Det der barfoet noget...

Er barfodede heste, alternativt ??

No way, Jos
4
15%
Enkelte fnug m
16
62%
n
1
4%
Den realm, hvor der i forvejen er flest Strigler
5
19%
 
Total votes: 26

aribeth

Re: Det der barfoet noget...

Post by aribeth »

eller på grund af forkert skoning og beskæring af en alm. smed...



Katrine
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Det der barfoet noget...

Post by Tukær »

aribeth wrote:eller på grund af forkert skoning og beskæring af en alm. smed...


I den grad...
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Det der barfoet noget...

Post by Tukær »

smukke-ped wrote:Der er jeg så rigtig traditionel, jeg har en uddannet smed der skide dygtig.


Sådan sage jeg også for 8 månder siden.... Men GUD hvor er jeg blevet kloger.... :linski:

Nu trimmer Kim hestene ca 14. dag, er vi nu oppe på nu, men så trænger de også virkelig....
Og Bambi er gået fra at line en syg høne på vej til slagteren, når hun gik på grus, til nu næste at kunne gå normalt, uden boots :jeanie: :jeanie: :jeanie:

Og havde min "dygtige" smed ikke været så svær at få ud, så havde jeg stadig fået beskåret en gang hver ½ år, og været ved at rykke håret af mig selv over hvad jeg skulle stille op med Bambi, når hun var så øm tået, og heller ikke kunne gå med jernsko uden at træde dem af efter 12 dagen...
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Det der barfoet noget...

Post by KatieKat »

Tukær wrote:For i bund og grund syntes jeg jo at barfodet er alt sund fornuft, nu jeg har lært om det


Det synes jeg er en ret god pointe. Ikke bare her, men i det hele taget. Sund fornuft bliver først sund fornuft når man har lært. :mikkel:

Resten af Tukærs indlæg er jeg desuden også enig i.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
JoS
Posts: 74
Joined: Thu 2. Oct 2008 09:03

Re: Det der barfoet noget...

Post by JoS »

Det kan vel næppe være alternativt, set at heste ikke er født med sko... men hvis med alternativt menes alt det nærmest hellige gurudyrkelse af en eller flere barfodsfanatikere... ja så kan det vel opfattes sådan.

Personligt vil jeg da foretrække at Snart Kommende Hest kan trimmes/beskæres og gå uden sko. Om det bliver en smed eller trimmer... det kommer an på...

Har ikke stemt. Tror jeg er sådan lidt.... mrrr. Men forbydes? Så skal ringe udd. beslagsmede vel have frataget deres udd. bevis når de har kvajet sig x antal gange eller hur?
"The cat lives alone, has no need of society, obeys only when she pleases, pretends to sleep that she may see more clearly, and scratches everything on which she can lay her paw."
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Det der barfoet noget...

Post by Glory »

Jeg synes ikke at det er alternativt overhovedet - grunden til, at det måske af nogen kunne opfattes som værende alternativt er vel, at det netop ofte (indenfor rideheste i hvert fald - har jeg opfattelse af), bliver opstillet meget som enten eller. Enten er man mega-barfods-agtig, eller også er man mega-sko-artig.

Men det afhænger jo til syvende og sidst af, hvilken hest man har, og hvad man bruger den til.

I travsporten kigger vi på hver enkelt hest - nogle heste er bare “født uden sko”, som man siger - hvor andre har brug for sko af den ene eller anden årsag.

I mine øjne kan man ikke bare stille det sort/hvidt op, og mene at folk med barfodede heste er onde, eller at folk med skoede heste er nogle fjolser der bare ikke har set lyset.

Peds hest har brug for sko - dels pga. tendens til ømme tæer (hvilken nogen nok vil hævde bare handler om tilvænning til bare tæer), men - og ikke mindst - pga. vægten.
Og det er noget som ofte har undret mig, og jeg tror at Ped er den første rideheste-ejer, som jeg har hørt, snakke om fordelen ved sko i forhold til hesten gang.
Man kan jo netop gøre en hel verden til forskel på en hests gang, ved hjælp af skoning - man fatter ikke hvor meget ganske lidt vægt, eller vægt lagt på en anderledes måde, kan gøre ved en travhests evne til at trave stærkt f.eks.
Det samme må alt andet gøre sig gældende for rideheste (altså ikke at de kan trave stærk, men at man kan kompensere for evt. svagheder).

Og nu kom jeg vist helt væk fra emnet - men netop det der med den vægtmæssige del af skoning, synes jeg bare er så fascinerende.

Jeg vil altid holde på, at bare tæer er det bedste for hesten - men man må også acceptere, at nogen heste kræver sko, eller at sko kan forbedre dem så meget i konkurrence-sammenhæng, at det ville være hovedløst, at lade være med at slå dem på.

Men alternativt, det synes jeg ikke at det er, og fordelen ved barfodstrim kontra skoning, synes jeg også er de korte intervaller.
Dem vi har der går med sko, går max. med de samme sko 4 uger af gangen, men man hører jo ofte om heste der går meget længere f.eks 8 uger, og det ser jeg som et reelt problem.
Efter 8 uger på samme sko, kan en hest, i mine øjne, på ingen måde stå hensigtsmæssigt på sine fødder mere - så skal dens hove i hvert fald ikke hverken gro eller slides nævneværdigt i løbet af de 8 uger.

Det alternative i barfodstrim, kommer vel også af, at enhver vel kan udråbe sig som barfodstrimmer - og måske har enkelte af disse personer et syn på beskæring af hesten, som afviger i en uheldig retning, fra den traditionelt smede-arbejde.
Og så kan man vel med rette kalde det en anelse alternativt - på den nederen måde.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
JoS
Posts: 74
Joined: Thu 2. Oct 2008 09:03

Re: Det der barfoet noget...

Post by JoS »

Glory wrote:Enten er man mega-barfods-agtig, eller også er man mega-sko-artig.

I mine øjne kan man ikke bare stille det sort/hvidt op, og mene at folk med barfodede heste er onde, eller at folk med skoede heste er nogle fjolser der bare ikke har set lyset.

Man kan jo netop gøre en hel verden til forskel på en hests gang, ved hjælp af skoning...

....men man må også acceptere, at nogen heste kræver sko, eller at sko kan forbedre dem så meget i konkurrence-sammenhæng, at det ville være hovedløst, at lade være med at slå dem på.

...enhver vel kan udråbe sig som barfodstrimmer...

Pia


Ja, utroligt som det kan dele folk op i lejre sine steder. Istedet for bare at se på om hvorvidt den pågældende hest trives med det. Hornkvalitet, ridemåde/gren, slid, bevægelse, evt hov/led-sygdomme osv... det burde vel være hestens velfærd der i sidste ende bestemmer hvordan den skoes - eller ikke skoes.

Gangen... behøver vel bare nævne hvordan vægtskoning kan bruges i Islandshesteverdenen - både på den gode og den grimme måde. Tungere sko for eller bag: renere tølt eller trav... Samme gør sig vel gældende hos Tennessee Walker, men der er det vist mest den grimme skoning, når man kommer på banerne?

Og det ville da helt klart være godt med en eller anden form for autoriseret uddannelse/autorisation. Også for de dygtige barfødders generelle renommé.
"The cat lives alone, has no need of society, obeys only when she pleases, pretends to sleep that she may see more clearly, and scratches everything on which she can lay her paw."
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Det der barfoet noget...

Post by Glory »

Min hest går eller ser ikke handicappet ud efter små 8 uger....
Nej de bliver vel næppe direkte handicappede i løbet af 8 uger.
Men tåaksen og hovlængden vil jo uværgeligt ændre sig, når hesten har sko på, fordi den således kun slider hovene i dragterne, og tåen stadigt vokser.
Derfor ser jeg klart de korte intervaller ved barfodstrim som værende en fordel, i forhold til at opretholde den mest optimale tåakse og en passende hovlængde.
Det er det jeg synes er en af de største forcer ved barfodstrim.

Ja, utroligt som det kan dele folk op i lejre sine steder. Istedet for bare at se på om hvorvidt den pågældende hest trives med det. Hornkvalitet, ridemåde/gren, slid, bevægelse, evt hov/led-sygdomme osv... det burde vel være hestens velfærd der i sidste ende bestemmer hvordan den skoes - eller ikke skoes.
Ja, det er lige det jeg mener :askepot: - jeg magtede bare ikke, at sammenfatte det så kort og tydeligt :ehj:

Gangen... behøver vel bare nævne hvordan vægtskoning kan bruges i Islandshesteverdenen - både på den gode og den grimme måde. Tungere sko for eller bag: renere tølt eller trav... Samme gør sig vel gældende hos Tennessee Walker, men der er det vist mest den grimme skoning, når man kommer på banerne?
Nej det er med garanti ikke kun til det gode, at vægtskoning bruges :fy:
I gamle dage brugte man jo også meget sådan noget som tå-vægte til travheste - og det var da ihvertfald heller ikke sundt for benene :tommelned:
Omvendt så bliver en travhest, som kræver vægt, til gengæld meget hurtig stiv og øm, hvis den påtvinges at rende uden, fordi den så vil rende og spænde sig alt for meget op, for at få traven til at flyde ordentligt.

Og det ville da helt klart være godt med en eller anden form for autoriseret uddannelse/autorisation. Også for de dygtige barfødders generelle renommé.
Det tror jeg også ville fjerne rigtigt meget af kritikken omkring barfodstrimning. Det er vel også lidt fordi det er folk uden uddannelse, som udfører det, at mange er så hurtige til at finde klamphugger-stemplet frem.
Og det er nemlig synd for de, som ved hvad de laver, og faktisk er rigtig gode til det.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Det der barfoet noget...

Post by Tukær »

Problemer med øme tæer, og at en hest aldrig må være øm tåen, er det der gennem de sidste mange år, har givet mig mega mange grå hår !!!

Bambi var jo tiltænkt et liv på konkurence banen, som top reiner :mikkel: og vil man reine på sin hest, ja.. så er der kun at lægge slider på dem ! så det fik Bambi på ret tidligt + forsko, for hun var jo ridehest, og rideheste har sko på, BASTA !!!

Men Bambi var ikke enig... :traet: hvad den hest ikke har kostet mig i klokker, aftråtte sko, og andre skader pga. af hendes smeden... :nej:
Og red jeg tur på hende, var hun lige så øm tået som hun var uden sko :doed:

Købte så boots til hende, for hendes øme tæer blev bare være og være, men det virket bare ikke optimal, også fordi hun "smedet" med dem på, og så "røg" skoen jo ikke, men forbenet blev i stedet for bremset.

Så ja, efter det jeg har oplevet med Bambi, siden Kim har været på kursus, og er begyndt på at ordne hendes hove, har jeg da lyst til at blive højt råbene guru-agtig, og befalde alle at pille skoene af deres heste :respekt:
Men nej, sådan ved jeg godt at man ikke kommer langt med noget, og derfor prøver jeg også bare at holde det mellem mig og andre "tosset" venner, og bare glædes med dem over hvor skønt det er at følge en hovs udvikling i en positiv retning.
Men når man nu har set lyset :linski: :jeanie: :jeanie: :jeanie:
aribeth

Re: Det der barfoet noget...

Post by aribeth »

jeg tror det generelt er et problem når man bliver for "frelst" uanset hvilken grøft man hører til... jeg er enig med jer der mener at det først og fremmest er hestens ve og vel det hele kommer an på...


Min Stråbær havde ømme baghove engang... hun fik bagsko på og blev en helt anden hest... knap et år efter pillede jeg så bagskoene af igen (så længe havde de ikke siddet på uden omskoning :linski:) og hun har siden ikke været ømtået på bagbenene... skoene hjalp altså Stråbærret.


Det jeg synes der først og fremmest er vigtigt er, at man sætter sig ind i hovmekanismen og hovens anatomi. Jeg må indrømme at før jeg begyndte på det her naturlig hovpleje, så vidste jeg simpelthen ikke nok om HVORFOR hoven beskæres som den gør og hvorfor det er så vigtigt med korrekt beskæring og så videre.



Katrine
Post Reply