Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by annetteB »

Jeg har vist intet sted påstået, at alle engelske sadler var byggede sådan.
I så fald ville det da også være fatalt.

Næ, det har du måske ike - jeg læste bare dit indledende udbrud som om det var et rigtig rigtig almindeligt forekommende fænomen, siden du bare over én kam skrev at det var et problem ved "engelsksadler" hvilket jo må siges at være en generalisering af en slags:
En af de største syndere er, at en eller anden smartass har fundet ud af på engelsksadler, at lægge ekstra tryk i sadlerne bagtil. Gad vide om nogen ved hvad det skal være godt for.


Vi kan jo sætte himnanden stævne på et sjællandsk ridecenter med mange heste. sandsynligheden for at mindst een hest har samme problem er en realitet.


Nu hævder jeg jo ikke at fænomenet "hulryggede heste" ikke findes - jeg plæderer bare for, at årsagen (måske) er en anden end det der "knæk på midten" som du indledende nævnte som værende et generelt problem i engelske sadler - for jeg har skam se hulryggede heste som på dit billede før end idag. Jeg mener bare det skyldes noget andet end du mener det gør.
:linski:


Forresten bor jeg i midtjylland, så jeg gider nok ikke køre til sjælland alene for at se en hulrygget hest eller to - slet ikke, sålænge det ikke er bevist at uryggetheden skyldes sadlen snarere end ridningen.

:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Annette!
Hvad mener du med hulrygget?

Hesten på billedet er på ingen måde hulrygget i min terminologi, men den har et kraftigt halvmåneformet hul i en ellers pæn rygmuskulatur på hver side af ryggen præcis hvor sadlen ender. Hullerne kan kun ses på¨billedet som brune hår.
Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by annetteB »

Hesten på billedet er på ingen måde hulrygget i min terminologi, men den har et kraftigt halvmåneformet hul i en ellers pæn rygmuskulatur på hver side af ryggen præcis hvor sadlen ender. Hullerne kan kun ses på¨billedet som brune hår.


Og det er dét jeg kalder hulryggethed : synligt vævshenfald på begge sider af rygraden nøjagtig på den vis, som man ser på dit billede.

Ellers ville min kommentar jo slet ingen mening give, vel?
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by Intunia »

sadler er sgu lidt af en videnskab, og jeg har haft en del problemer med kopfjern der laver hul bag skulderen, selvom de skulle passe.
Men i mange udstyrs forretninger kan man idag leje sådan en rød dims til at lægge under sadlen, som tydeligt viser trykpunkter.
Ellers plejer jeg at se efter om der er tørre områder under sadlen, når hesten har svedt.
Det er tegn på tryk og manglende cirkulation.
Jeg rider bomløs på min, da hun stadig vokser og ændrer meget form. Men jeg vil vildt gerne have en sadel der giver mere støtte til en god opstilling. Jeg har kig på både western sadel og en reactor panel sadler, men synes det er en jungle.
bla bla bla
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by lisbethdue »

Så er det godt jeg har en sadelmager jeg stoler 200% på. Og som pisker med rundt, når sadlen skal tilpsses - når sadlen ligger på hesten uden underlag og ses i alle tre gangarter.

Jeg har selv en engelsk sadel, og jeg synes ikke den hælder/tipper bagud. Den ligger lige som den skal :mikkel:
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Anette!

Nej det ville ingen mening give uden din forklaring, for selv ville jeg aldrig bruge udtrykket, med mindre der var tale om svind i hele rygmuskulaturen.

Et hul i ryggen og hulryggethed kan for mig at se ikke dække det samme, men når jeg forstår, hvad du mener så ok.
Min forklaring på sadlens pasform er åbenbart heller ikke nem at forstå. :-)

Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Det er fordi Ped, at du er hævet over det. :engel:
Det er den slags små jordnære ting, du ikke længere behøver at beskæftige dig med.
Jamen sørme! Der er da også mange sadler der passer. Og du har een af dem din heldige kartoffel.
Jeg har også een.
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by annetteB »

Min forklaring på sadlens pasform er åbenbart heller ikke nem at forstå


Næ.
Indtil der kommer en bedre af slagsen vil jeg stadig mene, at man ikke KAN stoppe en sadel på en måde så det ikke kan ødelægges af en rytter der sidder i stolesæde med samtlige sine kilo presset ned på bagsvidslen af sadlen og derved fuldstændig spolerer den trykfordelende effekt som oprindeligt er tiltænkt en sadel, men som i de engelske sadler kun kan finde sted, hvis man sidder over benet.

Når man ikke vil bruge et hjælpemiddel (her en sadel) korrekt, skal man ikke undre sig over at det ikke virker...eller laver ens hest partielt hulrygget.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Annette!
Der er vi jo helt enige. For du kan ødelægge enhver hest med stolsæde, uanset sadel.

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by xtiny »

Jeg vil nu give Anette ret. Jeg synes, det MYLDRER med ryttere, der ikke kan sidde i en sadel.

Jeg rider selv dårligt, men jeg er meget bevist om, at mine bøjler er lange nok, hælen nede og tæerne inde- og når falder frem- husk at ride som med en bøjle i tøjet- og slappe af. Det ER mange ting at huske!

Jeg hænger ikke i tøjlen- jeg bruger vægten. Men jeg klemmer med lårogknæ, når jeg bliver usikker, det er sikkert ikke rart for en hest. Forresten kommer jeg ikke til hest mere- så bare rolig. :traet:

Men jeg synes, der er mange ryttere, der rider jammerligt! Jeg har lige set billeder af en rideprøve for DV- og så går hesten så meget over biddet. Det kommenterer ejer ikke! Men hestens karakterer jo jo.
Korte bøjler: Ellers kan man ikke indvirke! Hvad behager? Nu har jeg redet ismuler- og jeg skal ikke have galopbøjler for at indvirke.
Stolesæde- eller over benet. SUUK. Sid sku da ned på hesten. Et dårligt sæde indvirker dårligt.
Og giv så slip på strikkerne- eller hold hænderne korrekt. Klaverhænder pynter ikke- virker ikke.

Ridning er ligeså meget disciplin af rytteren.

Jeg bliver sku trist til mode- det er i orden at små- og nybegyndere ikke kan- men voksne stævneryttere?

Jeg er fra generationen, hvor sadlen passede alle- og man red med halerem. Og den islandske sadel var den bedste- til turridning- i "islandsk bondestil". Det gør de ikke mere! Og islandsk bondestil er en fornærmelse hos isryttere. Til gengæld dyrkes den så flittigt hos andre racer....
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Post Reply