Det der barfoet noget...

Er barfodede heste, alternativt ??

No way, Jos
4
15%
Enkelte fnug m
16
62%
n
1
4%
Den realm, hvor der i forvejen er flest Strigler
5
19%
 
Total votes: 26

User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Det der barfoet noget...

Post by Glory »

hvad den hest ikke har kostet mig i klokker, aftråtte sko, og andre skader pga. af hendes smeden...
Åh Gud - been there...done that :ked:

KC gik også tidligere med jernsko foran - og trådte dem af lige ind ad en kant, men trådskader, boots liggende overalt på folden og gentagne forvridninger i kodeleddene til følge.
Det er så vanvittigt frustrerende!
Han har nu været "barfodshest" siden sidste vinter, og det fungerer 100%.
Jeg retter ham til op til hver start - dvs. ca. hver 14 dag.
På trods af, at han starter med ca. 14 dages intervaller, så er hans hove virkelig fine, og jeg skal faktisk endda ha´ taget en del af op til næste start, fordi han er ved at ha´ lige til den gode side tå foran.
Så han er ihvertfald også et eksempel på den perfekte barfodshest - og det er sgu´ da kanont!

Så jeg forstår helt og aldeles din begejstring Tukær - især når man har de der grå hår, til at minde en om, hvordan det var tidligere :linski:

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Det der barfoet noget...

Post by Stimata Doamna »

Jeg tænkte faktisk ikke på barfodstrimning i denne forbindelse :roed:

Det er bare blevet så almindeligt, at heste

- ikke kan gå uden Tellington Touch
- ikke kan rides uden en lammeskindssadel
- ikke kan gå på fold uden klokker
- ikke kan opføre sig pænt uden horsemanshipøvelser i roundpen

og hvad ved jeg. Alt sammen sikkert meget udmærket, men næppe uundværligt.

Heste uden sko er bestemt ikke alternativt - men det kan være helt ude på overdrevet. Afhængig af måden hesten er uden sko på.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Det der barfoet noget...

Post by BeritH »

Hmmm.......... jeg har siddet længe og lurepasset på denne tråd, for jeg ved egentlig ikke om jeg kan tilføre den noget som helst.

MEN ..................... jeg "konverterede" til barfod for vel 3-4 år siden, til trods for at jeg havde en hest, der blev stokhalt hver gang han hev en sko af, og det var temmelig tit. Smeden var ikke til at hidkalde, der kunne let gå 7-14 dage før han kom forbi, og i den tid havde den stakkels hest ondt.

Jeg overvejede længe, men jeg var bare nødt til at finde en anden løsning, så jeg besluttede mig i desperation at prøve barfodstrimning - og det skulle vise sig at være en af de bedste beslutninger, jeg har taget i min tid som hesteejer. For det første var det slut med frustrationer pga tabte sko, for det andet blev Vakses hove stille og roligt sunde og velformede at se på. Det ville jeg have forsvoret kunne lade sig gøre et år tidligere.

I dag er han langt bedre gående end han nogensinde har været med sko på, hans hove er ikke længere forsnævrede (og jeg der altid havde sværget til registrerede beslagsmede). Herudover har jeg lært rigtigt meget om hove siden, og det selvom jeg jo langt fra når hverken Ninie eller Keppie til sokkeholderne :-)

Så for mig er det ikke alternativt at bruge barfodstrimning - det er ren og skær sund fornuft. Og nej det er ikke billigere, for beskæringerne sker hyppigere og der skal meget mere strøelse til for at holde de indendørs områder tørre. Men det sparer mig for mange frustrationer og det sparer Vakse for smerter i forbindelse med tabte sko.

Jeg tror dog ikke at alle heste kan gå uden sko, dels fordi det kræver meget mere management, og det er der rigtig mange opstaldningssteder, der ikke kan leve op til. Men jeg tror at langt flere heste KUNNE gå uden sko, hvis man bød dem nogle mere hov-venlige forhold.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Det der barfoet noget...

Post by Lena »

Hmm........ Nu udstiller jeg min totale uvidenhed, men spørger alligevel.........

Bliver hoven beskåret på en bestemt måde alt efter om den skal have sko på eller ej?

Vi rider meget på asfalt og jeg vil tro at der slet ikke ville være noget at skære i for en barfodstrimmer hver 14. dag. Desuden tror jeg ikke at der findes en barfodstrimmer i miles omkreds.......

Jeg er glad for min smeds arbejde....... Sidst bemærkede min dyrlæge at det var utrolig pæne hove UNIK har af sådan en stor og tung hest at være.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Det der barfoet noget...

Post by Ms Strangefield »

Jeg har svaret nej til at det er alternativt. For der er jo ikke noget hokus-pokus ved det.. :ehh:

Mit skævbenede kræ går dog med fire sko. Fordi den er skævbenet. MEGET endda. Så den ville slide sin ene forhov helt ud facon hvis han gik uden.

Men jeg er også velsignet med en fantastisk smed.

Han bliver skoet PRÆCIS hver 7. uge (4-6 uger, jaja jeg ved det godt) har (7-9-13) aldrig en tabt eller tilnærmelsesvis løs sko. Er ALDRIG ømtået efter beskæring. Min kiropraktor roser hans arbejde til skyerne, og hun river sig ellers rigeligt i håret over det forben.

Det eneste der har været, er optræk til en hovbyld en enkelt gang, fordi spasser-Lene vist havde skruet en mordax lidt for langt i, og vi skulle frem og tilbage over en gang beton. :mur:


Det tilfører sikkert ikke tråden noget vanvittig spændende, men hver en chance for at rose min smed, skal tages. :linski:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Det der barfoet noget...

Post by Tukær »

Lena wrote:Bliver hoven beskåret på en bestemt måde alt efter om den skal have sko på eller ej?


Selvfølgelig skal du da spøger, ellers får du jo ikke noget afvide :linski:

Sådan som jeg forstår det, så beskær smede anderledes når hesten skal have sko på, lige hvordan ved jeg faktisk ikke, det er nok meget forskeligt kunne jeg forstille mig.
Har hørt folk sige at smede godt kan finde på at beskærer hesten ret kraftik, for at de kan gå længre med skone, og hovene ikke skal blive for lange (de bliver jo ikke slidt med sko, på den anden side bliver de jo heller ikke stimuleret til at vokse), men det er kun noget jeg har hørt.

At dyrlæger roser smedens arbejde, giver jeg ikke ret meget for, mange dyrlæger ved meget lidt om hove, med mindre de efter uddandelse har studeret og læst vidre om hovne.
For det er noget med, og ret mig gerne hvis jeg tager fejl, at der i dyrlæge uddandelsen, KUN er 1 uge om hoven :hva:
Og et eller andet sted er hoven jo et ret vigtig grund fundament for hesten, eller ?!?

Ms Strangefield wrote:Mit skævbenede kræ går dog med fire sko. Fordi den er skævbenet. MEGET endda. Så den ville slide sin ene forhov helt ud facon hvis han gik uden.


Bambi er også skævbenet, hun fransker, og slider hendes hove skæve, men når hun får sko så fransker hun helt vildt meget, det ser skrægligt ud.
Men det er blevet bedre, sidst vi trimmet, var hendes hove ikke så "frikantet" som de plejer at være :atengstedt:

BeritH wrote:Jeg tror dog ikke at alle heste kan gå uden sko, dels fordi det kræver meget mere management, og det er der rigtig mange opstaldningssteder, der ikke kan leve op til. Men jeg tror at langt flere heste KUNNE gå uden sko, hvis man bød dem nogle mere hov-venlige forhold.


:respekt: helt enig :respekt:
Vi grinet også noget af os selv, før rendte vi rundt og samlet sten på marken, så vi var ved at brække os....
NU har vi istedet for læsset 40 torns af ude på marken :mikkel:
Før renset jeg hove når jeg skulle ud og ride, hvis jeg husket det...
NU renser vi hove på alle 3 hver aften og giver den æbleædike (staves?), og den sure stråle, som jeg ikke troet de havde, og råden i den hvide linje som jeg ikke andet var et problem, er nu næsten væk :jeanie:
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Det der barfoet noget...

Post by Lena »

Tukær wrote:
Lena wrote:Bliver hoven beskåret på en bestemt måde alt efter om den skal have sko på eller ej?


Selvfølgelig skal du da spøger, ellers får du jo ikke noget afvide :linski:

Sådan som jeg forstår det, så beskær smede anderledes når hesten skal have sko på, lige hvordan ved jeg faktisk ikke, det er nok meget forskeligt kunne jeg forstille mig.
Har hørt folk sige at smede godt kan finde på at beskærer hesten ret kraftik, for at de kan gå længre med skone, og hovene ikke skal blive for lange (de bliver jo ikke slidt med sko, på den anden side bliver de jo heller ikke stimuleret til at vokse), men det er kun noget jeg har hørt.

At dyrlæger roser smedens arbejde, giver jeg ikke ret meget for, mange dyrlæger ved meget lidt om hove, med mindre de efter uddandelse har studeret og læst vidre om hovne.
For det er noget med, og ret mig gerne hvis jeg tager fejl, at der i dyrlæge uddandelsen, KUN er 1 uge om hoven :hva:
Og et eller andet sted er hoven jo et ret vigtig grund fundament for hesten, eller ?!?


Jeg husker selvfølgelig at spørge min smed næste gang...........

Og at MIN dyrlæge roser min smeds arbejde giver jeg rigtig meget for....... Hun er meget hestekyndig og min HESTEdyrlæge, avler selv og har mange års erfaringer. Men generelt har du sikkert ret. At en nyuddannet dr. dyr sikkert kun har en uges uddannelse mht hoven. Egentlig mærkeligt....... for uden hov - ingen hest!
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Det der barfoet noget...

Post by Glory »

giver den æbleædike

Er det hovene eller hestene i giver æbleeddike Tukær?

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Det der barfoet noget...

Post by Tukær »

Glory: Det er hovene, og hestene :linski:
Endligt var det "bare" hovene, men Bambi og C er vild med det, så nu får de også en sjat i maden, det skulle jo værer så sundt :mikkel:

Det med at bruge det på hovene, er jo at eddike er en syer, og sur stråle er jo endligt ikke sur, men en basik stråle, og syre og base, giver jo nutral, var det hvis noget med at min fysik lære prøvet at lære mig :ehh:

Og eddike er jo også bakterie dræbende, og så er det meget billiger end alt det der andet man kan købe til at bekæmpe sure hove med...

Men det skal være æbeleddike, andre eddiker virker ikke, siges det, og det vælger jeg at tro på.

Men æbeleddiken virker, Bambi's hvidelinje er næsten tip top, og den var rigtig slem da jeg blev bekendt med det problem i februar, og det var først midt i april jeg hørte om eddiken, started med den :atengstedt:

Vi køber så en 25 l dunk af gangen, for skal man købe det i butiker i ½ l, så bliver det da lidt dyrt, og så har vi det i sådan en forstøverflaske, og så får hver hov en tur når den bliver renset :mikkel:

Annette
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Det der barfoet noget...

Post by Lena »

Æblerne gør i hvert fald ingen skade........ men ift sur stråle, så må det vel være ligemeget hvilken "eddike / syre" man putter på hoven. Da UNIK stod på tørv, havde han ikke skyggen af sur stråle........
Post Reply