Dækken, hvornår?

User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Dækken, hvornår?

Post by Annibl »

Jeg er i tvivl - som ikke særlig erfaren ponymor - om hvornår overgangsdækkenet skal på. Da jeg var hesteejer som yngre brugte vi ikke dækken, sådan noget nymodens osv., og lod hestene danne vinterpels i stedet. :linski:

Pony står ude fra tidlig morgen til det bliver mørkt. Der er mulighed for læ for vinden, men ikke for regnen. Hun skal ikke klippes, men bare undgå "islænderpelsen".
Knus fra Anni
aribeth

Re: Dækken, hvornår?

Post by aribeth »

hvis du skal undgå islænderpelsen, så er nu bestemt ikke for tidligt.

Mine er begyndt så småt på vinterpelsen, og det er min opfattelse at, dækkenet skal på start september, hvis man vil undgå for meget pels.


:-)


Katrine
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Re: Dækken, hvornår?

Post by Annibl »

Synes nu vejret har været for godt til dækken, men det ser desværre ud til at være slut. Må se at få tøsebarnet til at finde dækkenet frem. :heidio: Hun er - altså pony - stadig fin og glat i pelsen. Hun bliver mest redet udendørs, men vi får adgang til lille ridehus, når vi flytter og så er det surt med for meget pels.
Knus fra Anni
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Dækken, hvornår?

Post by 99E »

Jah, jeg vil også sige, du er sent ude.
De meget seriøse smider dækken på i september - nogle allerede i august.

Jeg ville lade ponyen gro pels og klippe halsen, evt. flanken, senere.

Alternativt lade pelsen gro - og tørre hesten med et ulddækken til vinter, når den har svedt - det er det, vi gør.
Ulddækken hvis det er under frysepunktet og cirka ikke blæser eller vi gider binde dem i løsdriften - vindtæt, åndbart dækken hvis det blæser voldsomt omrking frysepunktet og vi ikke gider binde dem op indendørs.
Da vi havde dem på stald om natten var ulddækkenet nok, naturligvis.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Dækken, hvornår?

Post by HeidiO »

Jeg synes, at det med dækkener nu kræver, at man hiver det af og på i en uendelighed.

F.eks. i dag er det 22 grader og sol fra en skyfri himmel - der kan jeg se flere heste herude stå med dækkener på - og det er godt nok for varmt til det, efter min mening.
Det kan ikke være rart for hesten.

Jeg tror at jeg ville vælge at hive dækken på senere og så klippe krikken.
Heidi
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Dækken, hvornår?

Post by kamber »

Jeg synes dæleme også, at det er synd at kaste dækkener på hestene nu. Min går på døgnfold uden noget.

Jo, de er i gang med at skifte til vinterpelsen, men når dækkenet kommer på, bliver alle hårene lagt ned og mister dermed en hel del af deres isolerende effekt, så mon ikke det går nogenlunde lige op. Og ellers kan man jo lave en "full brazil" på udvalgte steder :hhansen:
Et in arcadia ego
aribeth

Re: Dækken, hvornår?

Post by aribeth »

Nu kræver dækkenovergangen jo, at man tager dækkenet af de dage hvor det er VARMT... og ja, det ER besværligt at have en dækkenhest....
Er det for at undgå for meget vinterpels på hesten så SKAL man altså starte tidligt med dækken.


Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Dækken, hvornår?

Post by Stimata Doamna »

Jeg har pakket regndækkenet ud, men lige nu ligger det bare i venteposition. Vejrudsigten afgør, hvornår det ryger på - men sikkert når det begynder at regne og temperaturen falder til 14-16 om dagen (noget tyder på, at det bliver midt/sidst i næste uge. Hun er kun ude om dagen, men reddede sig en lungebetændelse sidste år, fordi hun ikke havde dækken på en dag, hvor det bare regnede, ruskede og pludseligt blev koldt. Det behøver ikke gentages...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Dækken, hvornår?

Post by Nina »

Vi bruger ikke "tøj".

Hestene (en DV, en hannoveraner/fjordhestblanding og 2 islændere) har løsdrifte, de kan bruge - og - indrømmet - dé bliver ikke overanstrengte ang. ridning. :minna:

Jeg vil mene, at hvis de bliver brugt meget og sveder og har svært ved at blive af med varmen - så skal de klippes og have dækken på.

Hvis de bliver brugt "moderat" og er lidt varme - så er et netdækken, når de kommer hjem et godt bud.

Pels ER jo et godt tegn på, at hestene trænger til lidt mere - men hvis de er på stald i 23 timer - så "skal" de jo klippes ...

Men hvem har heste på stald i 23 timer???

JEG har sq ikke!!!!

Venlig hilsen
Nina
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Re: Dækken, hvornår?

Post by Annibl »

Sidste år fik hun først dækken på ved samme tid. Først overgangsdækken og senere vinterdækken. Havde ikke problemer med for meget pels, men mere pels end hun har om sommeren, selvfølgelig.

Vi har en enkelt hest i stalden, der har fået på. Resten venter lidt endnu. Temperaturen er faldet en del her hos os, så det varer ikke længe inden den kommer på resten.
Knus fra Anni
Post Reply