"Hingste" adfærd...

User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Hvorfor er det, at det skal være sjovt at få undervisning?
Ridning er da for mig en dødseriøs ting. Som kan give fantastiske oplevelser, og de fejl som rytteren ikke vil have rettet, fordi de så bli`r kede af det :traet: , de går så i stedet direkte ud over hesten. Er det bedre?
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: "Hingste" adfærd...

Post by KatieKat »

Så enten skal det være sjov, men elendig undervisning eller også skal det være rædselsfuld undevisning hvor man lærer noget?

En skam vi ikke lever i den perfekte verden hvor man kan lære noget og have det godt samtidig...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Der skal godt nok ikke meget, til at få Jer op af stolene hva?
En ting er at I ikke kender mig, men I må da have været herinde så længe, så I fatter bare en lille smule ironi. At tonen er lidt indforstået mellem Ninie og mig, kan selvfølgelig være svær at fange, men I har godt nok ikke læst mine indlæg særligt godt, når I så hurtigt danner de slutninger I gør.

Jeg har nu ikke skrevet noget om, at man ikke kan have det godt, mens man lærer noget, jeg kan bare ikke se at det nødvendigvis skal være sjovt, for hestens helbred og velbefindende er ikke noget jeg spøger med. Skal ridelæreren da være sådan en slags entertainer, der får rytterne til at vælte rundt i sadlen af grin eller?
Men jeg fik ikke svaret på fra Lena, hvad kommer man efter, at lære noget eller at blive bekræftet?

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: "Hingste" adfærd...

Post by Lena »

CMN wrote:Der skal godt nok ikke meget, til at få Jer op af stolene hva?
En ting er at I ikke kender mig, men I må da have været herinde så længe, så I fatter bare en lille smule ironi. At tonen er lidt indforstået mellem Ninie og mig, kan selvfølgelig være svær at fange, men I har godt nok ikke læst mine indlæg særligt godt, når I så hurtigt danner de slutninger I gør.

Jeg har nu ikke skrevet noget om, at man ikke kan have det godt, mens man lærer noget, jeg kan bare ikke se at det nødvendigvis skal være sjovt, for hestens helbred og velbefindende er ikke noget jeg spøger med. Skal ridelæreren da være sådan en slags entertainer, der får rytterne til at vælte rundt i sadlen af grin eller?
Men jeg fik ikke svaret på fra Lena, hvad kommer man efter, at lære noget eller at blive bekræftet?

MH Conny


Op af stolen.............?? Tro mig, jeg sidder ganske stille....... Men hvis du mener at have skrevet noget mellem linierne, så tror pokker at vi ikke kan læse det........

Jeg går ud fra at de fleste får undervisning for at lære...... det er nok nærmere metoden jeg undrer mig over.... men der er måske noget mellem linierne jeg har misset.........?

Jeg har da mødt undervisere der var særdeles motiverende uden at spille klovn........ Der var ikke meget at grine af, men det var motiverende...
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Ja Lena!
Det er nu lidt ærgerligt, det her, for det ender i skudder mudder.
Ærgerligt fordi den ironi og sorte humor, som jeg mente at have udtrykt klart nok, åbenbart ikke er forståelig for alle. Det er jo så min fejl.

Jeg må så hellere bryde sammen og tilstå, at jeg er yderst seriøs i min måde at undervise på, men det betyder ikke at man ikke kan slå noget hen i sjov.
Jeg aner ikke hvordan jeg skulle motivere folk og forklare dem hvornår tingene er rigtige, hvis jeg ikke lige netop brugte ros. Men jeg roser ikke hvis ikke der er fremskridt og forbedringer. Til gengæld stopper jeg heller ikke før forståelsen er til stede.

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: "Hingste" adfærd...

Post by Lena »

Jeg synes da ikke, at det er skudder mudder.......... "Hingsteadfærd" er transformeret til et emne om forskellige måde at undervise og lære på..... Det synes jeg da ikke er ærgerligt.

Men ja, du har ret...... ironi kan være svær på tryk. Sort humor er jeg bestemt selv storforbruger af......... så mon ikke der er håb forude. Især nu du skriver, at du ikke giver op før forståelsen er tilstede....... :hhansen:

Jeg er ikke bruger af Have Nyt og kender ikke dig og dine skriblerier, så det må du bære over med...........
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: "Hingste" adfærd...

Post by annetteB »

Jeg kender dig heller ikke fra andret sites og kender følgelig heller ikke noget til, om du skulle have et Image andetsteds fra. Men det gør det godt nok svært at forstå dine indlæg korrekt når du af imagehensyn "er nødt til" at fremstå både bombastisk og generaliserende.
:lea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Bombastisk tja.......Jeg har jo nok et vist overskud der. :viben:
Generaliserende synes jeg nu ikke, men jeg må jo have gjort et eller andet "rigigt", siden jeg på mindre end en uge har 3-4 faste skribenter i struben konstant.

Men Lena jeg vil hellere begynde forfra på emnet om undervisning på en ny tråd og fra den rigtige vinkel.:ehj:
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: "Hingste" adfærd...

Post by 99E »

Det er et meget grundlæggende spørgsmål:
Hvordan underviser man bedst - og hvad er "bedst" egentlig.
Og det er svært at give eet entydigt svar.

Jeg tror alle undervisere (eller mennesker) grundlæggende gør deres bedste - og gør det, de er mener er den bedst mulige ting i den givne situation.
Meget af hvad man "mener er det bedste" er jo bygget på tidligere erfaringer - også med selv at modtage undervisning.
Og mennesker lærer bedst under forskellige forhold.

Jeg, for eksempel, bliver faktisk sådan ret irriteret hvis min underviser gerne lissom vil være best mates med mig før vi kan komme i gang, så vi har en relation at trække på i læringssituationen.
Jeg har haft en elev, der havde det på samme måde. Vi kunne "mødes og skabe en relation" EFTER vi havde en faglig relation. Så turde hun åbne sig og være sårbar - og man er ALTID sårbar når man skal lære noget nyt.
En anden af eleverne er sådan... Midt imellem. Hun behøver ikke relationen på forhånd, men undervisningen kærer mere smooth når der ER en relation.
Og så er der de to knægte - især den ene er man nødt til at "optjene" nogle points hos sådan som menneske før han kan være i læringssituationen. Jeg brugte tre måneder på at spille frisbee, fodbold og Play Station før han kunne overskue at lave en skolefaglig opgave.

Og der er samme forskel på i hvor høj grad elever/lærende har brug for at blive bekræftet.
Nogle har ikke det store behov - andre skal faktisk bekræftes i at de er OK, før de kan komme videre.

Derfor er det svært at sige, hvordan man hurtigst kommer videre.
For med nogle mennesker kan man sagtens "køre på" og rette alle 700 fejl på en gang, mens man fortæller dem at de skal tage sig sammen og komme videre. Tørre øjnene og snuppe en tudekiks.
Med andre mennesker låser det deres læringssituation - ikke fordi de "er dumme og ikke vil", men fordi de ikke "inde i hovedet og nede i maven" (aka. mentalt og følelsesmæssigt) kan håndtere den undervisningsform.
Med nogle mennesker kan man ved at rose og opmuntre og "være sindssygt pædagogisk" bruge lang tid på ikke så meget før de pludselig tager kæmpespring fremad.
Andre bliver irriterede over ikke for pokker da at få at vide hvordan de skal komme videre - men bare få hvad de opfatter som latterlig ros.

Jeg tør godt indrømme:
Jeg har ikke helt troet på det der "anerkendende pædagogik-pjank" før jeg har set det i praksis - og været udsat for det i en læringssituation.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: "Hingste" adfærd...

Post by aribeth »

gosh!

Slap da lige lidt af strigler :lea:



Ninies indlæg er meget godt...


I øvrigt behøver jeg som regl ikke få at vide at det der er godt er godt, det kan ejg som regl selv mærke... og er jeg i tvivl, så spørger jeg....

jeg har fået undervisning af en der sagde godt, fint, dygtigt, rigtigt og så ikke så meget andet... det gik jeg totalt død i... jeg vil hellere have en der siger NEJ og om igen når det er forkert det jeg gør...

Men sådan er vi jo så forskellige...



Katrine
Post Reply