Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by CMN »

Dette her er en af mine kæpheste! Men i en anden tråd om kandarer, så jeg, at jeg nåske får kam til mit hår her.
Men nu prøver jeg!

Jeg mener at alt for mange ryttere, jeg støder på, har en overdreven sædeindvirkning og holder for hårdt med overschenklerne.
Den overdrevne sædeindvirkning, får efter min mening hesten til at trække ryggen ned (til sig).
Min erfaring med disse ryttere er, at når man får lært dem at undlade "overdrevet", er hestene mere villig til at løfte ryggen, hvilket for mig er temmeligt logisk.

Det samme gælder den overdrevne stramning af overschenklerne, der efter min mening bevirker en blokering af påhæftningerne på skuldrene og derved påvirker skulderfriheden og "lader hesten blive bagved rytteren".

(Jeg mener hvad nytter det, at sadlerne skal passe, hvis rytterne indvirker for hårdt?) Jeg har i mange tilfælde set heste med naturlige gode samlingsanlæg trække nakken bagover og holde hovedet oppe pga overdrevet schenkeltryk. Rytterne har så valgt supermetoden - glidetøjler, - og hestene fik det jo så ikke bedre. De af dem jeg har arbejdet med, har jeg afkodet, med det resultat, at samlingen af hestene kunne komme bagfra på en blød hånd.

For nyligt, da der var dressur EM, så jeg vinderen ride adslappet og blødt og jeg har aldrig set så flot en Kür. Han satte jo så også verdensrekord. De to næst placerede ryttere var også hollændere, men damer og her så vi så de diametrale modsætninger teknisk set.
De havde gode stærke heste og det var flotte præstationer, hvis man så bort fra helhedsindtrykket. Disse ret store heste kunne så bære at de relativt små kvinder spændte så kraftigt. Jeg tror bare på at hestene kunne have givet endnu mere, hvis rytterne havde brugt sig selv mindre kraftbetonet.

(Rådne tomater og æg bedes afleveret ved indgangen, da der ikke må kastes i hallen)

:loneb: Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by 99E »

CMN wrote:Jeg mener at alt for mange ryttere, jeg støder på, har en overdreven sædeindvirkning og holder for hårdt med overschenklerne.
Den overdrevne sædeindvirkning, får efter min mening hesten til at trække ryggen ned (til sig).

Min hest er enig med dg.
Det der med at man sidder og driver med sædet - det synes hun egentlig er ret belastende.

Parelli er også enig:
De siger - lad være med at drive med sædet. Lad især være med at drive med sædet HELE TIDEN.
At drive med sædet presser dig "ned i hesten" og så har den sværere ved at løfte ryggen.
Og at drive hele tiden gør den ikke mere fremadgående. Bed hesten om at gå frem. Og når den går frem, så lad den være i fred. Går den så i stå - jah, så må man jo bede den om at traske fremad igen.

CMN wrote:Det samme gælder den overdrevne stramning af overschenklerne, der efter min mening bevirker en blokering af påhæftningerne på skuldrene og derved påvirker skulderfriheden og "lader hesten blive bagved rytteren".

Igen er Sorcha i hvert fald enig.
Især hvis jeg rider uden sadel er den sikre måde at få Sorcha til at klodse forbenene, smide hovedet i vejret og sende mig et dræberblik - at stoppe hende ved at klemme med knæene.

Min oplevelse er at rigtig mange rider med de signaler, de nu rider med - fordi deres ridelærer siger de skal.
Ikke fordi de har tænkt over dem, fordi de giver mening eller fordi de har nogen anden begrundelse.
Og det fører mig videre til at jeg har meget svært ved at mene, man nogensinde kan blive en virkeligt god rytter uden at forstå teorien bag det, man gør.

Og hvis man skal ride med signaler man ikke forstår - på en hest, der ikke har lært det - så bliver man hurtigt frustreret - og så giver man kraftigere signaler - og så vænner man sig til at ride rundt med MEGET voldsomme signaler, mest fordi man ikke har nogen plan eller forståelse for hvordan man kommer til at ride med lette signaler.

Jeg synes, det allerbedste ved McLean er, at det har fået forklaret rigtig mange mennesker at HESTE KAN TRÆNES.
At de ikke er født med indbyggede signaler til 117 ting, herunder traversader og galopchangementer - men at man kan TRÆNE heste til at kunne og til at forstå alt muligt.
Og at HVIS man træner og har en plan - så kan man få en god ridehest.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by aribeth »

jeg har set de der onaninaer der sidder og gnubber sadlen blank... det ser anstrengende ud....


Klem med knæene har jeg sgu aldrig fattet... gør man det på Basse så løber han.... :hhansen: det vil han sgu ikke være med til.


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by 99E »

aribeth wrote:jeg har set de der onaninaer der sidder og gnubber sadlen blank... det ser anstrengende ud....

Det giver rigtigt veltrænede mavemuller.
Det var sådan jeg fik besked på at gøre, da jeg forsøgte mig udi dressuren.
Hvorfor? Fordi man skal holde fremaddriften!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by aribeth »

jojo... jeg kan også godt huske at det var det vi skulle gøre... drive med sædet... hele tiden.


Katrine
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by CMN »

Det var så første træk. I er sgu ikke nemme at blive uenige med, :respekt:

"Onaninaer" :viben: Hold kæft Kathrine! :viben: Kvinder i min alder har let ved at lække, når de griner! Næste gang bedes givet en advarsel :peg:

:loneb: Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by 99E »

Knibeøvelser...!
http://www.joybox.dk/group.asp?group=390

Jeg har heller aldrig forstået hvordan nogen kan ride med drivende sæde OG i trepunktssæde SAMTIDIG, og fastholder stædigt at det MÅ give serielle klitorisorgasmer.
Og så er JEG i hvert fald IKKe i stand til at ride seriøs dressur imens...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by CMN »

Knibeøvelser er noget opreklameret pladder. Det er hjernen der snyder og sender for kraftige signaler, når man når op i alderen, siger min tyske veninde, der er Heilpraktikerin.
Jeg syns hun har ret! :jeanie:

:loneb: Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by MinnaN »

Går hesten der hvor den skal gå og går den korrekt, så driver du sgu itte på den. Så sidder man med neutralt sæde og følger pænt med. Dvs du sidder på din balance og intet andet. Du begynder at drive der hvor du kan mærke hesten mangler drivkraft bagfra, ellers så sidder du sgu stille! Du driver med din røv, men laver halve parader/anholdninger med dine lår, IKKE dine knæ. Du markerer let med din underschenkel til de forskellige øvelser og hermed menes ikke at lægge benet op til underlaget for at markere et galopanspring eller schenkelvigning, men maks 5 cm tilbage.
60 % sæde, 35 % schenkel, 5% tøjle! Sådan rides en hest bedst!

De dersens onaninaer har jeg mistænkt for at ride heste med for stor gang (= for stort rygsving), derfor blir de nødt til DØD OG PINE at klemme sig fast, ellers kaster hesten dem ud af sadlen. Eller klemme hesten ned i en trippetrav, hvad er egentlig værst?
Hvad er der sket med det ubesværede sæde? Hvor man bare følger med hestens bevægelser i lænden?
Ih guder, hver gang jeg ser dressur på topplan, så tænker jeg sgu mit: Onaninaer de fleste af dem!
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Overdreven sædehjælp og tryk fra overschenkler?

Post by MinnaN »

99E wrote:Jeg har heller aldrig forstået hvordan nogen kan ride med drivende sæde OG i trepunktssæde SAMTIDIG, og fastholder stædigt at det MÅ give serielle klitorisorgasmer.
Og så er JEG i hvert fald IKKe i stand til at ride seriøs dressur imens...

Og vi siger tak for det billede der lige fes ind på nethinden der. :viben:
En anden tanke: Det kan de dersens damer da ikke få?! :ehh: De ser så skidesure ud hele tiden? Men det er måske fordi de er lige ved at skrige?? Eller noget?? :viben:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply