Er sko virkelig løsningen??

User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Er sko virkelig løsningen??

Post by HeidiO »

Flint har siden vi købte ham bøvlet med at få spalter i forhovene.
Her i sommer tror jeg egentlig det er fordi det har været tørt, for det er blevet lidt bedre, efter at der er kommet noget regn.

Jeg synes vi har gjort hvad vi kunne:
I sommer har de gået på hvad jeg vil kalde grøn jordfold og er blevet stribegræsset for at minimere sukkerindtaget - græsstriben har vel være ½ x 5 meter dagligt til 2 heste.
Stivelsesfrit foder
Afstemt foderplan baseret på mest muligt stråfoder
Tørt staldmiljø
Smed hver 6. uge + at vi selv rasper dem ligeså snart, der er ansats til noget.
Biotintilskud dagligt gennem det sidste år

På trods af det, synes jeg bare ikke at det bliver supergodt på noget tidspunkt, der er altid lige en revne undervejs :traet: Det er jeg godt nok træt af.

Smeden mener at et par forsko ville hjælpe. Det er jeg bare noget valen ved, jeg kan sagtens forestille mig, at det næste vi vil have bøvl med, er sømhuller, der bliver trukket lange og sko der ikke kan sidde fast.

Jeg har tænkt på boots, men så meget bliver han altså ikke brugt, og hvis ikke hovene kan holde til, at han bare render på folden, så dur boots vel ikke?

Smeden siger at hans hovkvalitet ikke er rigtig god og at han er noget fladsålet. Jeg har dyrket white line disease på nettet og mener ikke at det er problemet. Han er heller ikke fed, så det er overbelastning der giver problemerne.


Er der nogen, der har ideer, til noget der kan ændres - jeg synes faktisk, at vi har sat ind på alle fronter, desværre uden at hovene er blevet perfekte....


(Det skal lige siges, at Nina, der jo lever på samme måde overhovedet ikke har de samme problemer, hendes hove er stærke, og har konkav sål, sådan som den skal være)
Heidi
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by 99E »

Hvis man spurgte mig - og det gør du - ville jeg sige:
Jeg har endnu til gode at se en hest med flade såler og flækkede hove, der ikke fik markant pænere hove, hvis man fjernede årsagerne til den flade sål og flækkeriet.

I LANGT de fleste tilfælde, jeg har set af flad sål hænger det sammen med "subklinisk forfangenhed", fedme, overvægt, EMS eller insulinresistens eller noget i den stil.
I de tilfælde hvor man end ikke med den bedste vilje kunne se tegn på ovenstående - hang det sammen med for lange beskæringsintervaller.
Og hvad angår flækkede hove... Flækker opstår groft sagt på grund af svamp eller "uhensigtsmæssig belastning af hovvæggen".
Hvis det er svamp eller WLD skal det behandles som sådan - altså med noget, der kan udrydde skidtet.
Hvis det er en uhensigtsmæssig belastning hænger det - det er igen min erfaring - næsten altid sammen med for lange beskæringsintervaller.

Jeg har endnu til gode at se en sko give konkave såler og flækkefri hove.
Men jeg kender mange, der gerne vil have nummeret til din smed, hvis han kan... :linski:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by annetteB »

jeg skal hilse fra Cooper og sige, at 14 år gamle langsgående revner i hovene, som smede har forklaret er kroniske og aldrig vil gå væk, kan forsvinde som dug for solen efter 4-5 besøg af Søde Ninie og Søde Mikkel og deres knive og file og vinkelslibere..
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by Ane »

..kunne det ikke også være at smeden beskærer ham så han har den der lidt lange tå som så mange heste med sko på har?

Du har vel ikke nogle billeder? Det er så svært at gætte uden at se på hovene?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by HeidiO »

Jeg synes ikke, at han bliver beskåret med lang tå.

Men jeg får taget nogle billeder af hovene i løbet af weekenden.
Heidi
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by Ms Strangefield »

Hvilken smed bryger du Heidi? Af ren nysgerrighed.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by HeidiO »

Jeg bruger en reg. beslagsmed - jeg har egentlig ikke lyst til at udlevere ham her, for jeg er faktisk ret glad for ham. Og jeg vil ikke risikere noget fnidderfnadder i forhold til ham :-)

Men jeg vil godt tilføje, at han absolut ikke er en smed, der vil sko for alt i verden.
Heidi
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by 99E »

Min erfaring med reg. beslagssmede såvel som alle andre beslagssmede er:
De kan være dygtige.
RIGTIGT dygtige.
Og egentlig gerne ville have heste til at gå uden sko.

Men der ER en masse små bitte ting, som mange af dem IKKE ved - om at holde heste sko-fri.
Og de KAN jo ikke vide hvad de ikke ved - og jeg er sikker på de spiller på alle de strenge, de har.

Nu var vi hos Annette her i sidste uge.
Deres heste har ramt ca. 6 uger denne gang.
Og såvel Traum som Cooper, som var dem jeg så hovene på, var begyndt at flække.
Cooper havde lige starten på en enkelt flække på hver forhov (to forskellige steder på hoven, af to forskellige hov-balanceringsårsager) - men Traum havde begyndende vinger og flækker hele vejen rundt på forhovene, på de nederste ca. 2 cm. Traums hove vokser simpelthen for meget i forhold til hvor meget han får dem slidt.

Der er forskel på hestes hove.
Så selvom man har een hest, der fungerer fint og ikke har hovproblemer - og så har en anden hest, der ikke fungerer - under samme forhold - betyder det ikke, man er nødt til at lægge sko på.
Det betyder, man er nødt til at ændre på forholdene for den hest, hvis hove ikke virker.
Måske skal han have mundkurv på - og have nedsat beskæringsintervallerne til 4 uger - og have mere motion.
Har han fedtkam? Så kan man overveje om han skal have noget urte/mineraltilskud, der måske kan hjælpe med den snigende EMS/Insulinresistens/...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by Ms Strangefield »

Heidi, det var bestemt ikke for at hænge ham ud. Men hvad smede angår, kører de samme jo i begge vores områder.

Ellers er jeg enig med 99E, de kan ikke vide det hele.
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Er sko virkelig løsningen??

Post by Mikkel »

Hovkløfter, Spalter eller revner. Langsgående spalter i hovvæggen kaldes forskellige ting, men er næsten altid et resultat af en skæv belastning af hovvæggens helt nede ved jorden og dermed noget, der kan rettes beskæringsmæssigt, hvis man ved, hvordan. Det kræver 3-5 beskæringsperioder med kort interval - ikke over 4 uger, og det kan sagtens være, at hestens bevæge- og slidmønster fordrer, at man fortsætter med kortere beskæringsintervaller end normalt, for at undgå, at hoven vokser ud af facon og begynder at flække igen.

Der kan være komplikationer såsom White Line Disease, subklinisk forfangenhed eller andet, der "hjælper" kløfterne på vej, men det er altid en belastningsskævhed i hovvæggen, der skaber og vedligehoder revnen.

Det er forresten en myte, at man kan standse eller i øvrigt afhjælpe hovkløfter ved at raspe "på tværs" ovenover revnen, som man ofte ser det gjort. Problemet skal løses ved at balancere hoven korrekt og lade revnen gro ud af sig selv.
Image
Post Reply