"Hingste" adfærd...

MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

"Hingste" adfærd...

Post by MetteboDeluxe »

Lux nyder i stor stil at være førende vallak der hvor han står nu. Han holder styr på de hingsteplage han går med og når jeg tager ham hjem bliver ponyerne også holdt i snor :ehj:

Men der avles jo på stedet og han er en sand brøleabe når han er i nærheden af damerne og deres føl. Men egentlig mest når det er hans staldnabo (hoppe uden føl).
Han siger hingstelyd og slår ud med forbenet :skoer: Men jeg gider ikke han gør det når jeg holder ham eller står ved siden af. Jeg kan se han passer på med sine forben (og altså hverken rammer hegn eller dyr), men det er for farligt, også hvis Timmi en dag skal holde ham. Han skraber også en del på staldgangen hvis det har sammenhæng :ehh: Men det har han nu altid gjort. Hingsteadfæren er startet da vi flyttede her til :-)


Så... what to do? Som det er nu hiver jeg lidt i tøjlen og drejer hans hovede væk fra den anden hest, men det må jo kunne trænes væk eller hvad? Jeg må indrømme jeg egentlig syntes det er lidt sjovt at min gamle vallak der altid har været totalt uinteresseret i hopper pludselig har fundet sin indre hingst :hhansen:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Hingsteadfæren forsvinder ikke i alle tilfælde. Ote ses vallakker bedække og føre sig frem i flokke som hingste i større eller mindre grad.

Hingste bliver opdraget til ikke, at vise de omtalte unoder under håndtering og det må du naturligvis til med din vallak.

Et hingstekæde over næsen, kan gøre underværker. Man skal passe på ikke at holde konstant, for så bliver hesten død for påvirkningen, men et velanbragt ryk, når misdæderen forbryder sig, stopper som regel hurtigt showet.

Skraben på staldgangen er en forkælelsesunode, der ofte bunder i utidig håndfodring. Det er svært at komme til livs, men det kan lade sig gøre, men ikke uden sværdslag.

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Hingste" adfærd...

Post by 99E »

Jeg ville ikke bruge straf - men sørge for at være på forkant med situationen, og bede ham om "et eller andet", som er svært at gøre mens man "hingster amok". Bakke, fx, eller gå sidelæns, eller vende rundt, eller, eller, eller...
Bakning er tit meget effektivt - men det er vigtigt du ikke gør det med en "straffende attitude" men bare "tilfældigvis" får lyst til at bakke ham, når han er ved at tænke på at blive hingst.

Er det under ridning sætter du bare fluks i gang med versader og traversader, eller overgange mellem galop og skridt for hvert femte galopspring/skridt. Og bakker.
Igen - ikke med en straffende attitude, du skal bare distrahere ham fra hopperne.

Over tid vil han lære at det er smart at "holde øje" med hvad du vil - frem for at se på damer.

At skrabe på staldgangen er ikke at "stå stille".
Lad være med at binde ham, brug ground tying i stedet.
For at lære ham at ground tying = fødderne skal blive i jorden skal du være ULTRAkonsekvent. Virkelig sådan Lad dine fødder stå hyper-fokuseret-perfektionistisk-irriterende.
Hver gang hesten flytter sig, flytter du ham tilbage.
Hver gang han skraber, bakker du ham - og rykker ham frem på plads igen.
Jeg bruger ikke at forbyde hesten at kigge eller snuse til ting imens - så længe fødderne bliver hvor de skal være. Det har ikke givet mig problemer - men jeg skal også bare have en hest, der ikke rykker sig omkring, ikke en haltertrænet statuehest... :linski:

Og pludselig en dag kan hesten stå stille.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: "Hingste" adfærd...

Post by Buusser »

Min partsvallak ter sig også på staldgangen dvs. skraber, står uroligt og kan bide efter folk når han får godbidder udenfor krybben, så det får han ikke :ondgrin:

Han ved, at når onde jeg er i stalden, så får han godbidderne i krybben efter vi har redet og andre får heller ikke lov til at fodre ham på staldgangen. Så han står faktisk pænt når jeg sadler ham op, på trods af at ejeren ikke har den samme procedure og faktisk giver ham lidt guf på staldgangen, så forstår han at der er forskel på folk. Og det betyder ikke at han "elsker" mig mindre af den grund, men det er mit klare indtryk at han har meget respekt for mig, fordi jeg bestemmer hvor skabet skal stå. Han er så også meget hingstet og dominerende overfor stort set alle andre heste, så det er nødvendigt at vise ham hvor grænsen går.

Der er faktisk kun én hest han er bange for og det er en kæmpe belgier, der får undervisning på rideskolen en gang om ugen :viben: Hold da op han kan holde afstand, pakke sig sammen og trippe forbi lige så stille - gerne helt usynlig

:viben:
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: "Hingste" adfærd...

Post by BeritH »

Jeg tilslutter mig til fulde Ninies forslag i forbindelse med hingsteadfærden. Men nu er eksempelvis hingstekæder også bandlyst i min verden.

Skraberiet på staldgangen ved jeg ikke, hvad kommer af, men generelt synes jeg at skraberi forsvinder hvis man ignorerer det og ikke opmuntrer til det ved eksempelvis at give godbidder m.m.

Vakse skraber også og laver i øvrigt alle mulige andre kunster, hvis han lige har fået godbidder på staldgangen (og dem får han mange af :-)), men han holder hurtigt op, når han finder ud af at posen er tom. Han kan sagtens forstå, når der ikke er mere at komme efter :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Ninies forslag er nok også det bedste. Det giver mennesket noget at arbejde med og tager dejlig lang tid. Det er min opfattelse at mennesker elsker at tingene er meget sværere og problemerne har været store at løse. Det giver masser af stof til samtaleemner over kaffen bagefter.

Jeg holder aldrig op med at undre mig over hvordan mennesker synes vi skal løse problemerne og hvordan hestene gør det samme.

Hestene kommer med en kort, kontant og klar afgørelse. Vi mennesker synes at samme problemstilling gerne skal tage ½ år. Men her er der nok for meget hest i mig. :skoer:

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: "Hingste" adfærd...

Post by KatieKat »

Ja nemlig. Giv den nogen hurtige hug med hingstekæden, det er meget bedre. :ehj: :atengstedt:
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Hingste" adfærd...

Post by 99E »

Conny, faktisk handler det om at min erfaring er, at straf KUN virker hvis man kan give den som elhegnet: kort, kontant, uden vrede eller aggressivitet.
Det kender jeg meget få mennesker, som kan.

Bliver man først "sur" eller "vred" på hesten har jeg ikke set nogen positiv/langtidsholdbar effekt.

For alle os andre - virker det som regel bedre at "gå en omvej".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Ninie!
Vi kan ikke være mere enige!
Kun kalder jeg det ikke straf, fordi jeg netop forbinder straf med utilsigtet vrede. :katiekat:
Jeg kalder det en irettesættelse.
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: "Hingste" adfærd...

Post by BeritH »

CMN wrote:
Hestene kommer med en kort, kontant og klar afgørelse. Vi mennesker synes at samme problemstilling gerne skal tage ½ år. Men her er der nok for meget hest i mig. :skoer:



Problemet er, at når tingene absolut SKAL gå hurtigt, så bliver det også i højere grad unødigt barbarisk på den ene eller den anden måde.

Dertil kommer, at jeg ikke på nogen måde vil tvinges til at iføre mine dyr bid og kæder for at kunne håndtere dem. For de ved udemærket godt, hvornår de har det ene eller det andet på og hvornår de ikke har noget på, og at isenkrammet kun virker, når det er monteret.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply