"Hingste" adfærd...

User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Ok, så bli`r vi da her og fortsætter uden ironi!

For mig er ridning mere end en sport. Det er seriøs fordybelse og en forbløffende intens kontakt, forståelse og enhed med dyret. Denne følelse, der har kunnet give mig vågne nætter, fordi en berusende lykke, energi og indsigt, har gjort det umuligt og overflødigt at sove, det er det, jeg gerne som underviser vil bringe videre.
Jeg skal erkende, at jeg ikke har den store forståelse her, for det "sjove", der for mig har lighedstegn med pjat.
(Måske fordi jeg i de mange år jeg havde westernrideskole, oplevede mange folk der kom og skulle prøve, som stillede western = cowboyfilm og dermed forestillede sig, at de nu bare skulle galopere vildt rundt. Når jeg stoppede dem, spurgte de trodsigt: Om det ikke måtte være sjovt?
Fanme nej! Ikke på den måde på mine skoleheste!)

Jeg har trænet mange konkurrenceryttere, der er blevet superdygtige og selvfølgelig er det sjovt og spændende at ride konkurrence, men for mig er det først og fremmest seriøst. Går hesten hen og bliver et ligegyldigt redskab, står jeg af.

Når man møder en rytter første gang og mønstrer vedkommendes ridestadie og fremførsel af hesten, er det klart at man vurderer hvad der skal til, for at forbedre oplevelsen for både hest og rytter. Det er det, de er kommet for. Man behøver ikke at være "fejlfinder" Lena, bare fordi man hurtigt opfatter rytterens fejl. Hesten "skriger" dem jo ud!

Selvfølgelig kan man som Ninie siger, ikke rette alle 700 fejl samtidig (desværre),
nogle af dem må passere. Det er min erfaring, at positiv forstærkning virker bedst, på den måde, at man prøver at holde rytteren fokuseret på, hvad de SKAL gøre, i stedet for hvad de GØR forkert. Det er imidlertid svært fordi de gentagne gange selv spørger, hvad de gør forkert. Hvis man siger og holder fokus på dette, kan de ikke selv komme fri af det.

Jeg bruger meget tid på at lære folk øvelserne, at forklare hvordan og hvorfor de virker som de gør, her er det min erfaring, at giver man for mange informationer om indvirkningen, sidder kvinder ofte og analyserer så meget, så de bliver ude af stand til at handle.
Det er klart at når rytteren skal lære noget nyt, er der mange ting der skal rettes til. Vi mennesker har ikke en særligt overbevisende motorik og forståelse af samme. Det slår mig til stadighed at folk overraskes over at deres højre ben er stærkere end venstre.
Så klart de må rettes på! Som oftest tror folk selv de gør, hvad man har bedt dem om, men det gør de ikke og her opstår masser af frustrationer.
De kan være svære at håndtere, fordi folk hel kan opgive: De forstår ikke , hvorfor de ikke kan.

Ja Ninie!
Kontakt før og især efter lektionen er ekstrem vigtig, helt enig.

Har meget mere på hjerte, men for lange indlæg bliver kedelige. :heidio:

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: "Hingste" adfærd...

Post by Frieser9460 »

Wow, sikken en spændende - og vidtspændende tråd! :jeanie:

Lad mig prøve at se, om jeg kan komme hele vejen rundt... :linski:

For det første; hingstetræning... Jeg har jo intet mindre end 3 hingste p.t.... selv om de 2 af dem vel nærmest er for små til at tælle med som seriøse hingsteprojekter. :lol: Og måske er det bare mig, der har været heldig med mine hingste, men jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke synes, træningen og omgangen med hingste behøver være så meget anderledes end med andre heste. Det handler stadig om, at hesten skal lære at skelne mellem ønsket og uønsket adfærd, og en hingst er hverken "dummere" eller mindre følsom og har ikke sværere ved at lære end hopper og vallakker... i hvert fald for så vidt min erfaring rækker! :ehj:

Jeg vil dog medgive, at en hingst kan være voldsom, når der er hopper i nærheden, men igen er det et spørgsmål om opdragelse og hans evne til at kunne holde fokus på sin rytter frem for på hopperne... og her er jeg 100% enig med Ninie; det handler ikke om hård og kontant afstraffelse, men om at aflede hingstens opmærksomhed på en positiv måde. :mikkel:

Det eneste tidspunkt, hvor jeg går ind for "kontant afregning" så at sige, er i det tilfælde, hvor hesten bliver decideret farlig. For så er man altså bare nødt til at reagere her og nu! :-o

Og så til det der med undervisning... :linski:

For mig personligt er god undervisning en lige blanding mellem ros og ris... Det er vigtigt for mig at have en underviser, som kan rette mig, når jeg gør noget forkert, men det er mindst lige så vigtigt at have en underviser, som kan bekræfte og rose mig, når jeg gør noget rigtigt. Ellers ender jeg med at miste modet. :roed:

Til gengæld behøver undervisning ikke være sjov... det forventer jeg faktisk ikke; når jeg melder mig til undervisning, forventer jeg seriøsitet. Jeg kommer jo til undervisningen for at dygtiggøre mig og lære at ride korrekt. :linski:

Men i stalden må der gerne være masser af gode grin og spas. :linski:

Conny, din opfattelse af det at ride en hest; altså at det ikke er en sport, men en unik sammenhørighed og en forbløffende intens kontakt, forståelse og enhed med hesten, kan jeg kun være enig i. :mikkel:

Det er også min opfattelse; jeg er og bliver aldrig konkurrencerytter, men rider for netop denne helt fantastiske sammenhørighed, for de fantastiske ture ud i naturen og for samværet med hesten i det hele taget. Det, der virkelig betyder noget for mig, er at være ét med min hest... Jeg vil have en ven og en partner; ikke bare et redskab eller et ridedyr. :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: "Hingste" adfærd...

Post by Frieser9460 »

Hov, må hellere lige uddybe, inden nogen misforstår mig... :linski:

Når jeg skriver: "Det er også min opfattelse; jeg er og bliver aldrig konkurrencerytter, men rider for netop denne helt fantastiske sammenhørighed, for de fantastiske ture ud i naturen og for samværet med hesten i det hele taget. Det, der virkelig betyder noget for mig, er at være ét med min hest... Jeg vil have en ven og en partner; ikke bare et redskab eller et ridedyr."

Så mener jeg naturligvis IKKE, at alle sports- eller konkurrenceryttere ser deres heste som redskaber, for sådan tror jeg bestemt ikke, det forholder sig. Nogen gør sikkert, men langt fra alle. :linski:

Jeg mener blot, at for mig er heste og ridning ikke en sportsgren... det er meget, meget mere. Fik det bare formuleret lidt kavt! :linski:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply