Elg kød.

aribeth

Re: Elg kød.

Post by aribeth »

prøv og steg en bøf og se hvordan det smager au naturel!


Jeg ved det faktisk ikke helt... altså jeg har kun hørt at det skulle smage godt...


Det var da i øvrigt en lille elg på kun 10 kilo !! :hhansen:




Katrine
aribeth

Re: Elg kød.

Post by aribeth »

hehe... sig han er DØGTIG!!!


så vidt jeg kan læse mig til siger folk det skal gennemsteges... og er godt i grydestege og ragouter



Katrine
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Elg kød.

Post by kamber »

Jeg har kun smagt elg i form af en stegt bøf (og den var da vist svagt lyserød, som jeg husker) og det smagte skøøøønt. :aribeth:
Et in arcadia ego
aribeth

Re: Elg kød.

Post by aribeth »

jeg ville rødstege en mørbradbøf... og så se hvordan det smagte... det smager sikkert godt


Katrine
User avatar
JoS
Posts: 74
Joined: Thu 2. Oct 2008 09:03

Re: Elg kød.

Post by JoS »

Find nogen med et hjemmerøgeri og få noget af det filet røget. Det smager guddommeligt!
"The cat lives alone, has no need of society, obeys only when she pleases, pretends to sleep that she may see more clearly, and scratches everything on which she can lay her paw."
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Elg kød.

Post by Lena »

Hvor lækkert...........

Du må igang med at bladre hans jagtblade igennem........... der må være nogen opskrifter.

Ellers en hurtig googling: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-3.php?id=12582&Elg%20-%20Elgsdyr

Ellers vil jeg tro at en god krydret marinade og en tur på Weberen iført et stegetermometer, vil gøre underværker. Det ser ud til at kernetemperaturen skal være 70 grader.
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Elg kød.

Post by Deerhunter »

Tøv en kende Ped. Jeg skal lige konsultere svigermekanikken. Hun er same og kan bare det med ren- og elgkød. Når jeg har svar, lægger jeg opskriften på Striglekogebogen.
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Elg kød.

Post by Jasper »

Hakket som hakkebøffer - det er også rigtig godt.

Smagen er meget mild.
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Elg kød.

Post by Lena »

Jasper wrote:Hakket som hakkebøffer - det er også rigtig godt.

Smagen er meget mild.


Jeg har aldrig fået elgkød, men jeg troede det var mørkt og stærkt i smagen......... som rådyr.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Elg kød.

Post by CMN »

Jeg har tilberedt en del elgkød i restauranter.
Det er yderst lækkert og mørt og kan tilberedes som normalt vildt. Dvs let rosa eller gennemstegt efter ønske.
Jeg har stegt en del filetter og mørbrad som bøffer eller helstegte stykker og det smager fantastisk.
Slå en skive bacon om bøffen lige som på en tournedos. Krydder med salt pebber og lidt timian/rosmarin. Råstegte kartofler, pandeflødesauce krydret efter ønske:
Cognag - rødvin - ell.Tradionel med gele og roquefort er super til. Salat eller let tilberedte rodfrugter.

Bon appetit, hvornår skal vi komme?
:aribeth:

:loneb: Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
Post Reply