. men holder ikke hesten i samlingen længere tid end hesten kan gå uden modstand på biddet.
Drev fra sædet er bandlyst idet, det får hesten til at sænke sig i ryggen(natuligvis) Derimod arbejdes med underschenklen (ikke hælen) rytmisk og afslappet i takt med hestens skridt, direkte under rytterens sæde.

Jeg bruger ikke opsamlinger under min opvarming, det kommer helt af sig selv, når jeg rider som jeg gør. Han søger selv frem og slapper så meget af at han sænker sit hoved.
Fordi han er gammel skridter jeg forholdsvis meget, mindst et kvarters tid, desuden skal min lænd også kunne følge med senere hen. Jeg rider stadig for løse tøjler under letridning, men med mere kontakt end ved skridt. Han blir bøjet let i volter. Men igen, vi rider kun store volter og halve volter, måske en slangegang på 3-4 store bløde buer-. Når han holder tempoet, stopper jeg med hjælpen. Men igen, jeg lægger øgninger ind og han skal føles let i hånden og ryggen skal svinge med.

Jeg skal lige tænke over hvad jeg gør for resten.
Men ihhh, hvor er det her bare spæøndende!!! :mikkel:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply